Avinor-nei til lengre flyplass

Egil

ScanFlyer Gold
Dette vil jo rett og slett være en skandale for flytrafikken ved MJF...

Avinor-nei til lengre flyplass

Begrensningene er i dag vanskelige nok, og dette viser bare med all tydelighet at det er sterkt behov for nytenking og en større felles flyplass for Helgeland.

Edit:
Fyller inn det som står i lokalavvisa, men som de dropper å legge ut på nett!

Store kostnader
Arbeidet med baneforlengelser og utvidelse av sikkerhetssonene på landets flyplasser er beregnet til i alt 1,4 milliarder kroner. For flyplassene på Helgeland er beløpet nær 200 millioner.

Det går fram av grunnlagsmaterielet fra de pågående vurderingene i Avinor om lengden på kortbaneflyplassene på 830 meter.
Øverst på kostnadslista troner flyplassen på Sandane med et beløp på 142 millioner kroner, men til tross for det omfattende tiltaket må den faktiske banelengden reduseres med 20 meter, til 760 meter.
For flyplassene i Mosjøen og på Mo er det skissert investeringsbehov på henholdsvis 80 og 75 millioner kroner, men for flyplassen i Mosjøen uten at den operative banelengden økes.
Flyplassen i Sandnessjøen er alt under utbygging for et beløp på 23 millioner kroner, mens flyplassen i Brønnøysund er ført opp med investeringsbehov på 17 millioner kroner. Det er også den lengste flyplassen på Helgeland med en banelengde på 1199 meter.

Ukjent med vurdering
-Dette har jeg ikke hørt om tidligere, kommenterer ordfører Jann-Arne Løvdahl i Vefsn.
Helgeland Arbeiderblad presenterer han for vurderingene i Avinor om at flyplassen i Mosjøen, som den eneste på Helgeland kan få vektbegrensninger på grunn av mangelfull banelengde.
Det vil i så fall bli satt i verk som såkalt kompenserende tiltak for at den operative banelengden blir 830 meter slik Widerøe ønsker.
- Dette er noe jeg straks skal undersøke nærmere, lover ordføreren.

Egil B
 
Originally posted by Egil

Helgeland Arbeiderblad presenterer han for vurderingene i Avinor om at flyplassen i Mosjøen, som den eneste på Helgeland kan få vektbegrensninger på grunn av mangelfull banelengde.

Hva mener egentlig journalisten med vektbegrensninger? Det er da vektbegrensninger på alle kortbaneplasser i hele Norge (avhengig av vær, vind, temperatur og føreforhold), så Mosjøen er ikke alene om det. Og om Mo i Rana forlenges med 30 meter, så vil det fortsatt være vektbegrensninger der når forholdene ikke er perfekte.

Mulig jeg ikke skjønner hva det er snakk om, men skal Mosjøen bygges ut til en flyplass helt uten vektbegrensninger så må det sprenges bort en del gråstein :)
 
Forstår meg rett og slet ikke på "Helgalendinger", i to dager nå har ikke flyene kommet ned på Stokka/sandnessjøen og Brønnøy, med de følger det får.. andre dager kommer de ikke ned på Røssvold/Mo (og det er ofte!), hadde de bare kunnet bygge en flyplass og lagt ned disse filleplassene ville de vært litt sikrere på at lyet deres faktisk kom. Men av en eller annen merkelig grunn vil de holde på småflyplassene sine og ha ruter kun til Bodø og Værnes med divers mellomlanding (om de kommer ned da..). Spennende for Widerøe er det hvertfall :)
 
Back
Top