• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Avinor kan tape 26 millioner.

Farmer

ScanFlyer Crusty
Klippet fra dn.no i dag .
Skjønner ikke hvorfor SAS ikke har gjort dette for lenge siden.


Avinor kan tape 26 millioner
Av NTB

Avinor kan tape 26 millioner kroner i året fordi SAS Braathens nå velger å fly over svensk luftrom på nesten alle flyginger til Nord-Norge.

Lavere avgifter og mer effektiv flygeledertjeneste i Sverige lokker selskapet, melder NRK.

SAS Braathens vil nå fly fra Oslo Lufthavn til alle flyplasser i Nord-Norge, med unntak av Bodø, via svensk luftrom, ifølge seniorrådgiver Knut Løvstuhagen.

– Dels flyr vi da rette linjer, dels flyr vi gjennom et luftrom der det er lite trafikk, og vi avlaster også et luftrom der det kan være mye trafikk, sier han.

Samtidig blir det kortere flytid og dermed mindre drivstoffutgifter.

Avinor anslår tapet til 26 millioner kroner i året. Selskapets direktør Randi Flesland sier hun håper de norske prisene snart kommer ned på svensk nivå. Hun mener at kostnadskuttene og effektiviseringen i Avinor vil føre til lavere priser slik at selskapet vil kunne ta opp konkurransen med Sverige. (©NTB)

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article425683.ece
 
Originally posted by Farmer

Avinor anslår tapet til 26 millioner kroner i året. Selskapets direktør Randi Flesland sier hun håper de norske prisene snart kommer ned på svensk nivå. Hun mener at kostnadskuttene og effektiviseringen i Avinor vil føre til lavere priser slik at selskapet vil kunne ta opp konkurransen med Sverige. (©NTB)

Avinor kunne jo starte med å skaffe flere flygeledere, fremfor å måtte bruke ekstra midler på overtidsbetaling av de flygelederne som er. At flere må jobbe over 200 timer overtid i måneden er et tegn på underbemanning, men ifølge ledelsen har altså Avinor nok flygeledere.

Peter
 
Back
Top