BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Vel å merke: 23kg hver vei... Eneste kriterie er at du klarer å løfte det selv opp i bagasjehyllen.
Synes dette er ett bra tiltak, men boarding må vel ta litt tid om alle skal ha med seg amerikakoffert på tur :D
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Synes dette er ett bra tiltak, men boarding må vel ta litt tid om alle skal ha med seg amerikakoffert på tur :D

Den skal være innenfor normale mål, så så ille blir det ikke.
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Da er det bare å laste opp med murstein i kabinkofferten. Men fra spøk til alvor det kan ikke være noe særlig bra å få en 20+ kg koffert i hodet pga kraftig turbulens eller en klomsete passasjer som skal ha noe fra bagen sin.
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

BA tillater en vanlig trillekoffert opptil 23 kilo og en PC-bag som også veier opptil 23 kilo.

Da skal du ha en rimelig heftig laptop...
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Da er det bare å laste opp med murstein i kabinkofferten. Men fra spøk til alvor det kan ikke være noe særlig bra å få en 20+ kg koffert i hodet pga kraftig turbulens eller en klomsete passasjer som skal ha noe fra bagen sin.

Med tanke på hvor lett kofferten og bagger ramler ned fra hyllene av og til så må 23 kg bli altfor mye. Greit at man kan slippe å sjekke inn kofferten, men høres merkverdig ut med såpass mye i hattehyllene.
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Men fra spøk til alvor det kan ikke være noe særlig bra å få en 20+ kg koffert i hodet pga kraftig turbulens eller en klomsete passasjer som skal ha noe fra bagen sin.

Men her har BA bare "godtatt" det er fritt frem, i motsetning til mange andre som sier 10 kg, men aldri sjekker.

Dette er en spennende utviklig av BA. Er positiv til dette.

Ubegrenset vekt på carry-on har BA hatt lenge, de har også annonsert for dette tidligere.
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Lenge siden nå. Men mener å huske fra tiden vi lastet post i cabinen, så var grensen rundt 80 kg pr seksjon i hattehyllene. Dette dog på 737.
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Vi takker BA for dette fantastiske tiltag!! :(((

For det første er vel dette, som Discus påpeker, ikke noe nytt fra BA. Slik har det vært lenge. Forutsetningen er at man selv skal klare å løfte kofferten opp i hattehyllen.

For det andre så skal man pakke rimelig kompakt og tunge saker om man får en trillekoffert innen de riktige dimensjonene opp i en vekt på 23 kg. Jeg hadde en trillekoffert (lovlig kabinstørrelse) pakket med utelukkende dokumenter med på fly til Oslo en gang, og selv da kom jeg bare opp i knappe 20 kg om jeg husker rett (for ordens skyld: jeg sjekket dette inn...). Jeg tror min carry-on size koffert normalt sett ligger på 12-13 kg når den er pakket med vanlige reiseeffekter.

Jeg synes dette er en flott løsning. Spesielt siden man kan ta med en laptopveske i tillegg. Da er jeg berget på så godt som alle turer jeg reiser på.
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Vi takker BA for dette fantastiske tiltag!! :(((

Hva er det egentlig som er galt med det? At crew ikke skal måtte løfte folks alt for tunge carry-on er jeg 100% enig i om det er det du mener. Men det står vel i reglene at man må kunne legge den opp selv. Og jeg mener å ha observert at de er ganske strenge på det.

Eller er det andre ting?
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Hva er det egentlig som er galt med det? At crew ikke skal måtte løfte folks alt for tunge carry-on er jeg 100% enig i om det er det du mener. Men det står vel i reglene at man må kunne legge den opp selv. Og jeg mener å ha observert at de er ganske strenge på det.

Eller er det andre ting?

Håndbagagemængden har taget fuldstændig overhånd. På grænsen til det uforsvarlige! Jeg forstår, at især vores forretningsrejsende gerne vil undgå at stå og vente på bagage på den endelige destination, bevares, men når flere og flere leisurerejsende begynder at udøve samme praksis, fordi især lavprisselskaberne med deres utallige gebyrer har tvunget folk til at tage så meget med i kabinen som muligt, ender vi på sigt op med, at der bare ikke kan være mere ombord.

Morgenafgang til LHR (vinter):

- Fuld hus på en Airbus 321
- Stor Business Class (der SKAL være plads til bagage til vores premium passagerer)
- Nogle få "smarte" passagerer, der har plads på Economy, smider ubemærket deres trolley i bagagehylden i Business og lister ned til deres plads på række 30. SUPER! Så kan vores højest betalende passagerer på C Class bruge tid på at lede efter plads til den ekstra bagage, som de rent faktisk må tage med
- 75% af passagererne er indstillet på, at have både en trolley og mindre taske med... Og så lige lidt poser
- Der er masser af overtøj. Og frakken lægges ikke OVENPÅ bagagen, men ved siden af og tager mere plads.
- Flyet fyldes op. En del ikke så rejsevante passagerer lægger deres kufferter på "langs" i hattehylden og optager 50% mere plads end hvis de placerer dem med hjulene "indad".
- Når kufferten er lagt op i hattehylden, lukkes den - selvom der er plads til mere endnu. Men det er jo "deres" hylde, ikke sandt!?
- Den lille dame på 23C, der har medbragt en stor, tung kuffert, kan ikke selv få den lagt op i hylden. Men det klarer kabinepersonalet. Ryggen skal jo heldigvis ikke holde så mange år (?)
- Nu er flyet næsten fyldt op. De sidste passagerer kæmper med at finde plads, åbner og lukker bagagehylderne uden held til at finde plads til deres rullebag
- Trækker den op til flyværten, der pludselig udpeges til at skulle finde plads
- Boarding completed
- Kaptajnen rykker for passagerantal, Purseren rykker for "cabin checked"
- Stadig tre-fire rullebags, der ikke er plads til. Passagerer bliver irriterede
- To kufferter må "tagges" og lægges i lastrummet. To utilfredse passagerer.
- Dørene lukkes og en tung flyver med 198 passagerer letter mod LHR

Så jo, der er meget i vejen med, at nogle flyselskaber - på den ene eller anden måde - presser folk til at tage mere og mere med i kabinen. Det er en ond spiral.
Jeg vil dog sige, at netop de allerfleste af vores forretningsrejsende er en fornøjelse at iagttage. De ved, hvor meget plads, der er. De lægger deres bagage rigtigt, frakken ovenpå og ofte den lille laptop bag under stolen foran (eller under midtersædet på Business)
Og jo, det ender altid med, at vi i kabinepersonalet må løfte rundt på diverse bagage, fordi der ikke er plads.
Så endnu engang tak til BA, Ryanair, Norwegian og en lang række amerikanske flyselskaber!
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Håndbagagemængden har taget fuldstændig overhånd. På grænsen til det uforsvarlige!
---
Så jo, der er meget i vejen med, at nogle flyselskaber - på den ene eller anden måde - presser folk til at tage mere og mere med i kabinen. Det er en ond spiral.
Jeg vil dog sige, at netop de allerfleste af vores forretningsrejsende er en fornøjelse at iagttage. De ved, hvor meget plads, der er. De lægger deres bagage rigtigt, frakken ovenpå og ofte den lille laptop bag under stolen foran (eller under midtersædet på Business)
Og jo, det ender altid med, at vi i kabinepersonalet må løfte rundt på diverse bagage, fordi der ikke er plads.
Så endnu engang tak til BA, Ryanair, Norwegian og en lang række amerikanske flyselskaber!

Det er jo ikke slik at dette som er BAs praksis medfører mer baggasje ombord enn ellers (bortsett fra en PC-veske ekstra per person som burde passe fint under stolsetet foran). Dimensjonskravet er det samme som hos alle andre selskaper (også SAS), det er jo bare vektrestriksjonen som er en annen. Volummessig skulle dette altså ha lite å si.

Det blir jo også litt feil å skylde på selskaper som Ryanair og Norwegian, som vel begge iallefall tidvis er strikse på antall kolli og størrelse på håndbaggasje (Ryanair kanskje mer så enn Norwegian).
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Og jo, det ender altid med, at vi i kabinepersonalet må løfte rundt på diverse bagage, fordi der ikke er plads.

Der er BA strenge, de løfter ikke - enkelt og greit. (HMS-regler tror jeg)

Har reist mye med BA og har vel aldri opplevd at det er noe stort problem med cabinbags.

Så endnu engang tak til BA, Ryanair, Norwegian og en lang række amerikanske flyselskaber!

Hva har BA med dette å gjøre som skiller dem fra eks. SAS?
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Er der ikke maks begrensing på vekt i hattehyller?
Og hva med "skjult" ekstra vekt som jo vil gjøre flyet "tyngre"
SK A321 med hypotetisk 198X23 blir 4.5 tonn ugeristrert vekt
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Er der ikke maks begrensing på vekt i hattehyller?
Og hva med "skjult" ekstra vekt som jo vil gjøre flyet "tyngre"
SK A321 med hypotetisk 198X23 blir 4.5 tonn ugeristrert vekt

Så lenge BA tillater så mye håndbagasje så opererer de kanskje også med en annen standardvekt på passasjerene enn de som har 10 kg. (Jeg vet ikke - paging Learjet)

Huker ikke hva hattehyllene tar, men det er en god del. Skal kikke neste gang jeg er på BA.
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Jeg jobber med BA på en daglig basis og har noen synspunkter.

BA har lenge praktisert fri tyngde, men ikke antall cll. DVS en trillekoffert og personal item som liten veske eller liten (normal) pc veske. Crewet løfter ikke tung bag opp, den sendes ned umiddelbart i så tilfelle. Men crewet er ekstremt hjelpsomme til å få ombord små vogner , rullestoler etc.

Hele crewet er også involvert under boarding og de følger med på hva som skjer. Slik at det er utrolig sjeldent at økonomi pax får benyttet business sine hyller.

Selvsagt, en stapp full Airbus 319 med liten business kabin vil gi mye håndbagasje. OG det skjer at vi på tagge noe og sende det ned. Men det er ikke ofte.
Men dette er et samarbeid som går fra innsjekk via gate til flyet. Hvis alle følger med og gjør jobben sin med å informere kundene om hva som går og hva som ikke går. Samt gjøre noe med det. Så greier man å begrense antallet av de aller største cll og man får plass til det mest utrolige.

SAS CC som mener at bl.a BA og andre er å takke for probleme med mye håndbagasje burde kanskje titte på sin egen butikk først.
Som nevnt, hvis crewet er involvert under boarding, så får man raskt stoppet eventuelle "snikere" som slenger koffert i feil ende av flyet. Og hvis deres innsjekks agenter og gate agenter hadde tatt tak, så ville kundene deres ha lært at man ikke trenger å ta med store flytte lass ombord. Har ikke tall på hvor mange kunder jeg har stoppet med flere cll som da høyt proklamerer at dette kan jeg ta med hos SAS. "Det er dere (BA, LX, SN, KL, AF) som er idioter". Har faktisk opplevd kunder som har kommet bort til meg og takket for at vi er strenge, da de opplever at SAS er alt for løsslupne på hva de slipper ombord.

Som andre nevner, det er ikke antall cll som er fritt, men man bryr seg ikke om vekten, da det er generelt ingen selskaper som sjekker, og da er det bedre å være ærlige på det.

S
 
Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!

Uff Uff sier bare jeg, hugser når Norwegian begynte å tillate opptil 16 kg eller noe i den dur som kabinbagasje. Da kunne det være ganske kaotisk å få plassert noe i hattehyllene i det hele tatt.
 
Jeg jobber med BA på en daglig basis og har noen synspunkter.

BA har lenge praktisert fri tyngde, men ikke antall cll. DVS en trillekoffert og personal item som liten veske eller liten (normal) pc veske. Crewet løfter ikke tung bag opp, den sendes ned umiddelbart i så tilfelle. Men crewet er ekstremt hjelpsomme til å få ombord små vogner , rullestoler etc.

Hele crewet er også involvert under boarding og de følger med på hva som skjer. Slik at det er utrolig sjeldent at økonomi pax får benyttet business sine hyller.

Selvsagt, en stapp full Airbus 319 med liten business kabin vil gi mye håndbagasje. OG det skjer at vi på tagge noe og sende det ned. Men det er ikke ofte.
Men dette er et samarbeid som går fra innsjekk via gate til flyet. Hvis alle følger med og gjør jobben sin med å informere kundene om hva som går og hva som ikke går. Samt gjøre noe med det. Så greier man å begrense antallet av de aller største cll og man får plass til det mest utrolige.

SAS CC som mener at bl.a BA og andre er å takke for probleme med mye håndbagasje burde kanskje titte på sin egen butikk først.
Som nevnt, hvis crewet er involvert under boarding, så får man raskt stoppet eventuelle "snikere" som slenger koffert i feil ende av flyet. Og hvis deres innsjekks agenter og gate agenter hadde tatt tak, så ville kundene deres ha lært at man ikke trenger å ta med store flytte lass ombord. Har ikke tall på hvor mange kunder jeg har stoppet med flere cll som da høyt proklamerer at dette kan jeg ta med hos SAS. "Det er dere (BA, LX, SN, KL, AF) som er idioter". Har faktisk opplevd kunder som har kommet bort til meg og takket for at vi er strenge, da de opplever at SAS er alt for løsslupne på hva de slipper ombord.

Som andre nevner, det er ikke antall cll som er fritt, men man bryr seg ikke om vekten, da det er generelt ingen selskaper som sjekker, og da er det bedre å være ærlige på det.

S

Kunne ikke vært mer enig :D
 
Back
Top