sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
Kan spare 10 prosent drivstoff
SAS hevder selskapet kan spare 10 prosent av drivstoffet hvis flysektorene i Europa slås sammen.
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1132071.ece?WT.svl=article_image
Europeiske flyselskap har gått sammen om forslaget «Single European Sky», som innebærer at de 47 flysektorene i Europa blir slått sammen. I dag bruker flyene ekstra mye drivstoff fordi de må ta omveier over kontinentet og stå i kø over de store flyplassene.
Europeiske flyselskap mener de kan spare inn 12 prosent av drivstoffet, mens SAS anslår sitt innsparingspotensial til å ligge på rundt 10 prosent.
– Vi er litt mindre utsatt siden mye av trafikken foregår i Skandinavia, hvor det er mindre trafikk. Likevel tror vi det er mulig å spare inn 10 prosent av forbruket, sier miljødirektør Niels Eirik Nertun i SAS Gruppen til Finansavisen.
SAS bruker 1,5 millioner tonn flydrivstoff i året i Europa. Potensialet på innsparing er dermed 150.000 tonn, som tilsvarer 450.999 CO2, ifølge Nertun.
Forslaget om sammenslåing av flysektorene innebærer at de europeiske landene må gi fra seg noe av suvereniteten over eget luftrom. (©NTB)
Publisert: 07.07.2007 - 08:56 Oppdatert: 07.07.2007 - 08:57
SAS hevder selskapet kan spare 10 prosent av drivstoffet hvis flysektorene i Europa slås sammen.
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1132071.ece?WT.svl=article_image
Europeiske flyselskap har gått sammen om forslaget «Single European Sky», som innebærer at de 47 flysektorene i Europa blir slått sammen. I dag bruker flyene ekstra mye drivstoff fordi de må ta omveier over kontinentet og stå i kø over de store flyplassene.
Europeiske flyselskap mener de kan spare inn 12 prosent av drivstoffet, mens SAS anslår sitt innsparingspotensial til å ligge på rundt 10 prosent.
– Vi er litt mindre utsatt siden mye av trafikken foregår i Skandinavia, hvor det er mindre trafikk. Likevel tror vi det er mulig å spare inn 10 prosent av forbruket, sier miljødirektør Niels Eirik Nertun i SAS Gruppen til Finansavisen.
SAS bruker 1,5 millioner tonn flydrivstoff i året i Europa. Potensialet på innsparing er dermed 150.000 tonn, som tilsvarer 450.999 CO2, ifølge Nertun.
Forslaget om sammenslåing av flysektorene innebærer at de europeiske landene må gi fra seg noe av suvereniteten over eget luftrom. (©NTB)
Publisert: 07.07.2007 - 08:56 Oppdatert: 07.07.2007 - 08:57