Avinors El-fly nødlandet i Arendal 14AUG19

Re: Avinors El-fly nødlandet i Arendal 14AUG19

Å kalle det en sikkerhetslanding må også kvalifisere som ironi! :D


Beklager om uttrykket er ukorrekt, mener det ikke ironisk. Jeg har blitt opplært gjennom anti-flyskrekkbehandling at alle fly er designet for å lande sikkert selv ved komplett tap av motorkraft. Dette gjorde de også suksessfullt.
 
Re: Avinors El-fly nødlandet i Arendal 14AUG19

Beklager om uttrykket er ukorrekt, mener det ikke ironisk. Jeg har blitt opplært gjennom anti-flyskrekkbehandling at alle fly er designet for å lande sikkert selv ved komplett tap av motorkraft. Dette gjorde de også suksessfullt.

Det har jo blitt tatt opp tidligere i denne tråden, men å kalle dette en sikkerhetslanding er misvisende. Synes det er greitt å kalle det en nødlanding. Å miste all motorkraft i et motorfly uten at det blir gjort med hensikt, er en nødssituasjon.
 
Re: Avinors El-fly nødlandet i Arendal 14AUG19

<mod>
Da sporer vi tilbake til temaet...
</mod>
 
Re: Avinors El-fly nødlandet i Arendal 14AUG19

Havarikommisjonen er ute med sin rapport her, og forslag til forbedringer. Ser ut som en av årsakene bak ulykken skyldes dårlig vedlikehold i forbindelse med sjekk/bytte av kjøleveske til strømstyringsenheten. Kommisjonen kommer også med flere forslag til både produsenten, og rutiner/manualer

https://www.tu.no/artikler/elfly-ul...-kan-ha-bidratt-til-at-motoren-stoppet/508019

Tirsdag publiserte Statens havarikommisjon sin endelige rapport. Der kommer det fram at det mest sannsynlig var flyets strømstyringsenhet som kuttet strømmen til motoren, trolig på grunn av overoppheting av strømstyringsenheten som følge av lavt væskenivå og luft i kjølesystemet.

– Funn i undersøkelsen tyder på at det ble fylt på for lite kjølevæske i forbindelse med et motorskifte utført av flyets vedlikeholdsorganisasjon i Norge. Mangelfulle beskrivelser i prosedyren for fylling av kjølevæske i fabrikantens vedlikeholdshåndbok medvirket til dette, skriver Havarikommisjonen.
 
Back
Top