Man får sørge for at dersom dette blir en realitet, så må luftfartsmiljøet stå sterkt på hva som skal ligge til grunn for å bli tatt opp, og prioritering av hvilke egenskaper som er viktigst og som skal telle tyngst.
Enig, litt dumt vis de bare tar inn folk med 6'ere i matte og fysikk som kanskje ikke har den beste motivasjonen til å bli flyver. Jeg har ikke de beste karakterene på skole men motivasjonen min er det ikke noe å si på
Her tror jeg du har et godt poeng. Jeg håper en slik utdannelse som UiTø prøver å dra i gang blir en realitet. Men det er dumt hvis det skal bli en eliteutdannelse for noen ganske få. Tror ikke vi kan unngå det dessverre. Men nå er det jo litt sånn med militær flygerutdannelse enda. Den blir jo fortsatt sett på som kremen av flygerutdannelse blant de fleste. Vi må kanskje bare godta at ikke alle får.
Det er trist at Norge som et så morderne land på de fleste områder fortsatt fremstår som rimelig steinalder innen pilotutdannelse.
Jumper, har du noen tips om "remote learning" hos utenlandske skoler innen luftfart?
Hjelper kanskje ikke å skrive et brev til dem og si hva jeg man mener? hehe..
Skal man ha en "fullgod" utdannelse vil en kombinasjon av flysertifikater (og erfaring), økonomi- og ledelse (MBA e.l.) og spesialisering innen en form for luftfart gi en god utdannelse. Noen flygere har helt parallelle karrierefelt, f eks innen Human Factors, psykologi eller som leger, og det er selvfølgelig bruk for disse.
Hvilke stillinger trenger vi folk med den kompetansen til pr i dag, som ikke allerede dekkes bra nok av andre utdanninger?
Jeg må si at jeg fremdeles ikke helt skjønner dette. Fordi:
Hvis man skulle ta et 3-årig bachelor-program og bygge opp med flyging og ATPL-teori fra modellen som NAC hadde, så ville det ta 2 fulle studieår. Da sitter man igjen med 1 år med "tradisjonelle" bachelorfag. Hvem ville ta inn en pilot med "1 års tilleggsutdanning" til ATPL til en lederstilling i f.eks avinor, luftfartstilsynet eller OSL?
Jeg ser på forsøket til NAC og UiTØ på et siste desperat forsøk på å redde flyskolen i Bardufoss etter at SAS trakk seg ut. Å få den inn under statlig regi (og finansiering) var det eneste alternativet til nedlegging.
Hvis Norge kommer i pilotmangel, så kan det ganske enkelt løses ved å gi mye i stipend etter bestått ATPL. Hvis Norge trenger ledere med luftfartsutdanning, så kan man en bachelor i luftfart være løsningen, men uten flysertifikatdelen. Så lenge flygerdelen er med på å gi studiepoeng mot en bachelorgrad, blir utdanningen "for lett" til å gi noen mening i mine øyne.
Siden hindsight er 20/20, så er jeg utrolig glad for at jeg har min grad i noe helt annet enn luftfart. Dermed kunne jeg få meg jobb i en ganske annen bransje, da jeg ble fed up med det meste som har med fly og flyging å gjøre
Så... vi mangler rett og slett noen som tar ansvar og setter i gang en kommisjon som kan ta stilling til hvor i landet en slik utdannelse bør ligge, og som på bakgrunn av dette kan si at "her vi vil være"?