BA til Northport?

Originally posted by Bluejuice

Til syvende og sist er det grådige passasjerer som syter at prisen er så dyr når de skal ut å fly som bestemmer, så blir det konkurranse som bare det hos flyselskapene som priser seg så langt ned at de knapt tjener penger. Men når paxen skal ut å reise så skal de ha de billigste billettene, men når de kommer på osl og må betale masse kroner for å bli litt mett har de ikke noe i mot, men bare flyturen er billig så kan det liksom være det samme hva alt annet koster.

Er enig her, men som kjent er ikke folk særlig rasjonelle i handling. Hva den ene verdsetter til èn pris er langt fra hva andre verdsetter til en annen pris. Men et et sted må jo grensen gå for hva investorer finnr seg i form av avkastning på pengene sine, og da kan man jo spørre seg hvorfor man i det hele investerer i selskap som f.eks. SAS hvor det nettopp var noen som kom frem til at avkastningen de siste årene var ca 1 mio NOK på 10 mrd NOK kapital...

-A
 
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Bluejuice

Til syvende og sist er det grådige passasjerer som syter at prisen er så dyr når de skal ut å fly som bestemmer, så blir det konkurranse som bare det hos flyselskapene som priser seg så langt ned at de knapt tjener penger. Men når paxen skal ut å reise så skal de ha de billigste billettene, men når de kommer på osl og må betale masse kroner for å bli litt mett har de ikke noe i mot, men bare flyturen er billig så kan det liksom være det samme hva alt annet koster.

Er enig her, men som kjent er ikke folk særlig rasjonelle i handling. Hva den ene verdsetter til èn pris er langt fra hva andre verdsetter til en annen pris. Men et et sted må jo grensen gå for hva investorer finnr seg i form av avkastning på pengene sine, og da kan man jo spørre seg hvorfor man i det hele investerer i selskap som f.eks. SAS hvor det nettopp var noen som kom frem til at avkastningen de siste årene var ca 1 mio NOK på 10 mrd NOK kapital...

-A

Blir det samme som å dra på byen det, uansett hvor dyr drinken eller pilsen er så klager man alltid på transporten, det er sååå dyrt med drosje osv.... Jeg blir litt provosert når folk skal ha reisen så helvetes billig, selvfølgelig så er det jo positivt å reise billig for den reisende, men selskapene blør og blør hele tiden.

At man må betale 2-3000 for tur/retur OSL-ARN med flymaskin syns jeg er rett og rimelig, da får alle det de skal ha, paxen får reise fort fra OSL til ARN, selskapene får betalt for det de leverer.

Dette gjør hele bransjen råtten, skikkelig råtten.
 
du OJB, det du sier er ikke riktig fordi hvis kunden fikk bestemme prisen ville ikke samfunnet gått i det heletatt det eneste en kunda kan gjøre er å forsøke å presse prisene nedover men det går bare til et vist punkt. selvsagt vil det være noen som står klar til å ta jobben, men det vil ikke være en stilling å leve i et fly er ikke det samme som ei flaske tomat sauce selv omdårlig kompetanse på bakken kan få et resultat som minner litt,
luftfart er et sikkerhets spørsmål og kompetanse er et sikkerhetspørsmål enten du liker det eller ei, det med at kunden har presset prisen så langt ned er fordi enkelte flyselskaper har gjort det mulig men for en del år tilbake var det ikke kundene som bestemte slikt de betalte det det kostet og det var det.
nå skal ikke jeg være så sneversynt at jeg ikke ser at den tiden for alltid er borte men det du sier om pris og lønn i denne bransjen viser at du mangler noen antenner ;)
 
Originally posted by vs 200

du OJB, det du sier er ikke riktig fordi hvis kunden fikk bestemme prisen ville ikke samfunnet gått i det heletatt det eneste en kunda kan gjøre er å forsøke å presse prisene nedover men det går bare til et vist punkt. selvsagt vil det være noen som står klar til å ta jobben, men det vil ikke være en stilling å leve i et fly er ikke det samme som ei flaske tomat sauce selv omdårlig kompetanse på bakken kan få et resultat som minner litt,
luftfart er et sikkerhets spørsmål og kompetanse er et sikkerhetspørsmål enten du liker det eller ei, det med at kunden har presset prisen så langt ned er fordi enkelte flyselskaper har gjort det mulig men for en del år tilbake var det ikke kundene som bestemte slikt de betalte det det kostet og det var det.
nå skal ikke jeg være så sneversynt at jeg ikke ser at den tiden for alltid er borte men det du sier om pris og lønn i denne bransjen viser at du mangler noen antenner ;)

Der tar du feil. Per idag så er det faktisk kunden som bestemmer prisen sammen med loven om tilbud å etterspørsel. Til syvende og sist så er det faktisk markedet som bestemmer prisen, da en flybillett alltid vil selges for det markedet (dvs, kunden) er villig til å betale.

Kunden vil alltid presse prisen nedover, mens tilbyder (leverandør) vil alltid presse prisen oppover og endelig pris blir det to partene blir enige om.

...og bortsett fra Cuba og Nord Korea er det slik økonomien fungerer:old
 
ja sant det men tilbyderen som er et flyselskap i dette eksemplet betaler for tjenestene til et handling firma, og hvis da ingen er interessert i å handle for den prisen så må man opp i pris fra flyselskapet sin side, og da er det handling agentene som faktisk bestemmer prisen og sier ikke at de bestemmer hele pakka men de har da innflytelse og det skjer ofte at handling firmaer sier nei til et selskap fordi prisen er for lav..
 
Originally posted by vs 200

ja sant det men tilbyderen som er et flyselskap i dette eksemplet betaler for tjenestene til et handling firma, og hvis da ingen er interessert i å handle for den prisen så må man opp i pris fra flyselskapet sin side, og da er det handling agentene som faktisk bestemmer prisen og sier ikke at de bestemmer hele pakka men de har da innflytelse og det skjer ofte at handling firmaer sier nei til et selskap fordi prisen er for lav..

Det er alltid noen selskap som vil handle de selv om prisen er lav, det kan jo hende at det reduserer underskuddet til handlingselskapet, for jeg har inntrykk at alle handlingselskap sliter med å få resultatet over til pluss for tiden. SA gikk jo med litt overskudd da NAS var kunde der, jeg vil ikke tro at lowcostselskapet NAS betalte så innmari for mye for handlingen.
 
nei ikke sant og når man ligger sånn helt på grensen av hva som er mulig så kommer noen inn og gjør det for en slik og ingenting og går i minus så det dundrer bare for å ødelegge for andre det er en ukultur ikke bare i vår bransje men andre steder og vet vekterene i landet sliter med samme problemet selv om det er en annen historie
 
Ser ut som om BA skifter selskap flere steder.

Går fra NordicAero til Novia på CPH

http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=24007&cHash=278e3d3668
 
Originally posted by vs 200

ja sant det men tilbyderen som er et flyselskap i dette eksemplet betaler for tjenestene til et handling firma, og hvis da ingen er interessert i å handle for den prisen så må man opp i pris fra flyselskapet sin side, og da er det handling agentene som faktisk bestemmer prisen og sier ikke at de bestemmer hele pakka men de har da innflytelse og det skjer ofte at handling firmaer sier nei til et selskap fordi prisen er for lav..

Jo sånn er det i forhandlinger, mann gir litt og tar litt. Men poenget er at alle står under et stort press fra sine kunder om å få ned prisene, både handlingselskaper og flyselskaper. For dette handler til syvende og sist om å kunne tilby billetter til lavest mulig pris for å kapre markedsandeler. Så på en måte skal jeg være enig med deg og si at det ikke er kunden som bestemmer prisen. Vanlige folk ser etter den laveste prisen og det er det selskapene som bestemmer. Og da er det vel heller slik at det konkuransen de imellom som presser ned prisene.
Slik er det med fri konkuranse. Dessverre så går det i denne bransjen gjerne ofte utover kvaliteten på det som skjer på bakken og kanskje litt mindre opp i lufta. Vi som har jobbet på Gardermoen(og andre flyplasser) har sikkert sett nok eksempler på dette. (har bilder av SA-stuere som sover i push-back foresseten). Dette er virkeligheten vi lever i og må leve med.

Men for å kommentere BA's overgang til NP. De klarer det sikkert. SA klarte det i 1998 og de kunne ikke mye da. De blir helt sikkert masse problemer de første måneder men gi det litt tid.

Hilsen,
Laurenz
 
Originally posted by Someone
Der tar du feil. Per idag så er det faktisk kunden som bestemmer prisen sammen med loven om tilbud å etterspørsel. Til syvende og sist så er det faktisk markedet som bestemmer prisen, da en flybillett alltid vil selges for det markedet (dvs, kunden) er villig til å betale.

Kunden vil alltid presse prisen nedover, mens tilbyder (leverandør) vil alltid presse prisen oppover og endelig pris blir det to partene blir enige om.

...og bortsett fra Cuba og Nord Korea er det slik økonomien fungerer:old

Her har jeg lyst å korrigere litt. Levrandørene presser ikke pris oppover. I dette markedet er det ikke mye press oppover. For å sitere en eller annen direktør i et stort selskap "over there", så beskrev han prisnivået ganske korrekt slik: like billig som det den billigste idiotien i markedet selger for.

Det er kansje i seg selv et tegn på at markedet har for mange levrandører. Dessverre er det ingen faktorer som er tilstedet for å holde prisen over det absolutte minimum som skal til for å få butikken til å gå rundt, og det er på sikt noe som gjør at tilbyderne ikke har råd til å holde seg oppdatert i et marked som trenger mye kapital ved fornyelse av utstyr.

Det igjen gjør at du får en fin døgnflue-effekt, som gjør at de som ikke har råd til å følge med faller av lasset, og så dukker en ny aktør opp med ingen historiske kostnader, og OK nok utstyr for nå, og som vil med stor sjanse falle av lasset når de er ferdig med første generasjon av sitt produksjonsutstyr.

Som et greitt eksempel kan man feks sammenligne Ryanair og Norwegian som selskap. Ryanair finansiere enda likviditeten sin i stor grad på økende ekspansjon og at man øker inntektene slik. I Norwegian har det fulgt en jevnere modell og er på langt nær så ekspansjonsdrevet, og dermed må nytt utstyr finanseres igjennom daglig drift, ikke ekspansjon i samme grad.

At kunden alene er en faktor nok til å drive konkurransen er sprøyt, det finnes mange marked hvor kunden alene bare vil foreta en "fluenes herre", og vise versa på levrandørsiden i en monopol-situasjon.

-A
 
Men at leverandør presser prisen oppover så mener jeg at en leverandør alltid ønsker å ta så høy pris som mulig og kunden betale så lite som mulig.

At leverandører presser hverandre på pris har egentlig ikke noe med det å gjøre
 
Originally posted by Someone

Men at leverandør presser prisen oppover så mener jeg at en leverandør alltid ønsker å ta så høy pris som mulig og kunden betale så lite som mulig.

At leverandører presser hverandre på pris har egentlig ikke noe med det å gjøre

I et marked der kunden er så flyktig som med hva de er i bunnen av markedet er det ikke mulig å presse prisene opp alene, ergo blir det at billigste aktør dikterer alle sin pris.

-A
 
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Someone

Men at leverandør presser prisen oppover så mener jeg at en leverandør alltid ønsker å ta så høy pris som mulig og kunden betale så lite som mulig.

At leverandører presser hverandre på pris har egentlig ikke noe med det å gjøre

I et marked der kunden er så flyktig som med hva de er i bunnen av markedet er det ikke mulig å presse prisene opp alene, ergo blir det at billigste aktør dikterer alle sin pris.

-A

Men er pris blir alltid bestemt etter ett samspill mellom kunde og leverendør selv om det ikke alltid virker slik
 
Originally posted by Someone

Men er pris blir alltid bestemt etter ett samspill mellom kunde og leverendør selv om det ikke alltid virker slik

Ikke alltid. For å illustrere det jeg mente over: om du står på gaten og selger saft. I samme gate står det 10 andre og selger saft. Alle selger til 10 kroner glasset. Da hjelper det ikke om du vil slege til 15 kroner glasset, alle som vil kjøpe har nok saft andre steder, og eneste effektten er at din butikk går i dass. Det samme skjer, siden kundene er så flyktig, at om en av disse luringene våkner en dag og kommer på ideen om at nå skal de selge saft til 5 kroner glasset, og heller tjene på å selge 10 ganger så mye saft, så blir det prisen alle får saft til, så da må du enten senke prisen til 5 kroner, eller miste butikken.

Et flysete fra Bergen til Oslo uten noen tjenester og service er ikke mer avansert enn det og ergo dikteres hele arkedet av den billigste idioten/selgeren.

-A
 
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Someone

Men er pris blir alltid bestemt etter ett samspill mellom kunde og leverendør selv om det ikke alltid virker slik

Ikke alltid. For å illustrere det jeg mente over: om du står på gaten og selger saft. I samme gate står det 10 andre og selger saft. Alle selger til 10 kroner glasset. Da hjelper det ikke om du vil slege til 15 kroner glasset, alle som vil kjøpe har nok saft andre steder, og eneste effektten er at din butikk går i dass. Det samme skjer, siden kundene er så flyktig, at om en av disse luringene våkner en dag og kommer på ideen om at nå skal de selge saft til 5 kroner glasset, og heller tjene på å selge 10 ganger så mye saft, så blir det prisen alle får saft til, så da må du enten senke prisen til 5 kroner, eller miste butikken.

Et flysete fra Bergen til Oslo uten noen tjenester og service er ikke mer avansert enn det og ergo dikteres hele arkedet av den billigste idioten/selgeren.

-A

Ja, men prisen blir fremdeles satt etter ett samspill mellom kjøper og selger. Også i dett eksempel
 
Originally posted by Someone
Ja, men prisen blir fremdeles satt etter ett samspill mellom kjøper og selger. Også i dett eksempel

Ja, men det du overser med å være så generel, er at det er mellom kjøper og billigste selger, ingen andre, ergo prisen dikteres av den største idioten, ofte kjennetegnet av et lite selskap med store vyer. Dette ødelegger kontinuiteten for alle og er ikke et sunt prispress.

-A
 
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Someone
Ja, men prisen blir fremdeles satt etter ett samspill mellom kjøper og selger. Også i dett eksempel

Ja, men det du overser med å være så generel, er at det er mellom kjøper og billigste selger, ingen andre, ergo prisen dikteres av den største idioten, ofte kjennetegnet av et lite selskap med store vyer. Dette ødelegger kontinuiteten for alle og er ikke et sunt prispress.

-A

Joda, men ofte er det motsatt. F,eks når det kommer til en budgivningsprosess. Det er alltid den største idioten som er villig til å betale mer enn alle andre som vinner:p
 
uansett så håper jeg at northport er ei døgnflue og at den døgnfluen snart ligger med vingene foldet, de ødelegger bransjen fullstendig for oss andre som lever av dette her
 
Originally posted by vs 200

uansett så håper jeg at northport er ei døgnflue og at den døgnfluen snart ligger med vingene foldet, de ødelegger bransjen fullstendig for oss andre som lever av dette her

Ref det over, da kommer det nok en ny døgnflue. Dessverre.

-A :)
 
ja vi får se da vettu;) den tid den sorg men nå er jeg lei northport så da ønsker jeg dem dit lite gror
 
Back
Top