SAS letter igjen
SAS forbedrer årsresultatet med to milliarder kroner etter å ha kvistet unna 14 milliarder i kostnader. Nå skal ytterligere to milliarder kuttes.
Stockholm
Jørgen Lindegaard, konsernsjef i SAS, presenterte i går årsresultatet, samt de nye flystolene som kan gjøres om til liggestoler - en nyhet i SAS.
Konsernsjef Jørgen Lindegaard var mindre sammenbitt enn på tidligere regnskapspresentasjoner da han i går la frem 2005-regnskapet i Stockholm.
- Det er en spesiell dag både for meg og for selskapet, det er første gang jeg legger frem et årsresultat i pluss. Dette er et resultat av mange års hardt arbeid fra våre medarbeidere, sa han.
Både flyseter og hotellsenger fylles oftere enn før, samtidig som kostnadskontrollen er bedre. Det øker både inntekter og resultater. Nye forretningsmodeller med blant annet færre billett-restriksjoner og lavere enveis-priser gir lavere gjennomsnittspris pr. billett, men flere passasjerer. Lindegaard pekte likevel på det treårige kostnadsreduksjons-programmet Turnaround som avgjørende i snuoperasjonen.
- Turnaround er nå 100 prosent i mål og vi har fjernet kostnader for 14 milliarder. Uten Turnaround hadde det ikke vært noe å holde pressekonferanse om i dag. Nå har vi passert null, men i motsetning til forrige gang vi gjorde det, så går det nå oppover og ikke nedover, sa SAS-sjefen.
SAS Braathens i Norge bidrar godt til forbedringen: Resultatet før avskrivninger seg fra 54 millioner i 2004 til 665 millioner i fjor.
Også Widerøe leverer overskudd: 242 millioner etter avskrivninger i fjor, mot 255 millioner i forfjor. Svekkelsen skyldes ifølge visekonsernsjef Gunnar Reitan gå sakte-aksjonen på tampen av fjoråret.
Kos i Norge.
For SAS er livet enklere i Norge enn i Sverige og Danmark: I Norge er det Norwegian som er lavpriskonkurrenten, i Sverige og Danmark er de flere og står nærmest i kø for å ta rotta på SAS. Det synes i regnskapene.
Men himmelen er ikke skyfri, selv om selskapet igjen har luft under vingene:
- Det gjenstår veldig mye på pilotproduktiviteten, var finansdirektør Gunilla Bergs hilsen til selskapets mange sprettsinte flyvere. Ut av ermet dro hun 2 milliarder i nye besparelser. Pengene skal tas i salgsleddet, på bakketjenestene, på teknisk vedlikehold, administrasjon og ved mer av det SAS kaller konkurransekraftige vilkår for piloter og kabinansatte
Dyre piloter.
Lindegaard anslo prisen på den senere tids aksjoner fra pilotene til 160 millioner svenske kroner, fordelt med 90 millioner på Danmark og 70 millioner på Norge.
Ikke alt gikk etter planen i går: Et dusin danske journalister kom ramlende inn på presentasjonen en halv time etter at den var begynt. Det er ingen premie for å gjette hvilket flyselskap de hadde reist med fra København til Stockholm.
SAS forbedrer årsresultatet med to milliarder kroner etter å ha kvistet unna 14 milliarder i kostnader. Nå skal ytterligere to milliarder kuttes.
Stockholm
Jørgen Lindegaard, konsernsjef i SAS, presenterte i går årsresultatet, samt de nye flystolene som kan gjøres om til liggestoler - en nyhet i SAS.
Konsernsjef Jørgen Lindegaard var mindre sammenbitt enn på tidligere regnskapspresentasjoner da han i går la frem 2005-regnskapet i Stockholm.
- Det er en spesiell dag både for meg og for selskapet, det er første gang jeg legger frem et årsresultat i pluss. Dette er et resultat av mange års hardt arbeid fra våre medarbeidere, sa han.
Både flyseter og hotellsenger fylles oftere enn før, samtidig som kostnadskontrollen er bedre. Det øker både inntekter og resultater. Nye forretningsmodeller med blant annet færre billett-restriksjoner og lavere enveis-priser gir lavere gjennomsnittspris pr. billett, men flere passasjerer. Lindegaard pekte likevel på det treårige kostnadsreduksjons-programmet Turnaround som avgjørende i snuoperasjonen.
- Turnaround er nå 100 prosent i mål og vi har fjernet kostnader for 14 milliarder. Uten Turnaround hadde det ikke vært noe å holde pressekonferanse om i dag. Nå har vi passert null, men i motsetning til forrige gang vi gjorde det, så går det nå oppover og ikke nedover, sa SAS-sjefen.
SAS Braathens i Norge bidrar godt til forbedringen: Resultatet før avskrivninger seg fra 54 millioner i 2004 til 665 millioner i fjor.
Også Widerøe leverer overskudd: 242 millioner etter avskrivninger i fjor, mot 255 millioner i forfjor. Svekkelsen skyldes ifølge visekonsernsjef Gunnar Reitan gå sakte-aksjonen på tampen av fjoråret.
Kos i Norge.
For SAS er livet enklere i Norge enn i Sverige og Danmark: I Norge er det Norwegian som er lavpriskonkurrenten, i Sverige og Danmark er de flere og står nærmest i kø for å ta rotta på SAS. Det synes i regnskapene.
Men himmelen er ikke skyfri, selv om selskapet igjen har luft under vingene:
- Det gjenstår veldig mye på pilotproduktiviteten, var finansdirektør Gunilla Bergs hilsen til selskapets mange sprettsinte flyvere. Ut av ermet dro hun 2 milliarder i nye besparelser. Pengene skal tas i salgsleddet, på bakketjenestene, på teknisk vedlikehold, administrasjon og ved mer av det SAS kaller konkurransekraftige vilkår for piloter og kabinansatte
Dyre piloter.
Lindegaard anslo prisen på den senere tids aksjoner fra pilotene til 160 millioner svenske kroner, fordelt med 90 millioner på Danmark og 70 millioner på Norge.
Ikke alt gikk etter planen i går: Et dusin danske journalister kom ramlende inn på presentasjonen en halv time etter at den var begynt. Det er ingen premie for å gjette hvilket flyselskap de hadde reist med fra København til Stockholm.