Avinors El-fly nødlandet i Arendal 14AUG19

Re: Avinors El-fly nødlandet i Arendal

Fytterakkern så utrolig mange usmakelige kommentarer som florerer i kommentarfelt og på facebook om denne saken. Både i Norge og i Tyskland. Hva har skjedd med verden? En haug med eldre, hvite menn (ut i fra profilbilder) som sitter og flirer av saken, og lager usmakelige, smålige, uvitenskaplige, "jeg-har-ikke-lest-saken-videre-enn-til-overskriften" spøker.

CoIoZZM.png

På den positive siden står en fantastisk sympatisk avinorsjef fram i intervjuet til DN og forklarer saklig, tørt og enkelt hva som har skjedd og sier at alt var udramatisk. Med 80% batterikapasitet fikk han motorbortfall og begynte å se seg rundt etter egnet sted å lande, i glideflukt. Pga mangel på store jorder fant han i stedet et tjern. Jeg vil tro de ville parkert fint på et jorde om de hadde funnet et, så jeg ser ingen grunn til å kalle det et krasj som sådan. Det ser jo ikke akkurat voldsomt ut det sammenstøtet, når de kunne klatre ut av flyet over vingene. Jeg vil tro et slikt fly fort går sønder og sammen om det ville vært et voldsomt sammenstøt med både tjern og vannkant.

Er det ikke faktisk innenfor å kalle dette en krasj?

Jo helt klart. Eller havari, flyulykke eller luftfarsulykke. Nødlanding er feil uttrykk. Grunnen til at de overlevde og kan skjønnmale havariet er bare at det flyet går så sakte. Nødlanding var det han prøvde på, resultatet var havari.

Lovdata:
"Med luftfartsulykke menes en uønsket begivenhet som inntreffer i forbindelse med bruk av et luftfartøy fra det tidspunkt en person går om bord i fartøyet med flygning som formål, til alle har forlatt fartøyet,.......luftfartøyet utsettes for skade som nedsetter strukturens styrke eller fartøyets yteevne eller flygeegenskaper, og som normalt nødvendiggjør større reparasjon eller utskifting av angjeldende del eller komponent."

Last edited:

FMed 80% batterikapasitet fikk han motorbortfall og begynte å se seg rundt etter egnet sted å lande, i glideflukt. Pga mangel på store jorder fant han i stedet et tjern. Jeg vil tro de ville parkert fint på et jorde om de hadde funnet et, så jeg ser ingen grunn til å kalle det et krasj som sådan. Det ser jo ikke akkurat voldsomt ut det sammenstøtet, når de kunne klatre ut av flyet over vingene. Jeg vil tro et slikt fly fort går sønder og sammen om det ville vært et voldsomt sammenstøt med både tjern og vannkant.

Det var intervju på nyhetene i dag, og han var veldig nøktern og ville ikke si noe om hva han trodde var feil. Også nevnte han at det var et jorde som han først hadde sett seg ut, men han så det var uegnet bl.a. pga høyspent (eller ledinger eller noe) så da ble det vannet som annet alternativ. Høres hvertfall ut som de ikke var panikk i cockpit.

Re: Avinors El-fly nødlandet i Arendal 14AUG19

Trist sak for Avinor (btw: som jeg er ansatt hos.), men er veldig glad for at det gikk bra med Dag og statssekretæren.
Tekniske feil oppstår også på luftfartøy drevet av fossilt brennstoff, og dette blir gjerne en god mulighet for SHT og fabrikant å identifisere potensielle utfordringer med denne formen for fremdrift.
Personlig har jeg stor tro på fremtiden for elektrifisert fremtid for luftfart, og spesielt lette fly i bruk av flyskoler i første omgang.

Skal bli interessant å se konklusjonene til kommisjonen om hva som skjedde rent teknisk her. Hvorfor sluttet fremdriften å virke?

Litt avhengig av årsak må det jo være mulig å legge inn et backup system, som gjør at man har et "nødbatteri" som kan hjelpe piloten å få flymaskinen trygt ned ved feil mellom hovedbatteri og motor, som jeg tipper kan være årsaken her.

Re: Avinors elfly nødlandet i vann

Enhver motor kan jo stoppe plutselig. Det blir jo litt som mulige bivirkninger med legemidler hvor det ikke er måte på hva man potensielt kan stryke med av [emoji13]

Jeg har kun førstehånds erfaring med service på utstyr til badekaret med propeller jeg jobber på, hvor heller ingen kan garantere at alt utstyr fungerer 100% hele tiden. Men har ennå til gode å lese i en manual at noe kan stoppe opp når som helst uten forvarsel. I det minste faller ikke vi ned fra himmelen, men stopp på maskineri/utstyr kan få andre store konsekvenser.

Det som får det til å høres spesielt ut i mine ører er at dette står i manualen til en motor i et fly. Selvfølgelig er det alltid spennende med komponenter som ikke er sertifisert til den applikasjonen de er puttet inn i.

Jo, skipsfart og luftfart er forskjellig, men felles er at utstyret ombord sertifiseres for å sikre driftssikkerheten og sikkerheten til personell.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Last edited:
Jeg har kun førstehånds erfaring med service på utstyr til badekaret med propeller jeg jobber på, hvor heller ingen kan garantere at alt utstyr fungerer 100% hele tiden. Men har ennå til gode å lese i en manual at noe kan stoppe opp når som helst uten forvarsel. I det minste faller ikke vi ned fra himmelen, men stopp på maskineri/utstyr kan få andre store konsekvenser.

Det som får det til å høres spesielt ut i mine ører er at dette står i manualen til en motor i et fly. Selvfølgelig er det alltid spennende med komponenter som ikke er sertifisert til den applikasjonen de er puttet inn i.

Jo, skipsfart og luftfart er forskjellig, men felles er at utstyret ombord sertifiseres for å sikre driftssikkerheten og sikkerheten til personell.

Baljene du skrur på er vel ikke «experimental» eller «konsepter» - men faktiske ferdige produkter. Så jeg ser ikke sammenlikningsgrunnlaget?

Baljene du skrur på er vel ikke «experimental» eller «konsepter» - men faktiske ferdige produkter. Så jeg ser ikke sammenlikningsgrunnlaget?
Heligvis ikke.

Men om dette flyet er så "experimental", hadde jeg likt å sett risikoanalysen til Avinor hvor sjefen sjøl flyr rundt på diverse samfunnstopper for å få pr rundt elektrisk fremdrift.

Jeg har ennå tilgode å fly et fly hvor det ikke står i manualen at en motor kan stoppe. ;)
Har ganske mange timer med trening på hva jeg skal gjøre hvis dette skjer også.

Dette er ny teknologi som er under utvikling. Man prøver nok å redusere risikoen så mye som mulig. Som alltid vil alle hendelser føre til erfaringer som gjør teknologien ennå sikrere.

:fly

Heligvis ikke.

Men om dette flyet er så "experimental", hadde jeg likt å sett risikoanalysen til Avinor hvor sjefen sjøl flyr rundt på diverse samfunnstopper for å få pr rundt elektrisk fremdrift.

Det står "experimental" på begge sidene av flyet, så ja.... Alle har vært frivillige passasjerer, flyet er afaik ikke godkjent for passasjertransport og all flyvning skjer på eget ansvar.

image_from_ios.2000x1126.jpg

Siden det ble såpass dyrt å sette flyet i brukbar stand etter ulykken, blant annet fordi det var under vann, så blir LN-ELA donert til flymuseet i Bodø. Samtidig har Avinor og NLF bestilt et nytt og "likt" fly av varienten som nå har blitt sertifisert

https://www.tu.no/artikler/avinor-kjoper-nytt-elfly-i-stedet-for-a-reparere-det-som-havarerte/495455

Avinor og NLF har vurdert å reparere flyet, men har nå i stedet besluttet å kjøpe et nytt elfly - fra samme produsent.

Svarte! Kunne de ikke heller ha satt den i rundkjøringen utenfor hovedkontoret..? Med springvann og flomlys!

Svarte! Kunne de ikke heller ha satt den i rundkjøringen utenfor hovedkontoret..? Med springvann og flomlys!

Dette er en del av norsk luftfartshistorie, og hører til i norsk luftfartsmuseum som et historisk framskritt i en verden som endrer seg. Man trenger ikke latterliggjøre flyet selv om det ikke har en forbrenningsmotor.

Ironiens mester misforstår ironi? Nuvel, vi er hjertens enige. Jeg har til og med fløyet LN-ELA (sågar med tripreport her på flyprat) og støtter prosjektet 100%.
Men for et blikkfang det hadde vært rett foran Oslo sentralstasjon!

Ironiens mester misforstår ironi? Nuvel, vi er hjertens enige. Jeg har til og med fløyet LN-ELA (sågar med tripreport her på flyprat) og støtter prosjektet 100%.
Men for et blikkfang det hadde vært rett foran Oslo sentralstasjon!

Ironien må være politisk korrekt! Ellers går den ikke hjem hos noen.

Ironi forutsetter at andre skal forstå den, beklageligvis forstår jeg ikke "ironien" eller symbolikken i Oslo sentralstasjon, ei heller "ironien" i hvorfor et fly med en vellykket sikkerhetslanding på en innsjø skulle belyses sammen med en fontene av alle ting i verden. For meg framstår det som hånefullt.

Back