BA B772 i LAS Vegas i full fyr

Godt at alle kom seg stort sett i god behold ut av flyet. En skulle ikke tro det når det brant godt i flyet før skliene var utløst! Godt dette ikke skjedde i lufta. Det ser jo ut som venstre motor forårsaket dette, men det blir interessant å lese rapporten når den kommer ut.

Ellers er nok dette flyet historie, skaden, flytypen og alderen tatt i betraktning.
 
Godt at alle kom seg stort sett i god behold ut av flyet. En skulle ikke tro det når det brant godt i flyet før skliene var utløst! Godt dette ikke skjedde i lufta. Det ser jo ut som venstre motor forårsaket dette, men det blir interessant å lese rapporten når den kommer ut.

Litt spekulasjon, men dersom det var motoren som er årsaken så kan det være nettopp det at flyet var på bakken (med liten fart) som gjorde at det begynte å brenne så mye i flyet - er flyet på marshøyde vill det antagelig ikke skjedd mye (om brannen var på utsiden som det kan se ut som) pga. mangel på oksygen.

Mener å huske å ha satt dette (bakkebrann og ikke høy hastighet) ved et tidligere uhell på bakken, og etterfølgende rapport. Det ble mye større utvikling av brannen på bakken enn det ville vært inflight.
 
Litt spekulasjon, men dersom det var motoren som er årsaken så kan det være nettopp det at flyet var på bakken (med liten fart) som gjorde at det begynte å brenne så mye i flyet - er flyet på marshøyde vill det antagelig ikke skjedd mye (om brannen var på utsiden som det kan se ut som) pga. mangel på oksygen.

Mener å huske å ha satt dette (bakkebrann og ikke høy hastighet) ved et tidligere uhell på bakken, og etterfølgende rapport. Det ble mye større utvikling av brannen på bakken enn det ville vært inflight.

Er nok mye sant i dette. I tillegg gjør farten slik at flammene vil hovedsakllig "gå bakover" i stedet for like mye i alle retninger, noe som også gjør sitt til å skåne skroget.
 
BA plane fire: Pilots condemn the passengers who carried baggage from burning aircraft

After 170 people safely evacuated from a British Airways jet ablaze on the runway in Las Vegas, pilots lambasted passengers who insisted on carrying cabin baggage as they evacuated the plane.
A fire broke out in the port engine of the 26-year old aircraft.
The captain, Chris Henkey from Reading, brought the aircraft to a halt and ordered an evacuation using the aircraft’s inflatable slides.

Still photographs and video footage shows a number of passengers running from the burning plane with their cabin baggage, including wheeled suitcases, in breach of aviation law.
One of the passengers was Sid Langley, a retired journalist from Northamptonshire. He later posted on Facebook that he “did the right thing, grabbed wife and ran,” while “other silly buggers fiddled around” retrieving hand luggage from overhead lockers.

http://www.independent.co.uk/news/w...d-baggage-from-burning-aircraft-10493667.html
 
Last edited:
Ser ut som mye har gått etter boka der, minus det at en del tok med seg bagasje ut av flyet. Ser ikke ut som de åpnet dører der det var brann/røyk umiddelbart på utsiden. Kun dør 1 og 4 på venstre side åpen. Det tok 5 minutter fra de meldte om brann til brannen var slukket, og i mellomtiden var alle evakuert. Ser også ut som skadene folk fikk (som vanlig) kom av evakueringen.

Igjen tenker jeg på hva jeg selv gjør. Tar aldri av meg skoene før avgang og har mobil, pass og penger i lommen. Stod at enkelte synes det var ganske varmt å løpe barbeint på Las Vegas-asfalten...
 
Kapteinen på flighten hadde 42 års erfaring og Las Vegas var hans nest siste stopp før pensjonsalderen. Etter hendelsen så fan han ut det var like greit at det var hans siste flight

The pilot credited with saving the lives of dozens of passengers on a burning British Airways plane said it was the first time in 42 years of flying that he'd ever faced a life-threatening emergency — and it happened on one of his last runs before retirement.
http://www.nbcnews.com/news/us-news...flight-idd-veteran-nearing-retirement-n424416
 
Ser ut som komplett motorkollaps:

  • Initial examination of the left engine revealed multiple breaches of the engine case in the area around the high pressure compressor.
  • Examination of the material recovered from runway found several pieces of the high pressure compressor spool (approximately 7-8 inches in length).
  • Initial examination of the airplane by NTSB revealed that the left engine and pylon, left fuselage structure and inboard left wing airplane were substantially damaged by the fire. This damage will be documented over the next several days.
http://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/PR20150910.aspx
 
Om det f.eks er metalltretthet i fan blades så er ikke det noe man nødvendig klarer å se så veldig enkelt, men det gjenstår vel å se hva som faktisk var årsaken her.
 
Og så er det (selvfølgelig) en gjeng som skal saksøke GE og Boeing
http://www.seattlepi.com/news/article/British-Airways-passengers-who-fled-plane-fire-6660969.php
Passengers who ran from a British Airways flight that caught fire in September before takeoff in Las Vegas are suing the plane's manufacturer and the maker of the engines.
...
The lawsuit claims the plane was "defective and unreasonably dangerous," the companies knew the parts were prone to "fracture and failure," and that GE Aviation lobbied against more stringent inspections of the engines before the fire.
 
Ifølge denne kliden har BA ombestemt seg og vil heller reparere doningen:

http://www.reviewjournal.com/business/british-airways-jet-caught-fire-takeoff-mccarran-fly-again

The British Airways Boeing 777 that aborted a takeoff at McCarran International Airport with 157 passengers and 13 crew members aboard in September will fly again.
A representative of the London-based airline said Wednesday that crews would be dispatched to McCarran and that work would begin "shortly" to repair the aircraft's hull to make it airworthy.
 
Ombestemt seg? Jeg kan ikke huske å ha lest noe sted at de hadde planer om å skrote kjerra?
http://www.reviewjournal.com/news/l...ire-mccarran-apparently-not-leaving-las-vegas

British Airways, insurer American International Group, Boeing and the National Transportation Safety Board haven't confirmed that the airliner suffered a "hull loss" — a term for an aircraft that is too uneconomical to repair — and officials haven't determined yet how they would get the 304,000-pound jet off airport grounds if it can't fly.
Er vel bare jeg som har tolket det feil :rolleyes:
 
Last edited:
Noen fordeler med å reparere utenom at det ser bra ut på statistikken ( antar at det å måtte skrote et fly etter ulykke er dårlig karma for statistikk).
 
Noen fordeler med å reparere utenom at det ser bra ut på statistikken ( antar at det å måtte skrote et fly etter ulykke er dårlig karma for statistikk).
En fordel kan være at det er billigere å reparere enn å kjøpe nytt fly...
 
Fort gjort ;) Mange bedrevitere på andre sider som var skråsikre på at den aldri kom til å fly igjen.

Hadde vært interessant å se litt på hvilke tall de legger til grunn for reperasjon kontra skraping.
 
Back
Top