BA bestiller 24 787 og 12 A380

OEH

ScanFlyer Gold
GREEN LIGHT FOR AIRCRAFT ORDERS


British Airways has today placed an order for 12 Airbus A380 and 24 Boeing 787
aircraft with options for a further seven Airbus A380s and18 Boeing 787s. Both
aircraft types will be powered by Rolls-Royce engines.

The new aircraft will replace 34 of the airline's longhaul fleet and will be
delivered between 2010 and 2014. The order, including options, will give the
airline the ability to grow its capacity by up to four per cent per year and the
flexibility to tailor its future capacity growth in line with market conditions.

The aircraft will be greener, quieter and more fuel efficient with significantly
lower carbon dioxide emissions and reduced impact on local air quality. This
was a key consideration in the order.

Willie Walsh, British Airways' chief executive, said: "This is an exciting day
for British Airways with our largest fleet order since 1998. It's great news for
our business, our customers and the environment.

"These aircraft set the gold standard when it comes to environmental performance
in the key areas of CO2 emissions, local air quality and noise. They will
contribute significantly to our target of improving fuel efficiency by 25 per
cent between 2005 and 2025.

"They are also much quieter than their predecessors, which is of vital
importance at Heathrow. Both the A380 and B787 are rated as producing a quarter
of the noise level of the B747-400.

"These new aircraft will continue our commitment to deliver the best travel
experience to our customers. This order builds upon our recent investment in
improving the customer experience through Terminal 5, the new Club World cabin,
inflight entertainment system and ba.com."

The new aircraft types will enable the airline to strengthen further its network
strategy, complementing each other in the longhaul fleet. The A380 will be used
to provide more capacity for the airline's key high-density markets and maximise
use of scarce Heathrow slots. The B787 will be used to start new routes and increase frequencies in
existing markets.

Both aircraft bring significant economic benefits with lower costs per seat.
They are both long range aircraft and bring more flexibility in to the fleet as,
unlike the B767 that they replace, they can be flown across the airline's
network.

British Airways will continue to consider the most suitable aircraft to replace
its remaining B747-400 aircraft and is examining the B787-10, B777-300 ER and
A350XWB.

The airline has arranged for a group of banks to provide $1.5 billion of debt
financing to cover all of the airline's firm orders to the end of 2011.



Ends

September 27, 2007
 
Og det var siste spikeren i kista til 747-8i?
Kan vi regne med at LH konverterer sin bestilling på 747-8i til 747-8F nå?

BA nevner i sin pressemelding at disse 36 første (24x B787 og 12x A380) skal erstatte 20x B744 og 14x B767. Her er det helt klart en downgrade av enkelte 744-destinasjoner til 772 og bytte enkelte 772-destinasjoner over til 787, men det er også ekspansjon inne i bildet siden A380 har plass til 150 flere passasjerer enn 744 (351 i BA-konfigurasjon).

Synes dermed at det begynner å lukte A350XWB-10R (IGW) lange veier på BA siden de understreker slikt denne gang av valget av RR-motorer. En eventuell 787-10 med RR blir for liten og for lite langbeint til å erstatte resten av 744ene. GE er ikke noen favoritt hos BA (bare se på svitsjen til Trent 895 på de siste 772ERene), så 777-300ER er vel bare med som forhandlingsfyll.

Dermed tror jeg deres fremtidige langdistanseflåte kommer til å bli:

12x 787-8 (erstatte 767 + to 757ETOPS)
40x 787-9 (erstatte 767 + noen 772A og 772ER + utvidelse)
40x A350XWB-10 (erstatte 744 + de nyeste 772ene)
30x A380 (erstatte 744 på high demand ruter)
 
787 orderen skal visst være en miks av -8 og -9.

Gode nyheter for 380, men ett lite skudd for baugen for 747-8i som fortsatt kun har 20 ordre for passasjer modellen.

Men nye ordre kan ventes også i fremtiden da BA fortsatt har mange 747-400 som etterhvert skal erstattes
 
Ja, jeg er sikker på at miljøhensynet veide tungt når avgjørelsen ble tatt :cool:

Anywayz... A380 kommer til å se lekker ut i BA livery.

Så kan man jo håpe at A350XWB også kommer inn i flåten etterhvert,
 
aicaramba! Dette var en fjær i hatten for "the frogs" Airbus har lenge siklet på BA, og Boeing har vel hatt et håp om at BA skulle kjøpe en haug med 747-8i som erstatning for 747-400.

Men, om det er spikeren i kista for 747-8i vet jeg ikke. Det er fremdeles store 747-operatører som ikke har valgt noen erstatter, som Cathay Pacific, ANA, JAL, United, Northwest....
 
Jeg tror BA vil være en god bjellesau for de andre, og enkelte 744-operatører du nevner CK har allerede uttrykt at de avhender 744ene (de i Japan). Og i USA er det bare twin som gjelder nå - kanskje blir det 787 på UAL og A350XWB på NWA?
 
Veldig spennende!

Syntes utviklingen for 747-8 er litt skummel. Det er et fly jeg har veldig lyst til å se/fly, men opp imot A380, så er det ikke så mye den kan stille med, med tanke på passasjerkapasitet.

Men uansett blir det spennende å se utviklingen!
 
Originally posted by CK

aicaramba! Dette var en fjær i hatten for "the frogs" Airbus har lenge siklet på BA, og Boeing har vel hatt et håp om at BA skulle kjøpe en haug med 747-8i som erstatning for 747-400.

Men, om det er spikeren i kista for 747-8i vet jeg ikke. Det er fremdeles store 747-operatører som ikke har valgt noen erstatter, som Cathay Pacific, ANA, JAL, United, Northwest....

Dette var gode nyheter for Airbus. Lenge var det antatt at ordren ville bli en deling mellom 380 og 747-8i , men så valgte altså BA å gå for 787 i steden.
Opsjonene for 7 380 må forøvrig utøves innen utgangen av 2009 og ut fra BA's egne utsagn og behov er 380 kapasiteten tilsvarende 32 maskiner innen 2020 . Det kan jo bety at ytterligere opsjoner kan bli tatt ut i 2009/2010.

Tror ikke 747-8i blir kansellert , men som skrevet tidligere her på forumet er markedet begrenset.
Cathay har tidligere sagt at de ikke har hastverk med å bestille 747-400 erstatter og vil nok nøye vurdere 747-8i mot 380. Nå som BA har bestillt 380 i tillegg til SQ vil nok dette prege en avgjørelse hos Cathay vil jeg tro. Østen markedet er sterkt og materiell og service betyr mye for kundene.Dette er hensyn flyselskapene ikke kan se bort fra.
Med dagens markedsituasjon i USA tror jeg ikke Boeing får noen kunder enda fra hjemmemarkedet for 747-8i.
Derimot tror jeg japanerne kan være aktuelle kandidater for 747-8i.
Noe stort salg av denne typen tror ikke markedet på i pax versjon.
 
Originally posted by LN-KGL
kanskje blir det 787 på UAL og A350XWB på NWA?

Da må den vokse og 787-11 med lang nok rekkevidde bli introdusert, da UA har ett par ruter hvor de trenger kapasiteten til 777-300ER eller større og er vel også litt tvilsomt med 350XWB til NW med tanke på at de har endel 787 på bestilling allerede og er det første Amerikanske selskapet som får levert 787
 
Airbus A380 kommer definitivt til å ta seg bra ut i BA-farger.
00006356.jpg
 
Originally posted by Stian

Ja, jeg er sikker på at miljøhensynet veide tungt når avgjørelsen ble tatt :cool:

Anywayz... A380 kommer til å se lekker ut i BA livery.

Så kan man jo håpe at A350XWB også kommer inn i flåten etterhvert,

Beklager men A380 ser grusom ut uansett hva slags maling man slenger på den. Det er jo en designer katastrofe, det var min mening.

Ellers så er det bare å gratulere BA, Boeing og Airbus :USA :FRA
Det mangler fortsatt et britisk flagg...
 
Vel, siden de skal ha Rolls Royce motorer på samtlige av flyene kan du jo godt heise et britisk flagg.

A380 stygg? Jeg antar at enkelte ikke eier smak. Synd for dem.
 
Originally posted by Stian

A380 stygg? Jeg antar at enkelte ikke eier smak. Synd for dem.

Helt enig, dette flyet er direkte nydelig... Se linjene mellom skrog og vinge!! *sukk*


Egil
 
Tror det vil gøre sig bedre hvis det der "bånd" foran navnet bliver større. det vil tage opmærksomheden væk fra den afskyelige næse
 
Kjenner jeg BA rett så vil de endre litt på designen på 380 innen den settes i trafikk.
Både den og 787 representerer noe nytt , så her mener jeg det er realistisk at det kommer en noe ny design.
 
Back
Top