Avinorkonferansen og T2

Nå har ikke jeg noen grad i flyplasseffektivitet (ect.), men dersom T2 ikke gir mer enn 5 ekstra plasser for pax-fly, ja da lurer jeg på hva i all verden det er som skjer her. Var det ikke slik at Gardemoen hadde kapasitetsproblemer?

Nei, vær Norsk: ikke bygg før det du allerede har er alt for lite, og bygg for all del ikke noe som er stort nok når det er ferdig....

Med andre ord vil løsningen som OSL har valgt ha et maks. passasjerantall på rundt 25 millioner hvis en tenker en effektiv flyplass. Dette ser ikke ut til å være det Avinor/OSL ønsker, men heller å maksimere inntektene og å drite i passasjerenes egentlige ønsker.

Hva er det som gjør at taket blir lavere med internasjonale passasjerer?

Krisflyer, i følge min Airport Engineering lærebok skrevet av Norman Ashford og Paul H. Wright (ISBN 0-471-52755-6) heter det:

Med andre ord vil løsningen som OSL har valgt ha et maks. passasjerantall på rundt 25 millioner hvis en tenker en effektiv flyplass. Dette ser ikke ut til å være det Avinor/OSL ønsker, men heller å maksimere inntektene og å drite i passasjerenes egentlige ønsker.

Hva blir så resultatet? Rygge og Torp får gode tider - der er det foreløpig effektiviteten som står i høysetet, og kjøpesenteraktivitetene overlater de til spesialistene på de riktige kjøpesenterne.

Dersom man går for løsningen jeg foreslo i min forrige post, betinger det selvfølgelig at det legges inn en form for passasjertransport, f. eks et tog som i Singapore og Hong Kong. Sett fra et driftsperspektiv, med tanke på flybevegelser, snøbrøyting etc. vil imidlertid konseptet jeg beskrev være bedre enn en "H-terminal"-løsning etter min mening.

Jeg er enig i at Avinor/OSL legger opp til å tjene penger på butikker og andre tjenester, men det er til syvende og sist staten som legger opp til dette. Inntektene fra OSL går jo i stor grad til å finansiere mindre og ulønnsomme flyplasser i landet vårt. Når det er sagt, så er jeg ikke nødvendigvis negativ til at det kommer flere butikker og serveringssteder på OSL, så fremt disse integreres inn i terminalplanene når T2 skal bygges.

Serveringssteder er helt OK, men resten av kjøpesenteret kan de la være - spesielt når det tar den formen som vedlegget viser. Det fremmer i hvert fall ikke flyten.

Attachments

• T2_pengekontroll.jpg
    T2_pengekontroll.jpg
    77 KB · Views: 155
Jeg har egentlig et ønske om utbyggingen og det er at man gjør det enkelt og "safe". Ikke noen vidløftige planer og visjoner som ikke er gjennomførbare i Norge.

Jeg tenker på et par nylig gjennomførte prosjekter i Oslo sentrum. Ettersom jeg passerer på Jernbanetorget omtrent daglig er det naturlig å nevne dette prosjektet. Etter å ha gravd plassen opp og ned i to år (slik at enhver næringsdrivende rundt torget er konkurs for lengst) har man åpnet bare for å oppdage (slik mange sa) at løsningen (som skulle revolusjonere alt) man valgte var fullstendig mislykket og kun mulig å lykkes med på papiret. Man har i stedet skapt en uslåelig og uløselig flaskehals med trikker og busser som skaper større forsinkelser enn noen gang.

Løsningen er sannsynligvis valgt av folk som har null erfaring med å kjøre/være passasjer på trikker eller busser og hvordan dette er i praksis. Derfor bør utbygging av OSL planlegges av realistiske folk som vet detaljene om hvordan innsjekk/boarding/flyparkering/transfer etc. er og ikke hvordan det er i en teoretisk verden. Og som også husker at Gardermoen ikke er og ikke vil bli en flyplass a la London eller Tokyo...

Løsningen er sannsynligvis valgt av folk som har null erfaring med å kjøre/være passasjer på trikker eller busser og hvordan dette er i praksis. Derfor bør utbygging av OSL planlegges av realistiske folk som vet detaljene om hvordan innsjekk/boarding/flyparkering/transfer etc. er og ikke hvordan det er i en teoretisk verden. Og som også husker at Gardermoen ikke er og ikke vil bli en flyplass a la London eller Tokyo...

Tror vi kan kalle dem A4-byråkrater, synes jeg ser tendensen relatert til T2....

Jeg tenker på et par nylig gjennomførte prosjekter i Oslo sentrum. Ettersom jeg passerer på Jernbanetorget omtrent daglig er det naturlig å nevne dette prosjektet. Etter å ha gravd plassen opp og ned i to år (slik at enhver næringsdrivende rundt torget er konkurs for lengst) har man åpnet bare for å oppdage (slik mange sa) at løsningen (som skulle revolusjonere alt) man valgte var fullstendig mislykket og kun mulig å lykkes med på papiret. Man har i stedet skapt en uslåelig og uløselig flaskehals med trikker og busser som skaper større forsinkelser enn noen gang.

Hvem har du dette fra? Jeg kjenner en som jobber med takting av busser for Unibuss, og i følge han fungerer nye Jernbanetorget høvelig bra.

Back