B738 fra FlyDubai har styrtet i Rostov-on-Don, Russland

Status
Not open for further replies.

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
En 737-800 fra FlyDubai med 55 pax skal ha styrtet nær den Russiske byen Rostov.

Kilde CNN
 
Re: 737 styrtet i Russland

Triste saker :/

2 timer i holding i dårlig vær. I luften 6:05, normal flytid rundt 4:15. Flyet er A6-FDN (5.2 år).

AVHerald melder at:
The aircraft carried fuel for trip, contingency, alternate, final fuel reserve (30 minutes) and additional holding for about 2:30 hours, total fuel for an endurance of about 8.5 hours. The aircraft had been airborne until time of impact for 06:02 hours.

Overvåkningsvideo av krasjen:https://www.youtube.com/watch?v=qOFXiEwyDEo

Dro dette fra Flightradar24:
attachment.php
 

Attachments

  • flyfubai.png
    flyfubai.png
    408.3 KB · Views: 4,333
Last edited:
Re: 737 styrtet i Russland

Herregud!
Her må det ha vært mye redde folk...
Er den sagtannede fartskurven etter første forsøk et artifakt eller kan farten variere såpss?
 
Re: 737 styrtet i Russland

Sagtanna er groundspeed som varierer på henholdsvis inbound og outbound leg i hold - mye vind gir stor forskjell i groundspeed avhengig av hvilken vei nesa peker
 
Re: 737 styrtet i Russland

Herregud!
Her må det ha vært mye redde folk...
Er den sagtannede fartskurven etter første forsøk et artifakt eller kan farten variere såpss?

Regner med at det kun er data fra bakkefarten. Med de vindstyrkene man hadde ser du forskjell i bakkefarten på motvind og medvindslegg i holding.
Ett minutt sen.
 
Re: B738 fra FlyDubai har styrtet i Rostov, Russland

Nettopp! Flott! Tusen takk :)
Fint og enkelt forklart. Det regelmessige mønsteret reflekterer et regelmessig holdingmønster med med-og motvind.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22472976.ab

Ser ut til å være en høyintensiv krasj utfra bildene på Aftonbladet. På FR24 grafen kan det se ut som en ny goaround med et tilsynelatende påfølgende tap av IAS og deretter potensielt en stall recovery resulterende i høy vertikal hastighet rett i bakken? Vi får vel vite etterhvert, men om videoen som det linkes til lengre opp er verifisert fra i natt, så minner flybanen mye på den forrige Russiske 737 ulykken - Tatarstan
 
Kanskje det er aktuelt ä besvare dette andre spörsmälet, hvor ordet "täke" kan utveksles med ordene "därlig vaer" ? : http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=136309

Det er nok mer enn tåke som er årsaken her; dette er METAR fra URRR før og rundt ulykkestidspunkte som viser kraftig vind (oppgitt i meter per sekund), regn, windshear.
(Data hentet fra http://www.ogimet.com/metars.phtml.en)

19/03/2016 01:00->
METAR URRR 190100Z 24014G22MPS 3800 -SHRA BKN014 BKN033CB
OVC100 06/04 Q0997 R22/290046 TEMPO 25017G25MPS
1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE740/0987=

19/03/2016 00:30->
METAR URRR 190030Z 24012G19MPS 6000 -SHRA SCT018 BKN036CB
OVC100 06/04 Q0998 R22/290046 TEMPO 25017G25MPS
1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE741/0988=

19/03/2016 00:00->
METAR URRR 190000Z 24010MPS 8000 -SHRA SCT017 BKN040CB OVC100
06/03 Q0998 WS R22 R22/290046 TEMPO 25015G20MPS
1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE741/0988=

18/03/2016 23:30->
METAR URRR 182330Z 24012MPS 3900 -SHRA SCT019 BKN036CB OVC100
06/03 Q0999 WS R22 R22/290046 TEMPO 25015G20MPS
1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE741/0989=

18/03/2016 23:00->
METAR URRR 182300Z 24009G15MPS 4500 -SHRA SCT017 BKN036CB
OVC100 05/03 Q0999 WS R22 R22/290046 TEMPO 25015G20MPS
1000 SHRA BR SCT003 BKN020CB RMK QFE742/0989=
 
Spejulasjoner på CNN for et par timer siden: Hvorfor dro flyet ikke til en annen flyplass med ok vær som andre gjorde ?
 
Uffda... tragisk. Ser vel ut som en blanding av været og muligens en feil beslutning om å lande.
Ser at i holding (selv med vinden fra siden) så blåste det vanvittig, og under landing var groundspeed nede i nesten 100 kts. Hvilket vel betyr at det må ha blåst rundt 40 kts under siste landingsforsøk... friskt...

Location: URRR
Day of month: 19
Time: 00:30 UTC
Wind: True direction = 240 degrees, Speed: 12 m/s, with Gusts of maximum speed 19 m/s
Visibility: 6000 m
Weather: Light Showers of Rain
Clouds: Scattered , at 1800 feet above aerodrome level
Clouds: Broken sky , at 3600 feet above aerodrome level, cumulonimbus
Clouds: Overcast sky , at 10000 feet above aerodrome level
Temperature: 06 degrees Celsius
Dewpoint: 04 degrees Celsius
QNH (Sea-level pressure): 998 hPa
The following weather phenomena are expected to arise temporarily:
Wind: True direction = 250 degrees, Speed: 17 m/s, with Gusts of maximum speed 25 m/s
Visibility: 1000 m
Weather: Showers of Rain
Weather: Mist
Clouds: Scattered , at 300 feet above aerodrome level
Clouds: Broken sky , at 2000 feet above aerodrome level, cumulonimbus

Liten til Full storm i kastene...

Ser forøvrig at de hadde med seg en overdose fuel... for omtrent 8,5t (styrtet etter 6t etter 2,5t i holding).
Dette er vel ikke vanlig? Er det tankering som var planlagt eller forutså man at dette kunne drøye lenge...?

The aircraft carried fuel for trip, contingency, alternate, final fuel reserve (30 minutes) and additional holding for about 2:30 hours, total fuel for an endurance of about 8.5 hours. The aircraft had been airborne until time of impact for 06:02 hours.
 
Last edited:
Wahoo's vaermelding päpeker en cumulonimbus over omrädet, kanskje nedadgäende vinder kan ha trykket 738'eren kraftig flat ned i kontakt med terrenget ?
 
Uffda... tragisk. Ser vel ut som en blanding av været og muligens en feil beslutning om å lande.
Ser at i holding (selv med vinden fra siden) så blåste det vanvittig, og under landing var groundspeed nede i nesten 100 kts. Hvilket vel betyr at det må ha blåst rundt 40 kts under siste landingsforsøk... friskt...



Liten til Full storm i kastene...

Ser forøvrig at de hadde med seg en overdose fuel... for omtrent 8,5t (styrtet etter 6t etter 2,5t i holding).
Dette er vel ikke vanlig? Er det tankering som var planlagt eller forutså man at dette kunne drøye lenge...?

Det er visst vanlig med aa ta med Fuel - billig paa hjemmebase og meget dyrt i Russland
 
Med kun noen og 50 passasjerer er det ikke problem med vektbegrensninger. Hadde sikkert med seg 20+ tonn fra DXB
 
De måtte uansett ha fyllt noe fuel i Rostov-on-Don. Har man fuel til så mange timer er det ingenting i veien for å henge litt i påvente av bedre vær. Har hørt gjennom ATC som ble lekket til youtube, ingenting som tyder på at FlyDubai var overhodet stresset. Opptaket slutter med at FlyDubai klarerer seg til FL80 runway heading i tilfelle go around, noen senere helt rolig "going around" og det var siste kommunikasjon.
 
Det ser ut til at flere pilotfaglige kilder har sterk mistanke om somatogravic illusion under go-around ut fra FR24 data og videokildene. En fransk pilot skriver på Airliners.net:

"The inner ear will sense the horizontal acceleration as an added pitch-up, which doesn't stop there as the aircraft is still accelerating. Pilot reaction would be to push the control column, but as the aircraft is now going down and still accelerating the pilot's sensation will still be that the aircraft is pointing its nose up.

- Now we are well and truly inside the death dive caused by what pilots call somatogravic illusion, i.e illusion caused by high accelerations.
- I do not a single second believe in a stall of any sort, as the destruction of the airplane is so complete"
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top