B-gjeng Tristar?

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Vet ikke helt hva jeg skal si til dette ....

Askari Aviation has registered now three Lockheed TriStars in Mali.

tz-spa.jpg

Tristar er rar nok av utseende som den er, om man ikke maler den sært også.... Fikk meg til å tenke på Dagros.

Tsk tsk! Synes dette flyet var riktig så fint jeg. Visse forum medlemmer bør tenke seg om før de uttaler seg om ting. Man tuller ikke med narkotika! Forøvrig forstår jeg ikke linken til b-gjengen. trodde de gikk i rødt jeg. *skuffet*

Samme hadj-lukta her, MOW. Synes å huske Tristar-greier diskutert på pprune (ifjor?).

Noen som prøvde å få etpar-tre Tristars luftdyktige, muligens i sådan forbindelse. Klarer ikke å finne de riktige trådene igjen der nå, ganske merkelig at "nye" Askari ikke er nevnt i det siste. Orker ikke sjekke a-net forum, er så uleselig.

Edit:
Denne tråden fra 2004 kan gi noen spor, Askari livery ligner på Globe Jet sin fra 2003 (se post 14):
http://www.pprune.org/middle-east/137519-star-universal-rum-air.html

Last edited:
Har mange gode minner med Tristar og Eastern i USA fra 80 tallet, og mener persnlig at dette er en av de fineste maskinene som er laget, sammen med DC10èrn. Men dette ble vel litt avsporing da;-)

Samme hadj-lukta her, MOW. Synes å huske Tristar-greier diskutert på pprune (ifjor?).

Det er en gjenganger .. det er mange lett luftudyktige maskiner i den trafikken.

En av 'mine' gamle maskiner (N194AT) ble operert en god stund paa kansellert amerikansk registrering og uten gyldig luftdyktighetsbevis.

Har fulgt litt med Tristar fordi den minner om gode gamle dager.

Virker som at flytypen nå ikke er grei (=kostbar) å vedlikeholde og at sertifiseringen til crew (bakke/luft) begynner å gå ut på dato. Er jo ikke flere gjenlevende individer enn at vi kan klare å spore deres karriere.

Men, i pre-hadj-tider prøver jo haiene å få hvasomhelst i lufta... :drunk:

Har ikke oversikten over eksakt hvor mange, men man har jo en håndfull Tristars som sirkulerer i luftfartskretser i arabiske stater. Ser dog ikke ut til at mer enn noen promille av maskinene noen gang faktisk kommer i luften, basert på synlige observasjoner, men som ANX skriver er det spennende å følge disse maskinenes bevegelser.

De siste 1011 går vel for alvor ut av øvre luftlag i 2015 når RAF pensjonerer sine, som forøvrig vel også skal få noen ex-ATA 1011. Noe status på disse, MOW?

Jaaa, DER var tråden jeg "mista" i fjor høst (er jo så mye annet som distraherer underveis). Aldeles mindboggling hvordan disse stakkars flyene blir behandlet som løshunder og får minimalt vedlikehold.

Der var også link til en tysk side med historikk etc http://www.l1011.de/ som man kan legge puslespill med... :colgate:

Mye skummelt der ja, jeg har brukt de to siste kveldene til å lese meg gjennom hele tråden på pprune, og må vel si jeg er litt sjokkert. Mye dårlig behandlig av både fly og crew.

Har selv alltid vært fasinert av 3-motors fly, og andre spennende løsninger. Synd 1011 ender opp sånn, er slikt vanlig for andre flytyper i slutten av levetiden også?

Også 164, da! Det var vel den som var i 'dårligst' stand om jeg husker rett ...

39682.jpg

Last edited:
Back