BA bestiller 24 787 og 12 A380

Dette var gode nyheter synes jeg. A380 er kommet for å bli den nye storfuglen, og selv om innfasingen har tatt lengre tid enn planlagt, så lover dette godt for fremtiden til A380 og Airbus.

Og B787 er også spennende, nå er det vel på tide å glede seg til first flight! ?
 
Originally posted by Fellowship

Dette var gode nyheter synes jeg. A380 er kommet for å bli den nye storfuglen, og selv om innfasingen har tatt lengre tid enn planlagt, så lover dette godt for fremtiden til A380 og Airbus.

Det har sikkert vært nevnt før, men 747-100 var ikke akkurat noe hotcake og for del saks skyld, den var ikke utstyrt med for store motorer... sånn, mens vi er inne på sammenligninger. :p

-A
 
Originally posted by LN-KGL
Og det var siste spikeren i kista til 747-8i?
Den kommer til å greie seg helt greit.

Originally posted by LN-KGL
Kan vi regne med at LH konverterer sin bestilling på 747-8i til 747-8F nå?
Det skjer neppe.

Originally posted by CK
og Boeing har vel hatt et håp om at BA skulle kjøpe en haug med 747-8i som erstatning for 747-400.
Mtp at BA var et av selskapene som pushet på Boeing for å få utviklet 747-8, så ja, det er nok en skuffelse.

Originally posted by CKDet er fremdeles store 747-operatører som ikke har valgt noen erstatter, som Cathay Pacific, ANA, JAL, United, Northwest....
Det er nok flere en disse også, men noen fra den lista vil jeg fjerne - JAL og ANA. De kommer neppe til å legge inn ordre på noen VLA med det første, noe begge selskaper har uttalt.

Originally posted by LN-RRL
Syntes utviklingen for 747-8 er litt skummel. Det er et fly jeg har veldig lyst til å se/fly, men opp imot A380, så er det ikke så mye den kan stille med, med tanke på passasjerkapasitet.
Det har faktisk en hel del å stille med faktisk, men bærer selvfølgelig også preg av å være basert på en maskin fra slutten av 60-tallet. Uansett, når en først bygger 747-8F (som vil dominere i denne delen av markedet) så krever det ikke mye for at Boeing skal tjene inn det lille ekstra de må bruke for å utvikle 747-8i.

Originally posted by Stian
A380 stygg? Jeg antar at enkelte ikke eier smak. Synd for dem.
Smaken er som baken, den er delt i to. Folk bør nå ha lov til å mene at den er mindre pen å se på. Uansett, det er nok ikke utseendet som selger i denne bransjen.

Originally posted by EBDe ser vel at 747 er historie og A380 er fremtiden...:D
747 og A380 vil nok fly side om side i lang tid.
 
Er vel ikke helt umulig at BA skaffer seg 748 på et senere tidspunkt.
787-maskinene som de har bestilt nå er jo ment å skulle erstatte 767.
Hva de velger når de skal begynne å skifte ut 747 og 777 maskinene sine er jo stadig spennende.
 
BA er "pålagt" å bestille med RR-motorer, ergo er 748 ute av dansen. Vi får nok heller ikke 77W heller, det blir A350 og A380 som kommer til å erstatte dagens 744-flåte, mens 78-10 erstatter 772ER og 772A
 
Og da var kveldens gjerning klar

BA_A380.jpg
 
Heisann KGL!

GE er ikke noen favoritt hos BA (bare se på svitsjen til Trent 895 på de siste 772ERene)

De første B777'ene til BA hadde som nevnt tidlig modell GE90 motorer... -76B og -85B og de senere kom med RR Trent 800, men dette hadde nok lite med "favoritt" og heller med et salg av BA motorverkstedet i Wales til GE og senere beskyttelse av Britisk økonimi...;)

Skal ikke favoritisere noen motorer her da vi opererer både RR og GE og begge lager utmerkede motorer... :rolleyes:



... og gratulerer til BA!

Stian, A380 er et fantastisk fly men du kan da ikke si at den er direkte vakker...:drunk:

Dag
 
Originally posted by Dag Johnsen

Heisann KGL!

GE er ikke noen favoritt hos BA (bare se på svitsjen til Trent 895 på de siste 772ERene)

De første B777'ene til BA hadde som nevnt tidlig modell GE90 motorer... -76B og -85B og de senere kom med RR Trent 800, men dette hadde nok lite med "favoritt" og heller med et salg av BA motorverkstedet i Wales til GE og senere beskyttelse av Britisk økonimi...;)

Skal ikke favoritisere noen motorer her da vi opererer både RR og GE og begge lager utmerkede motorer... :rolleyes:



... og gratulerer til BA!

Stian, A380 er et fantastisk fly men du kan da ikke si at den er direkte vakker...:drunk:

Dag

Rart du ikke kom med en "velkommen etter, BA" ifm valget at 787?? ;)
 
Det er kanskje sant det der Wales-verkstedet Dag J, og det sammen med litt annen informasjon jeg har fanget opp, så er det helt klart at GE ikke er noen motorleverandør til BA det første ti-året. Nå har det også kommet frem at annonseringen av neste del av utvidelsen faller i bakkant av designfrysen til A350XWB. Dette bekrefter enda sterkere mistanken min om at 773W bare er ukummulert listefyll. Og som tidligere sagt så er det som er kommet frem om 787-10, så er den for lite langbeint for BA.

En revidert oversikt når en tar hensyn til kommentarer her og over i UK, så kan denne sammensetningen bli aktuell hvis det ikke er noen utvidelse i antall individer:

14x 787-8 (237 seter)
28x 787-9 (280 seter)
42x A350XWB-10/-10R (350 seter)
32x A380 (525 seter)

Denne nye flåten vil ha rundt 1/3 mer seter enn dagens flåte.
 
Tror du har satt inn for mange seter i regnestykket ditt her nå Kurt. Hvis du ser på BA sin flåte idag så har de relativt få seter ombord i endel av sine widebodies. F.eks så har de kun i underkant av 300 seter i flere av sine 747 så tviler på BA kommer til å putte inn over 500 seter i en 380
 
Sant nok det Someone, men det er det tallet, 525, som har dukket opp fra flere uavhengige kilder. Selv ved å redusere over hele den nye flåten til følgende kapasitet:
A380 471 seter (samme som SQ)
787-8 200 seter
787-9 240 seter
A380XWB-10 280 seter
så vil resultatet bli over 10% økning. Disse seteantallene er råflotte, og ikke slik vanligvis BA opererer.

Selv om en er bare skjærer ned antallet seter på A380 til 471 så utgjør dette bare snaue 4% nedgang av antall seter. Det jeg tror vil skje er at BA kommer til å ha to subflåter av A380 - LD til high yield markets og HD til de andre. Slik gjør de det nå for 747, 767 og 777. Hvis vi tar dette inn i beregningen så havner i overkant av 20% kapasitetsøkning med ny flåte.
 
Heisann!

"Typisk" 3 klasse LOPA på B787-8 viser 16 first, 44 business og 182 economy (242) og B787-9 viser 16 first, 50 business og 214 economy (280). Dette er med 3-3-3 vs. 2-4-2 i economy.

Har ikke sett noe for -10 enda...?

Dag
 
Originally posted by Dag Johnsen


Stian, A380 er et fantastisk fly men du kan da ikke si at den er direkte vakker...:drunk:

Dag

Jo, det synes jeg faktisk.
Og mange med meg.
Men, de fleste amerikanere liker den ikke. Lurer på hvorfor... :p
 
Originally posted by Dag Johnsen
"Typisk" 3 klasse LOPA på B787-8 viser 16 first, 44 business og 182 economy (242) og B787-9 viser 16 first, 50 business og 214 economy (280). Dette er med 3-3-3 vs. 2-4-2 i economy.

Har ikke sett noe for -10 enda...?
Du kan plusse på enda ~6 meter med kabinplass, og ca 35-50 seter til.


Noen her nevnte at det tidligere har vært snakk om at BA ville velge A380 _og_ 748i, og det var faktisk det de ønsket, helt inntil begynnelsen av September, hvor BA opprinnelig skulle komme med avgjørelsen. Men, i siste øyeblikk kom det inn et nytt bud, og avgjørelsen ble utsatt. Det ble ikke nevnt hvilket selskap dette budet kom fra, men i går kom James Wallace med følgende:
I was told by a source that Leahy's offer to BA on the A380s was based on BA not splitting the order with the 747-8-- only A380s to get the discount package that Airbus offered.
BA ville ha noen A380, det har de sagt lenge, de har uttalt at de har et behov for 10-15 maskiner, og de hadde tydeligvis ikke noe valg i denne runden.
Jeg vil ikke fullstendig utelukke at 747-8 vil få en plass i BA sin flåte også om noen år...
 
Originally posted by brendas
Jeg vil ikke fullstendig utelukke at 747-8 vil få en plass i BA sin flåte også om noen år...

Og om noen år eksterer ikke 747-8 i noen annen form enn F
 
Originally posted by LN-KGL
Og om noen år eksterer ikke 747-8 i noen annen form enn F
Du kommer nok til å bli skuffet Kurt ;)
747-8i har et mye bedre grunnlag til å overleve enn det feks A380F noengang hadde, og det å utvikle å tilby denne maskinen koster Boeing så lite når de først har valgt å utvilke 747-8.
Boeing har fått ordre på 25 747-8i, og disse blir ikke de eneste.
Den er billigere å operere enn A388, for enkelte selskaper er A380en for stor, og 77W/A346/A351 for liten, den har nok mer å stille opp med enn det du tror.
 
Originally posted by brendas


Boeing har fått ordre på 25 747-8i, og disse blir ikke de eneste.

Trodde de kun hadde en kunde, nemlig LH som har bestilt 20?

Er enig med Mr. KGL her. 748 er død i vannet og kommer kun til å bli produsert som frakt alternativ veldig snart. Da vi var på besøk hos Boeing rett før jul, var det meget stille på 747 linja
 
Originally posted by Tommy777
Trodde de kun hadde en kunde, nemlig LH som har bestilt 20?
Utover de tyve til LH har de 5 stk 748i som skal til BBJ, VIP-maskiner mao.

Originally posted by Tommy777
Da vi var på besøk hos Boeing rett før jul, var det meget stille på 747 linja
Boeing har faktisk økt produksjonsraten på 747, fra 1/mnd til 1,5/mnd, og etter at 748 har EIS vil dette ligge på noe over 2,5 per måned.

Forøvrig, BA vil nå få sin første A380 før VS mottar sin første, ca året før.
 
Back
Top