BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.

Tidligere kunne man kun oppgradere (WT til WT+) med Avios fra bookingklasse H, B og Y på BA-flighter. Nå kan man oppgradere fra V, S, N, M, L og K i tillegg. Dvs. nå er det bare Q, O og G man ikke kan oppgradere fra.

De har også justert kalkulatoren for å regne ut kostnader for bruk av Avios så den viser både peak og off-peak. https://www.britishairways.com/travel/avios-calculator/public/en_no

Last edited:
Har booket 3 nesten like reiser med AA som jeg tenkte bruke til å nå sølv i Executive Club.

-Ifølge Avios flight calculator skulle hver av bookingene gi 70 TP.
-Når jeg tar fram flightene under "manage my bookings" stod det at jeg skulle tjene 65 TP på hver av dem. Merkelig da 2 av bookingene var helt symmetriske.
-Har nå flydd ferdig en av bookingene og har fått 60 TP. De 2 neste er fortsatt listet som 65 TP.
Om de 2 neste også faller ned på 60 TP så når jeg ikke sølv.

Noen tips om hva jeg skal gjøre?

Har booket 3 nesten like reiser med AA som jeg tenkte bruke til å nå sølv i Executive Club.
...
Noen tips om hva jeg skal gjøre?
Starte med å fortelle oss routingen så er det enklere å hjelpe deg ;)

Det er en del odde saker med AA, særlig fordi det er gjennomgående flightnummer på en del strekninger. Eks MIA-TPA-JFK med samme nummer teller kun som et leg MIA-JFK. Er det code-share involvert er også en sak, samt kabin det er booket i og bookingklasse, og om det er noe gamle US-saker involvert. Mye som kan spille inn her.

Last edited:
Starte med å fortelle oss routingen så er det enklere å hjelpe deg ;)
Den jeg er ferdig med:
OSL-LHR BA i S
LHR-PHL AA i O
PHL-SJU AA i O
SJU-CLT AA i O
CLT-LHR Aa i O
LHR-OSL BA i S
Som sagt ga kalkulatoren her 70 poeng totalt, listingen ga 65 poeng og jeg fikk til slutt 60.

En annen som kommer opp er:
OSL-LHR BA i S
LHR-MIA AA i O
MIA-STX AA i O
STX-MIA AA i O
MIA-LHR AA i O
LHR-OSL BA i S
Her ga også kalkulatoren 70 og listingen gir fortsatt 65.
attachment.php

Attachments

• ba.jpg
    ba.jpg
    8.5 KB · Views: 645
Last edited:
...og jeg fikk til slutt 60.
Det er jo klart en feil en plass når alle tall er forskjellige, men har du regnet riktig. Opptjening skjer ihht det rutenummer billetten er kjøpt på, ikke på metallet. Er det code-share på OSL-LHR? Er den på AA-nummer er det 5TP, er det BA-nummer er det 10 TP i S-klasse.

Er det bokført poeng så ser du vel hva som er gitt for hvilke legs og hva som mangler eller hvor det er krøll? Så kan du evt. etterregistrere.

Gjennomgående rutenumer lager som nevnt også krøll.

Det er jo klart en feil en plass når alle tall er forskjellige, men har du regnet riktig. Opptjening skjer ihht det rutenummer billetten er kjøpt på, ikke på metallet. Er det code-share på OSL-LHR? Er den på AA-nummer er det 5TP, er det BA-nummer er det 10 TP i S-klasse.
Bestilte billetten hos AA og hos AA listes flightene OSL-LHR som AA, men hos BA listes de som BA. På boardingkortet jeg fikk av BA står det BA og på boardingkortet jeg fikk av AA står det også BA.

Er det bokført poeng så ser du vel hva som er gitt for hvilke legs og hva som mangler eller hvor det er krøll? Så kan du evt. etterregistrere.
Har fått for alle segmentene, men med 5 poeng mellom OSL og LHR.

BA er operating flight, så det vil alltid oversettes på boardingkortet hvis du har en codeshareflight i bestillingen.

Har fått for alle segmentene, men med 5 poeng mellom OSL og LHR.

Du kjøpte dem nok som AA-flighter (og det som står på billetten), og da er det 5TP som godskrives i S-klasse OSL-LHR. Du kan jo forsøke å sende inn skjermbildet med 65TP og håpe de er snille med deg (men ikke ha for store forhåpninger)

Vil man kunne opptjene mere TP om man oppgraderer for Avios? Ser at det under betingelser står
"Tier Points and Avios will be rewarded according to the commercial ticket purchased."

Betyr dette at man får poeng etter den lavere bookingklassen man opprinnelig kjøpte for penger?

Vil man kunne opptjene mere TP om man oppgraderer for Avios? Ser at det under betingelser står
"Tier Points and Avios will be rewarded according to the commercial ticket purchased."

Betyr dette at man får poeng etter den lavere bookingklassen man opprinnelig kjøpte for penger?

Oppgraderer du for Avios, tjener du poeng for den klassen du opprinnelig betalte for, ja.

Og oppgraderer man for penger får man da poeng for klassen man ender i?
Ja, om du oppgraderer (før innsjekk?) på BA-flighter (flightnummer/metall). AA pusher upgrades (ved innsjekk), men de gir visstnok ikke mer poeng.

Ja, om du oppgraderer (før innsjekk?) på BA-flighter (flightnummer/metall). AA pusher upgrades (ved innsjekk), men de gir visstnok ikke mer poeng.
Ehhhh.. endte opp i bookingklasse U. Litt googling tyder på at man ikke får noen poeng for den klassen. Så nå får jeg altså enda færre poeng enn jeg skulle hatt opprinnelig?

Ehhhh.. endte opp i bookingklasse U. Litt googling tyder på at man ikke får noen poeng for den klassen. Så nå får jeg altså enda færre poeng enn jeg skulle hatt opprinnelig?
Du får alltid poeng for opprinnelig betalt klasse ved oppgradering, men om man oppgraderer (med poeng eller med penger på short-haul) så havner man inn i en award-classe som egentlig ikke gir poeng på BA, men man skal minst ha for opprinnelig klasse. Det er så vidt jeg vet ingen betalte bookingklasser hos BA som ikke gir poeng.

Hender man får poeng korrekt, hender man må etterlyse det.

Last edited:
Hmmm.. det var ikke det du sa rett over. Jaja, penger rett ut av vinduet.

Du skal minst ha for opprinnelig klasse. Er det BA-nummer på billetten flighten så får du poeng for den klassen du har oppgradert til dersom det er oppgradert med penger FØR eller UNDER innsjekk. Er det AA-nummer i bookingen så gir ikke oppgraderingen poeng i de fleste tilfeller (husker ikke akkurat når/hvor).

BA-flight og BA-billett: oppgradering med penger FØR innsjekk er ferdig --> mer poeng (hender man må etterregistrere)
BA/AA: oppgradering med Avios --> ikke mer poeng (hender man må etterregistrere)
AA-flightnummer: oppgradering med penger --> ikke mer poeng (hender man må etterregistrere)

(Når man oppgraderer så endres bookingklassen, ofte til en award-bookingklasse, som gjør at man får godskrevet 0 og må etterregistrere. Det pleier å gå greit å få det gjort)

Last edited:
AA har ingenting å gjøre med denne bookingen. Bestilte hos BA og skal kun fly med BA. Var først i N og så i U etter oppgradering for penger.

AA har ingenting å gjøre med denne bookingen. Bestilte hos BA og skal kun fly med BA. Var først i N og så i U etter oppgradering for penger.

Stemmer - U er oppgraderingsklassen i business, og du skal få for å fly i business på den når det er betalt med penger. Dersom den kommer med "0" på utskriften så sender du inn etterregistrering, er en kjent sak at det hender det blir feil

Eksempel: C/U betyr "c-kabin, u-klasse", og bookingen ble oppgradert fra economy på nett med penger
BA-upgrade.png

Last edited:
Dersom den kommer med "0" på utskriften så sender du inn etterregistrering, er en kjent sak at det hender det blir feil
Hittil har jeg jo ikke fått det antall poeng som står listet på utskriften av bookingene.

Bare sølvkortet kommer i tide til påsketuren så er jeg fornøyd.

Last edited:
Hvordan er reglene for å ta med en gjest i lounge?

Vi er 2 på C til PHX sammen med en på M (Ingen har status i fordelsprogrammet)

Back