AY, AY, AY....

Martin

Moderator
Medlem
God morgen fra kantina.

For noen måneder siden, trodde jeg at jeg manglet 10 Tier Points for å oppnå BA Gold. Siden man kan tjene TP med AY, og jeg har en kamerat som er en del i Helsinki, var det en god unnskyldning for å ta en tur dit. At AA senere skulle "rote det til", var jeg selvsagt ikke klar over den gang :p

Det ble booket fly med avgang litt-utpå-dagen den ene vegen (13:15), mens returen vil gå 17:55. Litt sent kanskje, men alternativet var 08:30. Tenkte også på å teste AY en veg, og 717 den andre, men pris"politikken" til AY var ikke helt enig, så da ble det AY tur/retur. Overnatting ble kjapt og greit booket på Hilton Strand, siden jeg foretrekker Hiton, mest pga. pga double-dipping og at det er grei automatikk i å få BA-miles.

Bilen er parkert på FedEx, jeg fant AY sin skranke, sprade rett forbi økonomikøen fra hel.. nei,det var økonomikøen til HEL ^_^

Måtte vente på et følge på tre, pluss en enslig passasjer foran meg i køen. Men det ble kjapt min tur, og jeg spurte frøkna pent om et boardingkort, som jeg fikk. Noen koffert gadd jeg ikke sende.

Security gikk greit, og man var kjapt oppe i kantina, der kombinasjonen gullkort fra BA og Y-billett fra AY slapp meg inn. Her har kan fått i seg litt tunfisksalat og litt brus. Oppdaget forresten at de hadde Carlsberg på flaske her, i tillegg til tappekrana med Ringnes.

6dbcec58.jpg

Straks boarding, og maskinen kan observeres fra loungen. Stusset forresten på at den allerede stod her da jeg ankom to timer før avgang, og jeg hverken kunne finne noen forsinket morgenavgang, eller en ankomst. Noen som kan bekrefte at den faktisk har overnattet og ikke går før 13:15 etter en nightstop?

Nuvel, vi snakkes.

Last edited:
Jepp. Ble ropt opp ved gaten, og den hyggelige damen fra innsjekkingskranken tok tilbake boardingkortet og gav meg et nytt der 11F var blitt til 1A.

b2e80f38-f422-583f.jpg

I helgen har AY et litt lenger stopp en vanlig, AY655 kommer inn 08:55 og går ut igjen som AY656 13:15 med samme crew.
AY har ikke lenger nightstop på Osl.

Kul tittel :)
Litt slitsomme disse gullkortene, har blitt oppgradert på 3 av 4 flighter med LH og KL siste månedene.
God tur !

Jepp. Ble ropt opp ved gaten, og den hyggelige damen fra innsjekkingskranken tok tilbake boardingkortet og gav meg et nytt der 11F var blitt til 1A.

b2e80f38-f422-583f.jpg

Wow. Kongestart på turen det der da. Nå gleder vi oss til fortsettelsen. Har ikke vært flust med TR på AY business. Kan vel bare huske en for et par år siden.

Alt av interesse, har 17. mai neste år der. Brenner av våre AY/Oneworld poeng. Har ikke vært dersiden 85/86 da jeg i mine yngre dager rotet litt/mye der:lol:

Som nevnt et sted, visste jeg at flighten var relativt baktung, da de solgte svært lite billetter bak gardinen de siste dagene, og jeg hadde et ørlite håp om at min Emerald-status (toppnivå i alliansen) hos enverdenalliansen skulle gjøre utslag.

Boarding skulle begynne 12:40, stod det på det gamle boardingkortet, men da klokken var blitt såpass, stod det ikke engang "Go to gate" på skjermen. Noen delay stod det heller ikke noe om, så jeg bestemte meg for å bevege meg. Pluss til damen i skranken som tok seg bryet med å vinke hadet selv om hun var opptatt i telefonen.

Ved gaten var både damen fra biz-skranken, og en kollega som hadde bemannet en av de andre skrankene. Det skjedde ikke så mye, annet enn at gate-damene i det minste så ut som de gjorde noe. På et tidspunkt tok hun ene opp mik'en og begynte å rope opp noen navn. Her ble jeg litt ekstra oppmerksom, og jaggu meg dukket ikke "Martin Foss" opp mellom to navn som hørtes finske ut ^_^

Henvendte meg til damen, som tok boardingkortet mitt og gav meg et nytt. Ikke et ord om hvorfor, men jeg skjønte tegninga, og kom med et lite "oi", og forsøkte å se overrasket ut da jeg så setenummeret ^_^

e25a069b.jpg

Boarding begynte uten noen særlig større annonsering. Plutselig stod det boarding på skjermen, og folk begynte å boarde. Ingen "sortering" av klasser, statuser eller seterader. Jeg endte dermed opp bakerst i en passe lang kø. Var allikevel kjapt forbi, og fant vegen ned broa. Ble ønsket velkommen av to blonde frøkner, som virket hyggelige begge to. Fikk slengt kofferten opp i hylla, og plantet bakdelen nedi 1A. Ikke helt fullt i den tre rader store kabinen (eller var det fire?). Bak antar jeg at det var fullt.

c745e291.jpg

1A var godkjent. Er generelt skeptisk til bulkheadseter med brettet i armlenene etter en trang opplevelse i en SAS-gris, men her gikk det fint. Setebeltet var også såpass langt at jeg faktisk kunne feste og stramme. Fikk også tilbud om et sånt "skjøtebelte" ment for folk som ikke klarer å få bare det ene beltet rundt magen, men det trengte jeg jo alldeles ikke.

9d84ca23.jpg

Flere som gikk forbi skulle visst langt, da jeg overhørte samtaler om at "på neste fly er det tre seter, så fire og så tre igjen" (det tok meg hele helgen å komme på at hun tok feil. Det er jo to-fire-to). Syntes også synd på hun ene som skulle sitte på et E-sete uten noen hun reiste sammen med ved siden av seg. Så vidt jeg vet, tilbyr AY setevalg for alle. Setekartet var hvertfall ganske fullt før OLCI hadde begynt.

Push skjedde etterhvert ca. på rute, og vi taxet i tåka bort til 19L, og kom oss av gårde.

Vel oppe ble det annonsert at servicen bak var gratis te/kaffe/juice/vann/brus samt snacks og alkohol mot betaling. Servicen foran ble ikke nevnt.

Mine planer for flighten hadde vært å takke ja til en cola, og fyre i gang en film jeg hadde liggende på iPaden. Det skar seg jo, da jeg plutselig skulle få mat. En FA hadde servicen foran, og tok den bakfra. Altså, hun begynte bakerst i kabinen. Det var ikke noe valg, kun ett alternativ som ble servert SAS-style, dvs. med folien på. Under folien var det litt ris, samt noe kjøtt og grønnsaker. Ikke så veldig imponert over selve presentasjonen og serveringen. Maten smakte ellers helt greit. Ba om cola, og fikk to bokser med en gang. Sidemannen fikk visstnok bare en. Var også en liten kakebit som også ble borte.

549940aa.jpg

Flymat SAS-style

44497211.jpg

Kake

b22dc39d.jpg

Coca-cola slår aldri feil.

d7885032.jpg

Stilige glass. Minner meg om noe jeg så på 80-tallet en gang.

Etter nesten en time og et kvarter landet vi på HEL. Her ble det dessverre bussgate, et par kilometer unna terminalen (her overdriver jeg sikkert litt). Kom meg på en buss, og etterhvert dro den av gårde til terminalen der den slapp oss av. Siden det ikke var noen bagasje å vente på, gikk jeg rett ut - forbi både tollere og narkobikkja, og prøvde å lokalisere kameraten. Han hadde disponerte nemlig en bil, og hadde lovt å hente meg. Jeg fikk lokalisert han, og vi satte kursen mot Helsinki sentrum.

eaccd8b1.jpg

Utsikten fra 1A etter parkering.

Last edited:
I helgen har AY et litt lenger stopp en vanlig, AY655 kommer inn 08:55 og går ut igjen som AY656 13:15 med samme crew.
AY har ikke lenger nightstop på Osl.

Det høres jo ut til å stemme bra med den 08:30-avgangen som var det andre alternativet tilbake. Forsøkte å finne ankomsten på minst et par app'er på telefonen(inkl. OSL sin egen) uten å finne den, men jeg lette kanskje ikke godt nok.

På Hilton Strand fikk vi sjekket inn begge to ( på separate bestillinger). Hørte at kameraten min fikk forklart når loungen var åpen. "Fint for han" tenkte jeg. Hen sa han hadde booket noe "litt finere enn vanlig", så tydeligvis var han booket på Executive Floor - noe som stemte, da det var 7. etasje, og han fikk rom i 7. etasje.

Det ble min tur, og jeg fikk rom i 6. etasje. Hadde bestilt "King Guestroom Plus", men ikke Executive Floor - og som sagt havnet jeg i etasjen under.
Allikevel fikk jeg også beskrivelse av hvor loungen lå og når den var åpen. Vet altså ikke helt hvorfor, men i følge resepsjonsdama hadde jeg loungetilgang. Jaja, kommer sikkert kjekt med.

Vi kom oss opp på respektive rom, og møttes etterhvert på mitt for litt øl der.
Hadde igjen lekt meg med funksjonen der man kan bestille drikke, snacks etc. levert på rommet før ankomst, så det stod allerede noen øl, et par brus og noen overprisede sandwicher der da jeg ankom. I tillegg var det minibar, samt to vannflasker og litt sjokolade "with compliments". Kameraten hadde også kjøpt noe øl, så det ble riktig så hyggelig etterhvert.

7e39a157.jpg

fad903d0.jpg

06fa3dc0.jpg

1c2abd46.jpg

Note to self: Se nøyere på bildet, og ikke oppdage at det er uskarpt før jeg kommer hjem

8279d38e.jpg

Men man var sultne, så vi gikk etterhvert ut og fanget middag. Manhattan Steakhouse hadde god mat, selv om det gikk litt tregt. Forretten var "shrimp salad" og man kan jo lure på hvor lang tid det tar å stable noen reker oppå litt salat. Biff til hovedrett, og etterpå var vi mette.

b3aaf39a.jpg

Shrimp Salad

0712887e.jpg

Biff

b5f5a01b.jpg

Kveldens spisested.

Siden man var både mette og trøtte, ble det bestemt å ta en siste drink i hotellbaren. Kameraten skulle bare innom rommet en liten tur, og jeg skulle vente på mitt så lenge. En snau time etterpå fikk jeg telefon fra han, om hvor farlig det var å legge seg nedpå litt. Vi ble da enige om å utsette møtet til frokost neste morgen.

38736b40.jpg

Hotellet sett på veg fra sentrum. Det ligger et lite stykke utenfor, men fortsatt fint i gangavstand fra f.eks. jernbanestasjonen. Det går visstnok både t-bane og trikk også.

Neste morgen var det oppmøte i resepsjonen klokken 10, og bekreftet at det var fullt i restauranten. Vi satset derfor på loungen. Her stod døra åpen, og ingen sjekket om vi faktisk hadde adgang (og jeg var jo strengt tatt litt spent på det selv) så vi gikk bare rett inn (resepsjonsdama hadde jo sagt det?)

Helt grei frokost med eggerøre og bacon som varmmat, og ellers litt kaldt pålegg. Helt ok frokost som smakte greit.

Nå venter man på at klokka skal nærme seg 12, så man kan sjekke ut herfra, og jeg skal bli kjørt til flyplassen. Blir nok gooooood tid i kantina der.

Last edited:
Vi dro fra hotellet rett før 12. Må ha hatt det moro, for totalprisen ble på over 200 Euro, selv om romraten var på 135 - og da var internett gratis, og jeg hadde ikke fiklet med pay-tv.

Vi fikk satt oss i bilen, og kjørte av gårde. Ikke helt sikre på hvor, men vi bare kjørte. Flyet mitt gikk om 6 timer - så det var 5 timer til jeg følte jeg MÅTTE være på flyplassen, og mtp. at kjøretiden opp dit var ca. 20 minutter, gjorde det jo ikke noe med en liten omvei, så vi kjørte litt på måfå rundt i sentrum, før kameraten svingte til venstre på en veg han mente førte mot flyplassen. Flyplassen ligger altså nord for byen, og en kjapp sjekk på iPhone-GPS'en avslørte at vi var på veg vestover ^_^.

Det gjorde ikke så mye, så vi fortsatte vestover et stykke. Her skjedde det ironiske, da vi var på veg vekk fra både byen og flyplassen med kode HEL, så kom Chris Rea på radioen: "This is the road, to HEL.." ^_^

Etterhvert tok vi en høyresving, og havnet i Espoo. Vi fikk kjapt inntrykk av at det virket som et traust sted etter å ha vært innom to halvdøde kjøpesentre. Wikipedia avslørte at det var Finlands nest største by, så mulig vi var i feil del av den.

Vi dro videre på E18 (som også het noe ala ring 3 - var jo nesten som i Oslo ^_^), og rett ved flyplassen oppdaget vi et nytt kjøpesenter med det klingende navnet Jumbo. Der tok vi en titt, og en lunsj.

2f53126e.jpg

Frittert camembert.

8da1e62c.jpg

Frittert scampi

afd2954a.jpg

Angrer på at jeg ikke kjøpte denne :(

Jeg ble så satt av på flyplassen i tretiden, og hadde nå god tid - ca. tre timer til avgang. Så at AY hadde en egen skranke for OW Emerald. Har man OWE-status, har man jo lov til å sjekke inn i F-skranker, men siden AY ikke har F-klasse, har de jo ingen F-skranke - så de tilbyr allikevel en Emerald-skranke. Nice :)

Jeg gadd allikevel ikke bry damen, så jeg fant en automat, og fikk ut et boardingkort, og kom meg så gjennom security, som også gikk greit. iPaden måtte ut, etter å ha ligget i bagasjen på samtlige sikkerhetskontroller siden jeg fikk den (LGA, CVG, ORD, LHR og OSL). Nuvel.

Fant loungen, og viste BP og gullkort til damen, og ble ønsket velkommen inn.
Wifi var av OSL-metoden: Det lå lapper med koder på i resepsjonen som var gyldige i to timer, så jeg knabbet med meg et par stykker.

Det var en liten buffet der, men den så jeg ikke så nøye på. Av alkohol, var det vel rød, hvit og øl på kran, samt at jeg så noen vinflasker også. Jeg tok meg uansett et glass Pepsi, fra dispenser - stusset samtidig litt på at det var Coca-Cola ombord, og Pepsi i loungen.

Fant meg en stol, og fyrte i gang iPaden. Sjekket kjapt litt forum og Facebook, før jeg fyrte i gang Gullivers Travels med Jack Black. Artig film, syntes jeg :)

Da den var ferdig, var det ca. en halv time til boarding, så det ble en Pepsi til, og litt mer Facebook og forum.

Etterhvert ble det å finne gaten, og stå der og blomstre litt. Jeg er dessverre altfor utålmodig til å sitte i loungen til det står boarding, så det blir ofte litt blomstring ved gate.

b4386672.jpg

Boarding startet som på OSL plutselig. Den ene damen ropte opp at alle i C, samt statuskunder, samt de på rad 10 og bakover kunne boarde først, men jeg aner ikke om de som var før meg oppfylte disse kravene.

Da jeg kom til 9A, hadde mister 9B satt seg allerede. De som har sett meg vet at jeg tar litt plass. Han som satt i 9B gjorde også det. Han var ikke feit, men hadde en del muskler, og var relativt bredskuldret. Han så også litt ut som typen man ikke bråker med, så jeg ble litt smånervøs for å komme for mye borti han. Han virket dog hyggelig i den begrensede konversasjonen vi hadde.

Pushback skjedde før tiden, og vi taxet og tok av. Her var det skjermer i taket, og de viste et kamera som filmet forover, helt til vi tok av, da de switchet til et som filmet nedover, før de etterhvert switchet til bl.a. noe CNN-greier.

Serveringen var gratis kaffe/te/juice/brus, samt alkohol og snacks mot betaling. Jeg gikk for en cola.

571cff93.jpg

Her reddet Mr. Muscle i midtsetet noe av ryktet sitt, da han tilbød seg å ta i mot den tomme boksen min og sende den videre, og han spurte samtidig om jeg visste hvor langt det var igjen. Da var vi vel rett under timen unna OSL, og det var visst fryktelig lenge.

Pga. den begrensede plassen, satt Mr. 9B en del foroverlent, og brukte bl.a. bordet til å lene seg på når han forsøkte å duppe av litt. Det medførte at da han skulle ta opp brettet igjen, satt det fast. Det krevde litt mer makt, og det resulterte i at da jeg forlot flyet, lå brettet igjen i setelommen. :rolleyes:

Vi landet på 19R, og tåken var så tett at vi nesten touchet bakken før jeg kunne se den. Takk for ILS og CAT III. Taxet til en gate jeg ikke helt husker, men det var definitivt mer "spennende" enn å komme fra LHR, for da vet man at man skal ytterst på piren. Kommer man fra et sted i Schengen, vet man bare at man IKKE skal på en av de ytterste gatene ^_^

Herfra var det ned i tax-free for den obligatoriske sjokoladen - og klarte å plukke med meg et par Wissbier også - tror jeg har smakt det en gang, og likte det, så vi prøver igjen.

Alt i alt en grei tur. Takker for titten :)

Last edited:
Må også få sagt at jeg synes den er knakende godt skrevet.:)

Takk takk :)

Dette ble første TR på iPad, så det var en del morsomme skriveleif i begynnelsen, men alt skal være rettet nå. Den ble kanskje også litt "kortere" enn jeg normalt ville skrevet - men det er kanskje like greit? ^_^

Takk takk :)

Dette ble første TR på iPad, så det var en del morsomme skriveleif i begynnelsen, men alt skal være rettet nå. Den ble kanskje også litt "kortere" enn jeg normalt ville skrevet - men det er kanskje like greit? ^_^

Syns det var knallrapport jeg. Tøft å kunne bestille øl på rommet. Elefanten har pleid å sende "raideren" sin til Four Seasons før ankomst, men trodde det var de eneste.

Trikset med å skrive langt på iPad er å ikke ha Norsk tastatur (pga en hysterisk elendig autospelling), og ikke skrive sent om kvelden (da mottaker ofte vil tro man er full som en dupp).

Syns det var knallrapport jeg. Tøft å kunne bestille øl på rommet. Elefanten har pleid å sende "raideren" sin til Four Seasons før ankomst, men trodde det var de eneste.

Joda, Hilton har et ganske enkelt system for dette:

0ae0d18c.jpg

Så klikker man på linken til høyre, og får opp denne:

00ce2cee.jpg

Så kan man velge blandt grevling, sjokkis, Cola og annen pappa-brus. Veldig enkelt, litt for "moro" å "leke seg med", og veldig lett å bestille overpriset drikke og snacks til rommet ^_^.

(Det er mer utvalg lenger ned. Fikk bare ikke med hele siden i ett screenshot).

Apropos elefanten, så la jeg ut minibarbildene med han i bakhodet. Har han en evt. dom over minibaren på Hilton Strand i Helsinki?

Takk for skjermdumpen. Jeg har alltid tenkt at slikt bare handler om å kunne få en mykere pute eller 7 ekstra håndklær jeg. Men overpriset øl er jo fantastisk.

Har snakket med elefanten og han gir følgende dom:

8279d38e.jpg

Døren: Terningkast 4
+ for 2 sjokkiser. Den blå vet han av erfaring at er god til frokost.
- for overdrevent mye tullebrus

1c2abd46.jpg

Hovedinnhold: Terningkast 5 (dog en svak en)
+ For at det er 4 brus
- For at det er litt lite. I det store og det hele er det nesten bare W-hoteller som får 6'er av Fnate da de har et voldsomt utvalg av både brus og sjokkis.

Fnate kommenterer at fotografen muligens har testet litt for mye av innholdet i døra før fotosession?

Totalvurdering:
Dette er slett ikke værst, og i høyeste grad godkjent. Elefanten kunne trivdes her.
På Hilton Helsinki Airport får man også en liten sjokolade på sengegavlen. Den er riktignok tung å få fatt i.

Ellers får hotellet generelt + for at man kan punche inn raideren sin. Selv om det må gjøres manuelt.

Last edited:
Back