BA med "velg sete avgifter"

Å drive å ta gebyrer på business synes jeg var drøyt. Tror noen kommer til å mislike det. Mange av de reisende kan vel ikke helt uten problemer gå inn å booke bestemte seter. Merkelig av BA...

Helt enig. Personligt ville jeg blive godt fornærmet hvis BA kræver yderligere 500 kr. per vej for at jeg kan vælge sæde, hvis jeg i forvejen har betalt kr. 25.000 for en biz billet.

Meget dårlig stil, som jeg håber kunderne vil reagere på....

For mit eget vedkommende er dette gyldig grund til at vælge at andet selskab...

Hvis man ser det fra non-status pax (de som ikke er silver/gold/premier) sin side så er vel dette en bra ting?

Tidligere har man ikke kunne få velge seter før T-24 bortsett fra hvis man sitter på de dyreste billettklassene. Nå kan man på rimeligste economy billett få velge sete hvis man er villig til å betale et gebyr.

Det en del status pax "bekymrer" seg for er at de beste setene er tatt hvis de f.eks. først kjøper billetten 1 uke før avreise fordi alle kan kjøpe seg adgang til å velge sete ved booking.

For min del så planlegger (og bestiller...) jeg billetter lang tid i forveien, så for meg vil nok ikke denne endringen medføre noen store konsekvenser.

Litt OT, men har ikke KLM noe lignende gebyr for exit-seter?

KLM tar €20 for et nødutgangsete (i Europa)

Spør du pent kan de assgines på airport to timer før avgang. Salget av setene foregår kun ved online ckin. Strengt tatt er det jo en grei deal for et bedre sete - gold/plat får velge setene gratis - inkl. exit.

Hvis man ser det fra non-status pax (de som ikke er silver/gold/premier) sin side så er vel dette en bra ting?

"Jippi" var min første tanke når jeg leste dette. Flyr long-haul ca tre ganger i året og som navnet mitt tilsier, så sitter jeg langt bak i flyet. På jobben må jeg bestille gjennom reisebyrå, men fordelen er da at jeg kan velge sete ved bestilling. La i går inn en bestilling på OSL-HKG-PEK-OSL med LX/LH og v.h.a Seatguru plukket jeg ut 10-15 seter jeg kunne tenke meg, men alle var allerede reservert/blokkert(?). Hvis jeg kunne på forhånd vært sikker på f.eks et nødutgangsete ville jeg (arbeidsgiver) med glede betalt for det.

Men at de tør å gjøre det i Business skjønner jeg ikke.

Helt enig. Personligt ville jeg blive godt fornærmet hvis BA kræver yderligere 500 kr. per vej for at jeg kan vælge sæde, hvis jeg i forvejen har betalt kr. 25.000 for en biz . . . .
Men hvis du har betalt så mye for billetten så får du nok velge sete også. BA selger/solgte biz med sterke restriksjoner, eks GBP 900 London-NYC, og der får du heller ikke i dag velge sete.

Men hvis du har betalt så mye for billetten så får du nok velge sete også. BA selger/solgte biz med sterke restriksjoner, eks GBP 900 London-NYC, og der får du heller ikke i dag velge sete.

Sist jeg vurderte BA til NBO så var det ikke mulig å velge sete i biz på en billett i D-klasse, til 28k pluss avgifter. Det er ikke bare I-klasse som var underlagt restriksjoner.

-A

Uanset hører sådanne gebyrer ikke hjemme på business. Så må de prissætte billetten lidt dyrere istedet. At pålægge biz-pax ekstra gebyrer for noget som burde være standard og ikke er en udgift for BA synes jeg er direkte sjofelt... Om igen BA....

Ble overrasket over å lese at det koster å booke sete i Club World også, dette var en ny vri. Ikke var det billig heller! Kjipt for alle sølvmedlemmer, som nå må betale. Skulle jeg reise med dem på jobben, så får vi reservere uten gebyr pga bedriftsavtale, så det er i allefall OK. Og de som er mest lojale og reiser Club World og FIRST regelmessig har gjerne gull allikevel..

Slik jeg har forstått det så betaler ikke sølvmedlemmer noe for å booke sete i CW. Ønsker man derimot exit-sete i WT/WT+ så er det betaling. Bortsett fra dette er det ingen andre gebyrer for sølv.

Slik jeg har forstått det så betaler ikke sølvmedlemmer noe for å booke sete i CW. Ønsker man derimot exit-sete i WT/WT+ så er det betaling. Bortsett fra dette er det ingen andre gebyrer for sølv.

Og dette har vært en benefit for sølvmedlemmer lenge. Dette tar de nå bort, og det er en klar devaluering av sølvkortet.
Veldig irriterende.
Dette er noe jeg som sølvmedlem reagerer veldig negativt på, og det spørs om ikke andre selskaper nå kommer til å bli vurdert fremover. Har vært en lojal BA-kunde i mange år, men dette likte jeg svært dårlig.
På Flyertalk er det stort sett kun negative reaksjoner på dette.
Håper i det lengste at BA snur og innser at de ikke er så lurt å irritere status pax på denne måten.

Hvis jeg har lest informasjonen korrekt så er det ikke mulig å kjøpe sete på nett :drunk:

Står følgende å lese på informasjonen til reisebyråene http://ba-sbc.com/dk/reservations-ticketing/servicing/newseatpol/

To request seating, you or your customer should contact the call centre after booking their flights.

Ser for meg at dette til syvende og sist kanskje ikke blir så mye brukt. I alle fall hvis de ikke legger opp til at folk selv kan ordne dette på nett :rolleyes:

SAS kan velge å gjøre som Southwest - og vil score på det. Det blir selvfølgelig en avveiing om PR-verdien er høyere enn kontantene de kan ta inn ved å begynne med dette.

Klart det vil være en fordel, men nå er SAS i en ganske annen finansiell situasjon enn Southwest. SAS kutter kostnader med motorsag, men klarer fortsatt ikke å kompensere for lavere billettpriser.

Dette er desverre slik det kommer til å bli, men man må vel også innse at det er helt nødvendig for at selskapene skal overleve!

Last edited by a moderator:
Dette er desverre slik det kommer til å bli, men man må vel også innse at det er helt nødvendig for at selskapene skal overleve!
SKAL de nødvendigvis overleve alle sammen? Var det ikke bedre at der blev ryddet lidt op i branchen, så de værste kom væk.

Når jeg ikke hadde status og kjøpte biz billetter hos BA synes jeg det var teit at jeg ikke kunne velge sete på en biz billett. Det var det første selskapet der jeg har sett dette.

Etter å ha kjøpt en god del biz billetter får man jo status, og da er nettopp det at man ikke kan velge sete uten status en av de absolutt største fordelene med nettopp BA.

Det viser at de verdsetter de som kjøper MANGE biz reiser mer enn de som kjøper EN bizreise.

Og for de som ikke kjenner BA systemet 100% så opparbeider du egentlig ikke status her uten å kjøpe ganske mye biz. Du får ikke sølv av å kjøre mye økonomi, slik du kan hos LH og andre. Så BAEC sølv/gull tilsier en ganske mye mer profitabel kunde enn hos en del andre.

Edit: Glemte poenget... Så når de fjerner den fordelen f.eks sølvmedlemmer har hatt av å kunne velge sete før bermen, så "disser" de en mye bedre kundegruppe enn man gjør hos en del andre.

Æsj, i annen tråd har jeg uttrykt lyst til å ta BA open-jaw til SFO og LAS.. Det bortfaller nå. Det minste jeg ønsker som medlem av de uvaskede masser er å kunne forhåndsvelge sete når en flyr monkey, ikke bli plassert i hytt og pine ved sjekk-in..:cry:

Back