BA setter inn flere seter og minsker hylleplassen i sine A320

Someone

Moderator
Medlem
BA vil fjerne de to bakerste Club Europe radene og et garderobeskap på sine A320 og erstatte dem med 3 økonomirader og øker dermed antall seter fra 156 til 162

From BA E mail to all crew.

A320 Configuration and Hand Baggage Policy


Starting in March 2010, the Airbus A320 is going to be re-configured. The number of seats will be increased from 156 to 162 in all ‘M’ configuration. This increase will be achieved by removing the last 2 rows of Club seats, the rear wardrobes and the rear dog-boxes and replacing them with 3 rows of economy seats. The maximum number of Club seats will be reduced from 52 to 44. The safety and catering equipment currently stored in the wardrobes and dog-boxes will be re-housed in the overhead bins and a new space efficient storage bin.

We have 34 A320 aircraft to be reconfigured. This includes the new aircraft delivered in January 2010 (EUYF). The additional 8 new Airbus due for delivery through to 2012 will arrive fully configured.

The timescales for reconfiguration are:

March 2010 12 aircraft
April 2010 17 “
May 2010 5 “

Itillegg skal de ifølge tråden på Flyertalk blir strengere på å håndheve håndbagasjereglene
 
Ikke overraskende med tanke på fallet i etterspørsel for C-seter. Positivt at de blir strenger med å håndheve håndbagasjereglene så lenge man kan ta med et stk. kolli med "ubegrenset" vekt så får folk pakke og stappe litt og droppe fire bæreposer og lysekrone (som jeg har opplevd).
 
162 seter på A320 er rimelig heftig. Domestic versjonene til BA har like mange seter som det Ted maskinene til United hadde, 156, så her snakker vi om 30-31 pitch
 
Nå tuller og tøyser du igjen Tommy777. easyjets A319 har en pitch på 31-32" og der er det totalt 156 seter. En 162 seters-A320 har bare en seterekke mer enn en 156 seters-A319 og det med et fly som har 3,8 meter lenger kabin.
 
Nå tuller og tøyser du igjen Tommy777. easyjets A319 har en pitch på 31-32" og der er det totalt 156 seter. En 162 seters-A320 har bare en seterekke mer enn en 156 seters-A319 og det med et fly som har 3,8 meter lenger kabin.

Ja riktig... BA har allerede 31 i pitch på økonomiklasse på sin 320. (bortsett fra nødutgang)

Siden 3 rader til skal inn, er det jo ikke domesticversjonen vi snakker om, men europaversjonen. Den har nå 152 seter

http://www.seatguru.com/airlines/British_Airways/British_Airways_Airbus_A320-200_B.php
 
Charteroperatørene opererer med 180 seter på A320, det tilsvarer 30" i pitch. Så BA's versjon er nok noe romsligere som også LN-KGL påpeker.
 
Last edited:
MD har helt rett, max 180 seter. Thomas Cook UK bruker denne versjonen, mens Thomas Cook Scandinavia bruker 177 i sin konfig. Pitch ligger vel på rundt 30.

Mitt inntrykk er at Easyjet og andre LCC'er bruker omtrent samme pitch i dag, og siden markedet etterspør pris mer enn komfort, blir det slik.

Tally-Ho
 
Ja riktig... BA har allerede 31 i pitch på økonomiklasse på sin 320. (bortsett fra nødutgang)
A320 til BA har samme pitch på nødutgang som radene foran (dvs. 34"), det er pt. Biz-seter der. Turistklassesetene begynner så vidt jeg husker på rad 13 eller 14 på A320en. Forskjellen på setene er pitch samt at setene på turost er noe tynnere, ikke konverterbare til 2+2/3 og ikke-regularbar nakkestøtte i høyden.

Siden 3 rader til skal inn, er det jo ikke domesticversjonen vi snakker om, men europaversjonen.

Det er samme fly, bare med blokkert midtsete når de flyr på Europa.
 
Det store problemet for BA er at de bruker seter som bruker ekstremt mye plass som ikke kommer passasjeren til gode. Jeg har gjennomført knyttenevetesten på både BA og easyJet flere ganger og overraskende nok vant easyJet den sammenligningen. Også komfortmessig passer setene til easyJet bedre for meg enn BAs turistklasseseter - bare BAs Club-seter er en tanke bedre enn easyJets. Det beste setet i britiskregistrerte kortdistansefly finner man i E190ene til flybe og E170/190 til BA Cityflyer (de er av samme type hos begge flyselskap).

Dette med pitch er et villende begrep. Det som bør måles er avstand fra bunn av setet og korteste avstand til setet foran.
 
Vel, dette har mye med kostnader a gjörer. Propper man flere seter inn i ett fly, sa stigger kostnader bare inkrementalt, men inntjenings-evne stigger markant.

Derfor ville jeg ikke vaere overrasked om BA papeker i en av sine neste finansielle statements at deres CASK har synked. Det har skjedd hos andre selskaper för, ogsa SAS har valgt a sette inn flere seter i sine fly. En LH er midt i prosessen av dette. Alle legacy vil finne ut denne veien a presse ned sine CASK, om de klarer pa langt sikt a tjene penger med dette er en annen sak siden de ma ogsa fylle dette ekstra kapasitet...

A320 Max Pax count er 180
A319(1) Max Pax count er 150
A319(2) Max Pax count er 156

Tallene i parenthesis gir antall nödutganger over vinge.

EasyJet hadde opprinnelig bestillt alle sine A319 som (2) versjon med 156 seter. Likevel har man funnet ut at det er mere hensiktsmessig a ha A320 i flaten og derfor vil antall seter i A319(2) hos EZY synke til 150, slik at man kan spare en FA. Forvent ogsa at de Oranje i fremtida vil bare bestille A320.
 
Back
Top