BA med "velg sete avgifter"

Someone

Moderator
Medlem
BA vil innføre muligheter for forhåndsreservering av seter også for de som ikke har status med dem. Dog er det en liten catch da man må betale for det. Itillegg må man betale ekstra for nødutgang med mindre man har Gold eller Premier status

http://www.businesstraveller.com/news/exclusive-ba-to-charge-for-seat-selection

From October 7 customers will have the option to select their seats when they book tickets, for the following charges:

£10 per person per sector in Euro Traveller and on domestic routes
£20 per person per sector in Club Europe, World Traveller and World Traveller Plus
£60 per person per sector in Club World
Customers in World Traveller and World Traveller Plus will also have the option to pay £50 to secure exit row seats, from ten days pior to departure
 
Bare vent. Dette er jeg 100% sikker på at SAS snuser på også, men de har satt seg i et fryktelig dilemma med en så hard utgang mot det motsatte!

Ser man bransjen under ett, er det helt tydelig at nesten alle innfører gebyrer på tjenester som ellers har blitt betraktet som "gratis".
 
Betale ekstra for å sitte ved en nødutgang? Man burde få betalt for å sitte ved en nødutgang siden man inngår i beredskap til evakuering...
 
Pr. i dag kan man ikke reservere sete hos BA i turist eller biz med mindre man har sølv-/gullkort eller kjøper fullprisbillett. Når de nå åpner markedet for det så ser jeg for meg at ulempen blir at en del fort føler seg presset til å kjøpe dette.

Det aner meg også at en del kunder med status kommer til å legge press på BA nå. Blir fort lite valg igjen for statuskundene som kjøper billett kort opptil en flight. Fordelen slik det er i dag er at de med status og de som kjøper dyre billetter har mye å velge mellom, mens andre kan velge sete når OLCI åpner.

Not a good move!
 
Men som nevnt i et annet forum, så kan man se for seg et scenario der BA skrur opp prisene hvis de ser at (for?) mange non-status-pax hopper på tilbudet.

Dette kan føre til:

a) økt revenue
b) å holde status-pax fornøyde

Spent på hvordan dette vil bli mottatt. Selv synes jeg nok det er et skritt tilbake. Siste nytt er vel at man i samme slengen som de innfører denne avgiften også fjerner tidligere praksis hvor man har blokkert dedikerte seterader/seter til status-pax.
 
Og hvor kom SAS inn i bildet :angry:

Det kom inn i bildet med at nå innfører snart alle SAS sine konkurrenter nye gebyrer. Dette er en bransjetrend som som bare flere kommer til å følge. For mange er dette inntjeningen som skal til for å få skakkkjørte selskap på beina.

Jeg synes det er bra at SAS ikke har kjørt dette løpet, men jeg er redd de snart blir tvunget til det. da vil det gjøre vondt med den markedsføringen de nå har kjørt frem med. BA er ikke det siste selskapet som gjør dette og det er heller ikke det siste gebyret som kommer til å komme for "ekstra" tjenester hos BA!
 
Hva er non-status pax versus status-pax? Undermennesker versus gullkortmennesker?

Status pax:

British Airways Executive Club Premier
British Airways Executive Club Gold
British Airways Executive Club Silver
oneworld Emerald eller Sapphire fra de andre OW-selskapene.

Non-status pax:

British Airways Executive Club Blue
Pax uten tilknytning til BAEC eller andre oneworld FF-program.

Noe mer du lurte på? ;)
 
Så det er noe BA styrer med? Eller er det fagsjargongen? Jeg aner ingen ting (ikke mye i alle fall) om passasjertransport og hele apparatet rundt; det jeg tenker på som IATA-greiene...
 
Så det er noe BA styrer med? Eller er det fagsjargongen? Jeg aner ingen ting (ikke mye i alle fall) om passasjertransport og hele apparatet rundt; det jeg tenker på som IATA-greiene...
Hvis du tenker på status vs non-status er vel det en etablert (hvertfall i utlandet) samlebetegnelse (forkortelse) for det jcnorway beskrev. Her hjemme skal man jo ikke gjøre forskjell på folk...
 
Så det er noe BA styrer med? Eller er det fagsjargongen? Jeg aner ingen ting (ikke mye i alle fall) om passasjertransport og hele apparatet rundt; det jeg tenker på som IATA-greiene...

Kort og litt forenklet fortalt er statuspassasjerer de med gull/sølv/platinum/etc kort, men non-status er de uten. Og jo mer/høyere status, jo flere fordeler, hvilket er en selvfølge
 
Jeg synes det er bra at SAS ikke har kjørt dette løpet, men jeg er redd de snart blir tvunget til det. da vil det gjøre vondt med den markedsføringen de nå har kjørt frem med.

SAS kan velge å gjøre som Southwest - og vil score på det. Det blir selvfølgelig en avveiing om PR-verdien er høyere enn kontantene de kan ta inn ved å begynne med dette.

Men å ta betaling i biz?? Hårreisende!!!!
 
Men å ta betaling i biz?? Hårreisende!!!!

I dag kan man kun velge sete i biz før innsjekk åpner hvis man kjøper i en av de dyreste klasene eller ikke har status. (Har jo tidligere diskutert her "hva" en no-flex-billig-biz egentlig er). Men siden de sliter med å få folk til å kjøpe biz-billetter så er det snodig at de ikke bare åpner opp for alle på biz, men blokkerer de mest attraktive setene (som SK på innland)
 
Trist at se BA følger med Høj-gebyr-selskaberne.. Og ikke mindst useriøst når de netop for kort tid siden har lavet deres "kalkulator"

Det bliver mere og mer trist at være flypassager for gang et selskab indfører sådanne ting...
 
Å drive å ta gebyrer på business synes jeg var drøyt. Tror noen kommer til å mislike det. Mange av de reisende kan vel ikke helt uten problemer gå inn å booke bestemte seter. Merkelig av BA...
 
Trist at et fullservice flyselskap som BA retter seg etter Ryanair- og Norwegian-ideologi.

Man kan vel heller si at de retter seg etter oneworld-kollega og gebyrhai American. Pussing nok er det fullserviceselskapene som er de verste gebyrhaiene her borte. The Mother of All LCC's er jo erklært gebytfri.
obb_icon_icon54.gif
 
Back
Top