BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.

Er det mulig å bestille billetter for avios med andre selskaper enn BA/IB på nett? Det kommer aldri opp det etter min erfaring. American Airlines tillater det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt ymse. Men sjekker du f.eks OSL-HEL så kommer Finnair opp. Det er ikke sikkert det alltid kommer alternativer, men har erfaring på at AA, Finnair og sånt kommer frem.

Tror ikke det går an å søke spesifikt på andre selskap om BA også flyr ruten

Tjaa, du kan jo flytte avios 1:1 frem og tilbake mellom BA og Qatar Airways nå, etter at de gikk over til å bruke avios i sitt program.

Litt ymse. Men sjekker du f.eks OSL-HEL så kommer Finnair opp. Det er ikke sikkert det alltid kommer alternativer, men har erfaring på at AA, Finnair og sånt kommer frem.

Skjønner, men ofte kommer det opp bare, «vi flyr ikke ruten» og intet med andre selskaper dukker opp.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Nå kan man abonnere på Avios [emoji28]

844cfafd0c51f8b637cb4b76aa703054.png

https://pgt.shopping.ba.com/subscription

Er det samme type fleksibilitet vedrørende avbestilling av billetter booket med Avios, som f.eks EuroBonus?

Da kommer det en "forbedring" av avios-opptjening. BA går over til revenue-based opptjening:

Members booking flights from 18 October 2023 will collect the following Avios depending on their Tier status:

Blue members will receive 6 Avios per qualifying £1 spent
Bronze members will receive 7 Avios per qualifying £1 spent
Silver members will receive 8 Avios per qualifying £1 spent
Gold members will receive 9 Avios per qualifying £1 spent

Qualifying costs include:

The base fare and carrier-imposed-charges on commercial tickets on any British Airways and Iberia marketed flights
Upgrades (online or airport), pre-paid seating charges or excess baggage on any British Airways or Iberia marketed and operated flights

This new model will also apply to flights marketed by Iberia

https://www.britishairways.com/en-gb/executive-club/faqs/collecting-avios-changes

Da kommer det en "forbedring" av avios-opptjening. BA går over til revenue-based opptjening:

Det er jo en ekstra kraftig forandring for gullmedlemmer, som pleide å få 100& ekstra Avios på BA/IB/AA opererte lighter.

Jag jämförde min senaste resa i Eurotraveller.
Jag fick 2x912 Avios för ARN-LHR. Biljetten kostade ungefär 1500 SEK. Med avdrag för skatter så är det maximalt 100 £, Som silvermedlem ger det mig 800 Avios.

1824>800...

Med lägsta intjäning 2x684 Avios är det ändå bättre idag.

För att nå break even krävs ett pris på 171£ exkl skatter för att gå jämnt upp mot lägsta intjäning. Det går kanske ibland men jag har gjort samma uträkning på Club Europe.

Intjäning som BA Silver är 2x1823=3646 Avios

3646/8=455,75. Det krävs alltså ett biljettpris på 455,75£ exkl skatter för att gå jämnt upp.

Last edited:
Har mistet helt kontrollen på BA jeg nå. Søren... jeg er sølvmedlem nå (kastet forsiktig opp i munnen mens jeg skrev det).

Er det sånn at jeg først må få 600TP og 4 BA flighter og så nye 1,500TP og 4 til BA flighter for å få gull? Totalt 2,100TP, liksom.

Eller holder det at jeg nå får 1,500TP og 4 flighter innen utløp og så har jeg gullkort?

Noen som vet?

Makan?

Eller holder det at jeg nå får 1,500TP og 4 flighter innen utløp og så har jeg gullkort?

Når du passerer 300TP så blir det bronse, passering av 600TP blir sølv og passering av 1500TP blir gull. Det er ingen nullstilling underveis.

For example:

• If you start your Membership year as a Blue Member and earn 300 Tier Points, you’ll become a Bronze Member.
  • You’ll continue to earn Tier Points and if you reach 600 within the same year, you’ll become a Silver Member.
  • Your Tier Points reset to zero at the end of your Membership year but you’ll continue to be a Silver Member for the next Membership year.
Kilde: https://www.britishairways.com/en-gb/executive-club/tiers-and-benefits/about-tier-points

Er BA ekstremt trege når man må retroregistrere poeng? Eller har jeg bare klart å fly på en bookingklasse hos MH som ikke generer noe Avios?

Hadde håpet slippe igjen måtte sørge for en manuell bevegelse på konto i år og, så ikke poengene forsvinner :p

Har noen klart å bestille Finnair Business Class til/fra USA ?

Var det med BA Avios ? Forsøkte med både Alaska Miles og American Miles uten å finne noe som helst.
Med miles ja... det er muligens værre. Jeg har prøvd å finne OSL-HEL i C mange ganger også, men nærmest umulig. Om ikke faktisk umulig.

Sent fra min SM-F711B via Tapatalk

Er BA ekstremt trege når man må retroregistrere poeng? Eller har jeg bare klart å fly på en bookingklasse hos MH som ikke generer noe Avios?

Hadde håpet slippe igjen måtte sørge for en manuell bevegelse på konto i år og, så ikke poengene forsvinner :p

Da løste jeg problemet ved at jeg omsider fant noe å bruke Aviosene på - OSL-MAD-LIS på meg og kona i sommer.

Last edited:
Endring i opptjeningsåret for TierPoints "Changes to your Tier Point collection period"
https://www.britishairways.com/content/en/no/executive-club/faqs/tier-point-collection-changes

In future, the Tier Point collection period will start on 1 April and end on 31 March every year. The change will be in place for all British Airways Executive Club Members, starting from 1 April 2025.

Og det ser ut som de har greid å gjøre overgangen ganske smooth. En endring som spiller liten rolle egentlig, og det er jo greit at alle har samme opptjeningsperiode (særlig innad i en familie el.l.)

Back