Avinorkonferansen og T2

SQ321

ScanFlyer Gold
Er det noen medlemmer som deltok på Avinorkonferansen og som ønsker å dele informasjonen med oss andre? Skulle ikke en av gutta fra Feel holde innlegg? Interessant å høre hva som ble sagt og diskutert.

Fant i tillegg denne artikkelen om T2 blant annet:

http://www.tu.no/bygg/article229920.ece

Flott å lese om betraktningene de har gjort seg om hvor viktig OSL er for næringslivet i Norge og at de virkelig er innstilt på å ta opp kampen med CPH og ikke minst KLM/AMS som har opparbeidet seg en vanvittig posisjon de siste årene. Da er det opp til politikerne å avgjøre om nordmenns viktigste knutepunkt for pax og cargo skal ligge i Norge eller ikke..

Miksen mellom OSL sine ønsker, visjoner og hard arbeide, og DY sin guts gjør at 2010 kommer til å bli et spennede år :D.

Mer informasjon og rapport fra TØI her: http://www.toi.no/article27936-4.html

Det synes åpenbart at både Avinor og næringslivet ser verdien av en velfungerende OSL, og det er bra. Det er derimot betenkelig at beslutningen om bygging av T2 utsettes gang på gang, nå sier Nic Nilsen mars 2010.

Det betyr at vi kan risikere å se at hele 1. halvår 2010 går før vi får et endelig vedtak. Og med en byggetid på ca 2 år, med alt det innebærer for de reisende, så snakker vi tidligst 2013 før T2 står ferdig. Ikke bra.

Det synes åpenbart at både Avinor og næringslivet ser verdien av en velfungerende OSL, og det er bra. Det er derimot betenkelig at beslutningen om bygging av T2 utsettes gang på gang, nå sier Nic Nilsen mars 2010.

Det betyr at vi kan risikere å se at hele 1. halvår 2010 går før vi får et endelig vedtak. Og med en byggetid på ca 2 år, med alt det innebærer for de reisende, så snakker vi tidligst 2013 før T2 står ferdig. Ikke bra.

Jeg mener å ha lest veldig nylig at byggetiden skulle forlenges og at T2 ikke skulle tas i bruk før i 2016, men jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste det. Det er mulig det var Teknisk Ukeblad

Jeg mener å ha lest veldig nylig at byggetiden skulle forlenges og at T2 ikke skulle tas i bruk før i 2016, men jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste det. Det er mulig det var Teknisk Ukeblad

Har sett å at det snakkes om 2016 ett sted. Men skal vel ikke bli så overrasket over det, vi er ikke så raske med gjennomføring av diverse prosjekter i dette landet :)

Stusser litt over at de planlegger T2 som en pir ut fra T1, slik at hele terminalen får en T-form. Det vil jo bety omveier for flyene når de taxer. En separat terminal lenger ute, parallelt med dagens, med undergrunnstransport og evt egen buss- og flytogstasjon, ville både kunne bygges mye større (=større kapasitet for fremtiden) og spare flyene for mye taxing. Er det økonomiske årsaker? Eller at det er lettest å ha alt innenfor samme hus så man unngår transporten under jorda?

Hvis T2 bygges for liten nå må manjo klatte enda mer i fremtiden, og til slutt kommer OSL til ligne på Heathrow...

Ja, Isbamse, du sør vel mer enn 1000 vise kan svare. Iflg. kilder blir det hele 5 nye gater (totalt!) med den nye terminalen.

Hvis T2 bygges for liten nå må manjo klatte enda mer i fremtiden, og til slutt kommer OSL til ligne på Heathrow...
Ja, Heathrow Øst. på T5 har de jo litt system i galskapen med T5A og T5B ferdig. T5C er under bygging og T5D har de plass til.

EDIT: Forøvrig en del T2-diskusjoner her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=21495

Last edited:
Det jeg hlrte fra flygeleder i tårnet på Gardermoen da vi var på besøk der under FLG var at dersom de bygger T2 som i dag så ser de ikke hvor en evt ny utvidelse kan plasseres.

Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke, bare det jeg hørte fra de i tårnet.

Det som vel er tydelig er at det er stort behov for dette.

NAX med 787 til Bangkok og USA
Iceair med 757 til Reykjavik, mulig 787?
TUI Nordic med 787 til ulike steder
Continental og US Airways med 757 til USA. Mulig 787 på CO ruten?
Thai med T7 til Bangkok
Korean med A330 til Seoul?

Det må da begynne å bli trangt når disse operatørene kommer inn for fullt.

Ser ut til at fraktselskapene kan glede seg over bedre fasiliteter. Osl vil kunne ta opp kampen med de flyplassene som i dag betjenes med lastebil fra Norge.

Neste år kommer selskapet oppdrettsnæringen i møte ved å bygge en kjølehall med kapasitet til å fly ut 120.000 tonn fisk i året.

En kort oppsummering av deler av konferansen finnes på Avinors egne sider:
www.avinor.no/avinor/presse/avinorkonferansen 26-nov

Det er interessant å se at OSL mener de har kapasitet til å bli på størrelse med AMS.

Ja en sådan udtalelse må enten bunde i storhedsvanvid eller total mangel på indsigt :lol Uden at pege fingre af nogen kan vi vel godt konstatere at ingen lufthavne i Skandinavien nogen sinde kommer i nærheden af AMS - uanset hvordan man ser på det...

Udbudt sædekapacitet er jo også en ganske dårlig indikator for markedsstørrelsen - specielt når dette tal indeholder domestic sædekapacitet hvor Norge jo af naturlige årsager har et højt tal for dette.

Det jeg hlrte fra flygeleder i tårnet på Gardermoen da vi var på besøk der under FLG var at dersom de bygger T2 som i dag så ser de ikke hvor en evt ny utvidelse kan plasseres.

Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke, bare det jeg hørte fra de i tårnet.

Joda, det er nok plass nord for nåværende terminal. Det var der T2 skulle ligge iflg. de opprinnelige planene for OSL.

At man nå velger en T-løsning innebærer også at begge rullebaner må brukes til avgang/landing simultant. I motsatt fall vil taxedistansene (og tid) øke kraftig.

Hadde vært fint om noen kunne finne ut hvordan T2-planene har utviklet seg siden de første utkastene ble kjent..

Det er jo lov å håpe at fornuften kommer OSL utbyggingen til gode. Med Feel Air og Norwegian som begge vil øke på LH samt muligens Korean og muligens større materiell til USA med CO evt. US, bør planene endres for å ta med dette.

T finger er helt idiotisk, det burde være en ny pir paralellt med dagens terminal. Dette ser man helt tydelig på ATL er den mest effektive løsningen for å få maksimalt med gateplass og maksimalt med passasjerer gjennom flyplassen.

T finger er helt idiotisk, det burde være en ny pir paralellt med dagens terminal. Dette ser man helt tydelig på ATL er den mest effektive løsningen for å få maksimalt med gateplass og maksimalt med passasjerer gjennom flyplassen.

Og en ny pir er vel det som opprinnelig var planlagt også, og som det sånn sett "er klart for"...

Opprinnelig så var det vel planer for både T2 og T3 nord for T1 samt at de skulle være tilnærmet helt like......

T piren er ikke helt idiotisk, den kan utvides til en H pir formasjon, som i Hong Kong.
Ellers er en undergrunns løsning, eller evt. tog løsning upraktisk, testet akkurat en slik løsning på den nye T3 terminalen Beijing.
Selv om flyplassen er utrolig flott. Ikke for å såre Finnene, men overgangen er som å reise fra 5 stjernes hotell til et bøttekott.

Last edited:
T piren er ikke helt idiotisk, den kan utvides til en H pir formasjon, som i Hong Kong.

Det medfører mer taxing, i tillegg til at det "T-benet" de nå planlegger er nokså kort - og dermed forsvinner jo de få gatene denne gir totalt ved utbygning til H.

Ellers er en undergrunns løsning, eller evt. tog løsning upraktisk, testet akkurat en slik løsning på den nye T3 terminalen Beijing.
Selv om flyplassen er utrolig flott. Ikke for å såre Finnene, men overgangen er som å reise fra 5 stjernes hotell til et bøttekott.

Chek Lap Kok er vel en stor Y sist jeg så den, pluss at det skal sies at lander du på feil side der er det langt til rett gate.

-A

Back