Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Geiraage

ScanFlyer Blue
Avinor har fram til nå ikke tatt seg betalt for å ha kontroll og oppsyn med luftrommet over de tre lufthavnene Rygge, Torp og Skien. Nå vil etaten ha 25 millioner kroner for å gjøre jobben.

Dette er hentet fra NRK distrikt Østfold
http://www.nrk.no/ostfold/avinor-krever-millioner-1.11295288

Hvorfor i all verden skal dette dukke opp nå? trode da dette var med i de samlete avgiften hver enkelt flyplass betalte inn i forhold til flybevegelser og pax.
 
Hvorfor i all verden skal dette dukke opp nå? trode da dette var med i de samlete avgiften hver enkelt flyplass betalte inn i forhold til flybevegelser og pax.

Ikke godt å si hva man oppdaget på kontoret hos Avinor, men det tre flyplassene er uenig med er vel kostnadsberegningen og ikke at de må betale.
 
Hva med f.eks. Stord? Denne ligger vel i sin helhet under Flesland TMA, og nyter godt av kontrollert luftrom helt ned til TIZ. Skulle ikke være forskjell på denne og Skien i så måte. Eller er dette et spesifikt krav for Oslo-området, siden de føler at disse tre lufthavnene tar en for stor del av kaka til OSL?
 
Forskjell på å være overraskende og i dette tilfellet (kanskje) urimelig dyrt? Skjønner godt at Avinor vil ha penger for denne tjenesten de har ytt gratis, men er det ikke noe urimelig at det skal bli dyrere å lande på disse enn på OSL? Er det snakk om en fast årlig avgift, som blir høy når den deles på et relativt lavt antall bevegelser jamført med OSL?
 
Forstår artikkelen slik at de prislegger disse tjenestene likt som egne flyplasser, men pga OSL sin mye høyere trafikk blir det dyrere pr flybevegelse på Rygge og Torp enn der.
Rygge og Torp unnlater å sammenligne prisene mot Avinor sine flyplasser med lik mengde trafikk men sammenligner bare mot OSL siden det er de, de hovedsakelig konkurrerer mot.
 
Nå har jeg ikke satt meg inn i alle detaljer rundt dette, så arrester meg om jeg baserer meg på feil informasajon. Men er det slik at Avinor vil belaste for tjenester ut over tårntjeneste?

Rent prinisipellt virker jo dette litt rart da også flyselskapene betaler Enrouteavgift for samme tjeneste?!
 
Er ikke helt sikker selv, men kan det være for tjenestene i Farris TMA?

Det er korrekt. Rygge og Torp betaler allerede Avinor for tårntjenestene som ytes, mens innflygningstjenestene har ikke vært fakturert for før nå. Dette kommer nok ikke som en overraskelse for de respektive flyplassene, men det er vel noe de ikke har trodd de måtte betale så mye for.

Et annet aspekt av dette er om Rygge, Torp og Skien aksepterer å betale for tjenesten så lenge det foregår mye annen aktivitet i Farris TMA. Bemanningen dimensjoneres for å dekke ikke bare innflygningstjenester til de tre flyplassene under, men også for å håndtere diverse luftsportsaktiviteter og GA. Den nøtten kan bli interessant....
 
10+10+3 er 25 millioner ? Matte har vel muligens aldri vært min sterke side, men tør jeg spørre hvem i avinor som har laget dette regnestykket, er det en økonom ?
 
10+10+3 er 25 millioner ? Matte har vel muligens aldri vært min sterke side, men tør jeg spørre hvem i avinor som har laget dette regnestykket, er det en økonom ?

Må nesten være det. Resten av oss er ikke spesielt interessert i det derre penge-konseptet.
 
"-Alle norske flyplasser betaler en slik sektoravgift, men verken Torp eller Rygge mener de har økonomi til å betale det Avinor krever."

Alle andre norske flyplasser er jo eid av Avinor, og de fleste går i minus. For disse blir sektoravgift bare å flytte penger rundt i Avinor-lommeboken.

Håper nå Rygge og Torp fører denne ekstrautgiften over på flyselskapene og passasjerene, slik at "superbillig-billetter" bare blir "billig".

Tror Avinor driter litt på draget ved å oppføre seg slik som de gjør. Med en blå regjering som vil konkurranseutsette det meste, ser jeg ikke bortifra at dette kan utløse en privatisering av tårntjenester slik det er i Sverige. Før vi vet ordet av det er både TWR og Farris privat. Dermed sitter Avinor igjen med nada fra Torp og Rygge.
 
Torp har hatt muligheten til å konkurranseutsatte tårntjenesten i flere år allerede, men har ikke gjort det. Så er jo spørsmålet hvorfor ikke? Tror svaret er så enkelt som at det blir ikke billigere.
Farris blir ikke konkurranseutsatt, så den avgiften forsvinner ikke selv om tårnet blir satt bort til andre.
 
Tror Avinor driter litt på draget ved å oppføre seg slik som de gjør. Med en blå regjering som vil konkurranseutsette det meste, ser jeg ikke bortifra at dette kan utløse en privatisering av tårntjenester slik det er i Sverige. Før vi vet ordet av det er både TWR og Farris privat. Dermed sitter Avinor igjen med nada fra Torp og Rygge.

Selv om man privatiserer en tjeneste så betyr ikke det at kostnadene forbundet med å drive disse forsvinner. Nå vet jeg ikke om prisen Avinor tar for disse tjenestene er for høy/for lav eller akkurat passe, men om det er slik som catocontrol skriver så kan det vel tyde på at f.eks. Torp burde ha konkurranseutsatt det de kan konkurranseutsette (tårntjenesten) om de mener at Avinors tjenester er totalt sett 20 million for dyre. Det er imidlertid klart at det å betale 0,- for tjenesten sikkert er billigere enn å ansette noen til selv å håndtere dette.
 
Last edited:
Torp har hatt muligheten til å konkurranseutsatte tårntjenesten i flere år allerede, men har ikke gjort det. Så er jo spørsmålet hvorfor ikke? Tror svaret er så enkelt som at det blir ikke billigere.
Farris blir ikke konkurranseutsatt, så den avgiften forsvinner ikke selv om tårnet blir satt bort til andre.

Sikkert helt riktig. Men dersom man får fundamentale endringer av lover og regler, hvorfor kan ikke Farris bli privatisert?
 
Back
Top