Hva er folks erfaringer med hvor lang tid det tar normalt tar før Qatar-flighter blir postet til BAEC-kontoen?
For de som måtte lure på om de får Tier Points når man reiser med EK på QF-codeshare, kan jeg bekrefte at man får det. I går tikket det inn 140 TPs på BAEC-kontoen min for en reise fra BKK til SYD på EK-metall. Det har vært litt forvirring ang. om disse flightene gir TPs.
http://www.britishairways.com/en-no/executive-club/collecting-avios/flightsFlights booked under the Qantas code (QF) operated by a non-oneworld airline will earn Avios and Tier Points unless operated by Jetstar in a class other than L class.
Hei, jeg booket en billett med BA/AA i god tid før BAEC forandringene trådte i kraft. De lovet jo at alle bookinger som var gjort før 28. april skulle tjene avios og TP etter de gamle reglene.
Jeg var nødt til å forandre en av flightene på billetten, da AA forandret avgangstid på en connection. Så nå står det på ebilleten at billetten er utstedt den 21. mai, som er den datoen forandringen ble gjort.
Så spørsmålet er om denne forandringen har gjort at jeg nå opptjener etter de nyre reglene? Noen som vet noe om dette?
Ringte nettopp BAEC for å gjøre en UuA, fikk bekreftet dette, og går inn på Manage my Booking for å kjøpe sete. Får da beskjeden "Seat choices are available at check-in". Er dette vanlig praksis på award seats/ved UuA? Skulle gjerne ha lurt meg til 62A/K før noen andre smartinger tar de..
Gjennom MMB kan jeg nå velge 4A/K og 5A/K, i tillegg har 62A/K åpnet seg opp. Leser flere steder at folk anbefaler upper deck > old first, da servicen likevel er den samme. Hva velger jeg her?
1) Må være bevegelse på konto ila. 36 mnd så mister du ingen ting (dvs. en avios ut/inn regnes som bevegelse)
Jeg må en tur til AMS i september og tenkte å ta turen via LHR på vei til AMS for å få bevegelse på konto innen 36 måneder.
Til min overraskelse nå fant jeg ut at man ikke trenger å BA en gang; det er nok å kjøpe 1000 poeng (ca. 300 kroner) eller få noen til å overføre e.l. - kjedelig… Jeg har overkomplisert avios (trodde man måtte fly BA) og 36 måneders grensen![]()
Bevegelse på konto er bevegelse. Netthandle som gir 1 avios holder også, eller uttak av avios faktisk. Men en fordel med å ha "aktiv konto", dvs. ha fløyet BA ila. siste 12 mnd er at du får tilgang til "save reward-flights" på Shorthaul, dvs. den faste lave tax-prisen uten YQ m.v.
Er "save reward-flights" på shorthaul bra? Jeg skjønner ikke helt hva man får ut av det (kjenner ikke helt BA-terminologi)
Etter at BA la om uttaksprisen for bonusturer, og premiumkabinene ble vesentlig dyrere så har også oppgraderinger blitt dyrere. WT+ til CW kan eks. komme opp i 60.000 Avios t/r Oslo-USA.
Da er det viktig å ikke se seg helt blind på oppgraderinger, som er nesten umulige å få tak i.
Eks med oppgradering bruk av 60.000 Avios
OSL-DEN kjøpt WT+ oppgradert til CW 11.200 NOK ,
Opptjening uten status: 10826 Avios/220 TP
Med sølv/gull: 16240 / 21652
Eks. med "money + avios" bruk av 60.000 Avios
OSL-DEN kjøpt CW: 11700 NOK
Opptjening uten status: 16240 Avios/360 TP
Med sølv/gull: 21654 / 27066
Så i en del tilfeller er det mye mer lønnsomt å bruke kombinasjonen penger og avios enn å lete etter oppgraderinger. Raskere status og lavere avioskost dersom man reiser langt. NB! Mange variable her så frem med excel
(Merk at oppgradering fra WT+ til CW er litt dyrere i low-season enn high)
...hvis jeg nå har regnet rett på dette her
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.