Tja, jeg kan jo kjøre en kommentar om 727, siden jeg er i nabolaget:
En gang for mange år siden jobbet jeg som flyger på en gammel 747 fra Tel Aviv til New York’s JFK flyplass.
Man landet ca 04:30 på morran, trøtt som en strømpe etter 12 timers fly tur uten ekstra mannskap. Hadde jo da vært våken i 18 timer og så enda 6 timer til på timeplanen før man var i køya, hjemme hos mor i Dallas. (Man var Texaner i 8 år)
Vanlig rutine etter en slik flytur over dammen er å hive seg i en drosje fra JFK til LGA og bomme klappsete fra kolleger med andre fly selskap, forhåpentligvis med første flyet til DFW.
(Jump seat, man flyr gratis på klappsetet i cockpit, selskapene har ikke noe i mot det og det er bra med en ekstra yrkesflyger der oppe i styrehuset om det skulle skje noe, som det gjør av og til, men ikke titt og ofte)
Uansett, her var unge LN-RTP og bommet gratis tur hjem til DFW og det ble godkjent, bestandig opp til Skipperen, han eier klappsete og kan sparke eller godkjenne folk på det klapp setet, kanskje med unntak av Luftfartsverket’s Inspektører på snar besøk uten bestilling, men Kapteinen kan også sparke dem ut av styrehuset, men da blir det litt papir arbeid etterpå.
(Hadde FAA fyren dårlig ånde, eller kanskje ble det en nervøs atmosfære i styrehuset med slike folk som pustet man i nakken?)
Nåja, jeg fikk tur og ble invitert til å sitte bak i kabinen. (Det er bra, men enda bedre å bli invitert til å sitte på Første Klasse, men den var stappfull. Typisk innenriks USA)
Så jeg satt der bak ved nødutgang på Babord side ved vingen. Man får som regel nødutgang hvis man er flymannskap. Har mye trening med å komme seg ut på kort varsel, det er også fordel. Derfor flyr man gratis,
Like etter avgang fra LGA på denne 727-200, jeg sløvet godt og nesten sovnet så smalt det noe jævlig og vinduet ved siden av meg lyste opp. (Det var ende mørkt utafor)
Jeg kjente litt risting og ble våken ganske kjapt.
Så ut av vinduet på en tåke strøm fra vinge tippen. Da var det fuel dumping på gang.
Skjønte kjapt at noe hadde godt skjeft.
Etter 2 minutter kommer det en kar som setter seg ved siden av og spør om jeg er kjent med emergency exit og evacuation procedures?
Joda, er jo så vidt det..
Det visste seg at han var en AA flyger som også fløy passivt og når det smalt ble ham kalt opp til cockpit for å hjelpe til, deretter kom han til mitt sete for å være sikker på at jeg var kjent med nød prosedyrer og nød utganger...?
Lang historie kort så var det punktering på et hovedhjul på Babord side og gummi restene fløy oppi side motor og kverket den godt.
Derfor smalt i øret mitt siden jeg satt like ved hoved hjulet og like foran venstre motoren.
Tenkte jo at nå er det tilslutt alvorlig, nå er man på lånt tid igjen, men det gakk fint som snus. Dem landet på JFK for det er lange rullebaner der. (Isteden for LaGuardia)
Måtte igjen hive meg i en drosje til La Guardia for å ta neste flyet til DFW.
To skritt forover og ett skritt tilbake.
Et år eller to senere var jeg arbeidsløs og havnet på jobb med akkurat det selskapet, AA og jobb på 727-200 som Flight Engineer, eller Second Officer, almost the same thing, but not quite.
Jobbet på 727 noen måneder som rørlegger, vanskelig kurs, dem bruker det kurset for å luke ut folk som ikke vil jobbe hardt nok.
Jeg måtte jobbe ræva av meg for å klare kurset og prøvene.
Trodde jeg var skarp og fin etter å ha jobbet som 747 Kaptein i flere år, men det der 727 rørlegger kurset var ikke noe for smågutter nei. Huttetu..
Så det er min 727 historie, man overlevde men det var fanken ikke enkelt...:angry: