Avsløringer viser at SAS bryter reglene
Da VG torsdag avslørte at det daglige tekniske ettersynet av SAS-flyene i mange tilfeller ble foretatt med intervaller på langt over de foreskrevne 24 timer, grep Skandinavisk Tilsynskontor (STK) inn og påla SAS å endre praksis umiddelbart.
Samtidig ble det understreket at dette var å anse som et brudd på SAS' interne regler, fordi de daglige sjekkene av flyene ikke tilhører det myndighetspålagte vedlikeholdet.
I dag kan VG avsløre at den samme praksisen også gjelder for den omfattende servicesjekken som teknikerne foretar av maskinene hver uke.
- Alvorlig
I teknikernes logg heter det at arbeidet som utføres, skal loggføres først påfølgende dag. Det betyr at det kan gå åtte dager mellom hver gang et fly sjekkes i stedet for syv dager. Vedlikeholdssjekken består av blant annet fullt ettersyn av viftene i motorene, full sjekk av landingsunderstell og hydraulikk, sjekk av vinger, flykropp og lys samt en undersøkelse av operasjonskritiske systemer i cockpit. Også denne gangen har den skandinaviske tilsynsmyndigheten STK umiddelbart grepet inn overfor SAS:
- Vi har gitt SAS pålegg om å endre sine manualer slik at intervallet mellom denne servicesjekken ikke overstiger syv dager. Vi ser alvorlig på at SAS ikke har fulgt reglene, og kan ikke akseptere denne typen avvik fra vedlikeholdsprogrammet, sier sjefen for STK, Sven Christiansson, til VG.
Ifølge teknisk direktør i SAS, Lars Mydland skal SAS nå fjerne alle formuleringer om fremdatering for alle flåtens flytyper som har denne typen sjekk, nemlig Boeing 737, MD-80, MD-90 og Airbus 321.
- Vi undersøker nå om dette kan ha skapt uønskede situasjoner, og gjennomgår all vedlikeholdsdokumentasjon, sier Mydland.
- Erkjenner SAS at dette er et regelbrudd?
- Jeg konstaterer at vårt vedlikeholdsprogram er godkjent av myndighetene. Det er trygt å fly med SAS, svarer Lars Mydland.
Uklart
Ifølge Sven Christiansson i Skandinavisk tilsynskontor er det uklart hvorfor ikke tilsynsmyndigheten selv har oppdaget den regelstridige fremdateringen.
SAS har den myndighetspålagte syv-dagers servicesjekken i helgene. VGs kilder opplyser at det ofte forekommer at et fly som sjekkes lørdag ettermiddag eller kveld, fremdateres til søndag. Dermed vil den interne servicedatabasen og flyets logg være gyldig frem til neste søndag - mer enn syv dager.
Sven Christiansson sier til VG at fremdateringen etter hans oppfatning ikke har gjort SAS-flyene mer utrygge.
Ifølge flere kilder har SAS kunnet bruke enkelte fly mer fleksibelt ved å fremdatere vedlikeholdet, særlig hvis flyet har hatt en nattstopp på en av flyplassene som ikke er betjent av teknikere
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=254277
Da VG torsdag avslørte at det daglige tekniske ettersynet av SAS-flyene i mange tilfeller ble foretatt med intervaller på langt over de foreskrevne 24 timer, grep Skandinavisk Tilsynskontor (STK) inn og påla SAS å endre praksis umiddelbart.
Samtidig ble det understreket at dette var å anse som et brudd på SAS' interne regler, fordi de daglige sjekkene av flyene ikke tilhører det myndighetspålagte vedlikeholdet.
I dag kan VG avsløre at den samme praksisen også gjelder for den omfattende servicesjekken som teknikerne foretar av maskinene hver uke.
- Alvorlig
I teknikernes logg heter det at arbeidet som utføres, skal loggføres først påfølgende dag. Det betyr at det kan gå åtte dager mellom hver gang et fly sjekkes i stedet for syv dager. Vedlikeholdssjekken består av blant annet fullt ettersyn av viftene i motorene, full sjekk av landingsunderstell og hydraulikk, sjekk av vinger, flykropp og lys samt en undersøkelse av operasjonskritiske systemer i cockpit. Også denne gangen har den skandinaviske tilsynsmyndigheten STK umiddelbart grepet inn overfor SAS:
- Vi har gitt SAS pålegg om å endre sine manualer slik at intervallet mellom denne servicesjekken ikke overstiger syv dager. Vi ser alvorlig på at SAS ikke har fulgt reglene, og kan ikke akseptere denne typen avvik fra vedlikeholdsprogrammet, sier sjefen for STK, Sven Christiansson, til VG.
Ifølge teknisk direktør i SAS, Lars Mydland skal SAS nå fjerne alle formuleringer om fremdatering for alle flåtens flytyper som har denne typen sjekk, nemlig Boeing 737, MD-80, MD-90 og Airbus 321.
- Vi undersøker nå om dette kan ha skapt uønskede situasjoner, og gjennomgår all vedlikeholdsdokumentasjon, sier Mydland.
- Erkjenner SAS at dette er et regelbrudd?
- Jeg konstaterer at vårt vedlikeholdsprogram er godkjent av myndighetene. Det er trygt å fly med SAS, svarer Lars Mydland.
Uklart
Ifølge Sven Christiansson i Skandinavisk tilsynskontor er det uklart hvorfor ikke tilsynsmyndigheten selv har oppdaget den regelstridige fremdateringen.
SAS har den myndighetspålagte syv-dagers servicesjekken i helgene. VGs kilder opplyser at det ofte forekommer at et fly som sjekkes lørdag ettermiddag eller kveld, fremdateres til søndag. Dermed vil den interne servicedatabasen og flyets logg være gyldig frem til neste søndag - mer enn syv dager.
Sven Christiansson sier til VG at fremdateringen etter hans oppfatning ikke har gjort SAS-flyene mer utrygge.
Ifølge flere kilder har SAS kunnet bruke enkelte fly mer fleksibelt ved å fremdatere vedlikeholdet, særlig hvis flyet har hatt en nattstopp på en av flyplassene som ikke er betjent av teknikere
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=254277