Avro RJ-85 fra LAMIA har styrtet i Columbia

Someone

Moderator
Medlem
En Avro RJ-85 fra LAMIA meldes skal ha styrtet nær Medellin i Columbia
 
Last edited:
Fotballlaget ombord skulle spille første finalekamp i Copa Sudamericana på torsdag i Medellin.

Cupen er Sør-Amerikas svar på Europe League, og er noe av det største innen klubbfotball i verdensdelen.

Flere av spillerne på det brasilianske laget har også spilt i europeisk fotball tidligere.

Kim
 
Individet skal være CP-2933. 17,7år, levert Mesaba mars 1999 og fløy i Northwest farger frem til det havnet hos Cityjet i 2007. Der fløy det rundt i Air France farger frem til 2010. Ser ut som det var lagret 2010-2013 før LAMIA overtok flyet
 
Trist og tragisk. Men 6 overlevende rapportert funnet, så man får bare håpe at flere mirakel står for tur.
 
kommet nytt info fra en av pilotene fra en Avianca som var i lufta samtidig som Avro for å landet

problemet startet først med at en VIVA Colombia flyet ba om prioritering landing fordi de hadde drivstoff lekkasje, det fikk de så måtte de andre vente
da var først i køen en LATAM fly på 17000 fot, så Avianca 19000 fotog deretter den LAMIA flyet på 21000 fot

i det begynner LAMIA piloten at de trenger prioritering for landing fordi de har lite drivstoff (han sendte aldri mayday varsel) etter første runde
når de var halvveis 2 runde, så sa de at de hadde problemet med elekstriske delen, og sendte mayday varsel

tårnet klarte å rydde bort både Avianca og LATAM flyet og ga LAMIA flyet prioritering
men de rakk aldri å komme frem, de styrte 16 km fra flyplassen



nå er jeg ikke så veldig kjent med teknisk språket, så jeg bare oversatt fra den intervjue som colombiansk tv hadde med en av de avianca pilotene
 
Nyhetene her nede (Brasil) skriver visstnok at LAMIA flyet kunne hadde fuelreserver for noen få minutter sirkling og at de hadde tanket alt for lite. Men det kan jo evt bare være rykter

Det er stor sorg her og flagg på halv stang og sånt.
 
Rykter sier at kapteinen på dette flyet var også eier av selskapet.
Klart han ikke ville mellomlande for å få på noe mere bensin, det koster jo et par tusen dollar. :headbang
 
Opptak av ATC. Utrolig at de ikke kommuniserte fuel situasjon før de gikk inn i holding. Opptaket starter med at et annet fly har problemer (men ikke veldig akutt), og dermed blir LAMIA sendt i holding som nr. 3 for landing.

https://www.youtube.com/watch?v=6Ab5x_C-CFg

Her har vi et godt eksempel på hva som er årsak til en rekke flyulykker.
Når det oppstår en kritisk situasjon i cocpit mister flygeren en oversikt over totalbildet og aksepterer tårnets instruksjon.
 
Problemet er ikke tårnet sine instruksjoner, men at flygerne ikke har tydeliggjort at de er tomme for fuel. Minner en del om Avianca i 1990.

https://en.wikipedia.org/wiki/Avianca_Flight_52

Syns tvert i mot ATC gjorde en god jobb med å tilrettelegge og flytte trafikk ut i fra den info hun hadde.

Nå har jeg bare sett den videoen på 6min. Ikke hva som var før.
 
Rykter sier at kapteinen på dette flyet var også eier av selskapet.
Klart han ikke ville mellomlande for å få på noe mere bensin, det koster jo et par tusen dollar. :headbang

Og et annet rykte fra en talsperson ref Ekstrabladet, var at de skulle fylle fuel i BOG enroute.

La oss vente på rapporten og se:old
 
Og et annet rykte fra en talsperson ref Ekstrabladet, var at de skulle fylle fuel i BOG enroute.

La oss vente på rapporten og se:old

Ikke rapporten enda men flyve plan:
 

Attachments

  • IMG_4043.JPG
    IMG_4043.JPG
    100.6 KB · Views: 522
Ser ut til å ha oppstått en misforståelse allerede ved utfylling av reiseplanen, EET og Endurance er begge satt til 0422, altså 4 timer og 22 minutter både på beregnet flytid og total drivstoffbeholdning (uttrykt i flytid). Definitivt noe som skurrer, og flere involverte som i så fall burde ha sjekket dette mer nøye. Dog med det forbehold at dette er den faktiske reiseplanen som ble levert inn. Ifm. ulykker dukker det ofte opp mye rart i en sensasjonslysten presse og diverse medier, så vi får se hva som kommer i den endelige rapporten. Flyet fløy i 4 timer og 27 minutter før det havarerte ganske nærme Medellin, så med diversion fuel til Bogota pluss reserver burde endurance vært rundt 0530. Må innrømme at jeg har dårlig med detaljkunnskap om denne flytypen, men høres ikke dette fryktelig mye ut for en RJ85?
 
Last edited:
Det burde vært 05:30 ja, men ingen grunn til å tro at denne planen ikke
er ekte.

Hvis den er det så kan denne turen bare karakteriseres som en kamikaze
tur.
Rapporten kommer nok ut en dag men i mellomtiden bør dette være
en advarsel om kompentanse i enkelte land.
 
Back
Top