Avinor, flygeledere, bemanning og utdanning (splittet fra streiketråden)

Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Aksjonen i september 2004 har jeg store problemer med ikke å kalle en samlet aksjon, og ikke individer som møtte på jobb, men som ikke følte seg 100
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Sail4fun. Er dette noe du 100% vet, eller synser du bare? LTT-fullmektig er et stikkord til deg.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Norsk Flygelederforening har kommet med en pressemelding vedrørende tariff-forhandlingene som når går til mekling til helga.

http://www.natca.no/_files/users/Arkiv/7_Presse/2012-06-26_Pressemelding1_juni.pdf
Utdrag:
Årsaken til at NFF og Avinor/Spekter er i mekling er en sterk uenighet om den sosiale profilen på årets hovedtariffoppgjør. Det drives fra Avinors side det vi oppfatter som utstrakt rovdrift på flygeledere ved enkelte flykontrollenheter i Norge, når man ser på arbeidstid, belastning og bemanning. Det er svært viktig for NFF å beskytte våre medlemmer mot ekstrem slitasje på grunn av slike forhold.
På de største flykontrollenhetene i Norge jobber de aller fleste fast lørdag og søndag annen hver helg, mange hyppigere enn dette også, samt at de i flere påfølgende år har arbeidet en overtidsmengde som tilsvarer 4-8 ukers ekstra arbeid i året. På enkelte enheter har Avinor allerede måttet søke om dispensasjoner fra Arbeidsmiljølovens øvre grense på 200 timer, for å inngå avtaler på opp til 300 timer årlig overtidsarbeid for enkelte ansatte. Dette er en alvorlig utvikling, når en tenker på at vi ennå ikke er kommet halvveis i kalenderåret.
NFF finner det trist, og svært beklagelig, at det medieskapte inntrykket publikum sitter igjen med etter denne ekstraordinære innsatsen er at det vi ønsker å oppnå i hovedtariffoppgjøret kun handler om penger. NFF er opptatt av å normalisere arbeidsforholdene for norske flygeledere, slik at Helse, Miljø og Sikkerhet (HMS) skal stå i fokus for en yrkesgruppe som har et særlig ansvar for flysikkerheten i Norge.
 
Re: Avinor, flygeledere, bemanning og utdanning (splittet fra streiketråden)

....mange hyppigere enn dette også, samt at de i flere påfølgende år har arbeidet en overtidsmengde som tilsvarer 4-8 ukers ekstra arbeid i året. På enkelte enheter har Avinor allerede måttet søke om dispensasjoner fra Arbeidsmiljølovens øvre grense på 200 timer, for å inngå avtaler på opp til 300 timer årlig overtidsarbeid for enkelte ansatte. Dette er en alvorlig utvikling, når en tenker på at vi ennå ikke er kommet halvveis i kalenderåret.

Men hvorfor må de streike for å få slutt på denne praksisen, og dermed i mye større grad ramme uskyldig tredjepart og pådra seg mer dårlig PR?

Hvis man klager for for mye overtid for man da heller si nei til dette når man blir spurt, og dermed sørge for riktig bemanning på lenger sikt, istedet for å godta det år etter år, for så å gå i stå. Det er faktisk mulig å si nei
 
Re: Avinor, flygeledere, bemanning og utdanning (splittet fra streiketråden)

@someone. Flygeledere kan bli beordret på overtid.
 
Re: Avinor, flygeledere, bemanning og utdanning (splittet fra streiketråden)

Nå er det vel slik at arbeidsmiljøloven åpner for at enhver ansatt beordres til å jobbe overtid dersom det er behov. Forskjellen er at flygeledere (og f.eks. piloter) kan erklære seg tjenesteudyktige i forbindelse med en slik beordring, og da er man akkurat like langt....
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Uten å kjenne detaljene... og godt mulig man har gode argumenter og krav. Men slik som dette har blitt fremstilt... så syns jeg det er latterlig å begrunne streik ved å sammenligne godene sine med toppledere, og ergo skal streike for å ha like gode vilkår ift. pensjon. Og det er utrolig dårlig å spre usikkerhet og i ytterste konsekvens lamme hele flytrafikken midt i fellesferien pga. dette. Dette framstår som misbruk av streikeretten. Og det skal godt gjøres at en slik streik rettferdiggjøres.

Ja til tvungen lønnsnemd for usakelige streiker som går urimelig utover uskyldig tredjepart!
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Og hvilke firmaer er det som ikke er avhengig av en "uskyldig tredjepart" ?

For å bruke et gammelt Carl I Hagen uttrykk:
"En kan ikke leve av å klippe hverandre".
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Uten å kjenne detaljene... og godt mulig man har gode argumenter og krav. Men slik som dette har blitt fremstilt... så syns jeg det er latterlig å begrunne streik ved å sammenligne godene sine med toppledere, og ergo skal streike for å ha like gode vilkår ift. pensjon. Og det er utrolig dårlig å spre usikkerhet og i ytterste konsekvens lamme hele flytrafikken midt i fellesferien pga. dette. Dette framstår som misbruk av streikeretten. Og det skal godt gjøres at en slik streik rettferdiggjøres.

Ja til tvungen lønnsnemd for usakelige streiker som går urimelig utover uskyldig tredjepart!

Du sier selv at du ikke kjenner detaljene, men mener alikevel at det er en usakelig streik. Sakelig!
Er det noe Avinor ønsker så er det igjen å framstille flygeledere(fll) som grådige idioter. NFF ba Avinor å gå ut til pressen med informasjon om underbemanningen som er på Oslo og Gardermoen. Dette ville ikke Avinor. Tilfeldig? Nei. Det er bedre å forsøke å framstille det som en aksjon hver gang det er forsinkelser.

Oslo APP har f.eks. 20-30% ferre fll enn det Avinor selv sier det skal være. Man skal ikke lengre enn til Kastrup og Arlanda hvor man har et konstant bemanningsoverskudd, nettopp for å ta seg av sykdom o.l. - og en helt riktig tilnærming til bemanning.
Hvis lille Per på 2 år er syk og fll-mamma må være hjemme en dag, kan det føre til flere hundre minutter delay på GM. Så idiotisk sårbar er bemanningen idag.

Men det er helt i tråd med hvordan Avinor har driftet LTT de siste 20 årene - "det er billigere å kalle inn folk på overtid og ha 20% underbemanning, enn å ha 10% overbemanning for å ta seg av fravær o.l." Evt forsinkelser belastes flyselskapene...

Fra Aftenposten:
Beskyldningen om rovdrift er et tema for bedriftens arbeidsmiljøutvalg, ikke for tarifforhandlinger, understreker Spekters forhandlingsleder.
Er dama fullstendig idiot? Har man en tariffavtale som gjør at arbeidsgiver kan rævkjøre de ansatte, så gjør arbeidsgiver nettopp det. Det er derfor man nå ønsker å få tarifforhandlet arbeidsforhold som tar vare på fll i større grad enn idag. Er det noe Avinor ikke tar hensyn til er det HMS.

Kan Avinor sette deg opp på:
* jobb annenhver helg
* jobb til kl23 fredags kveld og på igjen kl 2230 søndags kveld i frihelgen din
* jobb søndags ettermiddag i ferieuken din, hver gang man tar ut ferie
* jobb kl 0600 dagen etter man gikk av, gjerne flere, nattevakter dagen før - slik at man må snu døgnet med 24t på 24t (fullstendig imot alle søvnanbefalinger)
* være avhengige av en mengde unntak fra AML for at daglig drift skal gå rundt
* osv osv
...så gjør Avinor nettopp det.
Det er derfor man nå ønsker å forandre slike ting i avtalen slik at Avinor også må følge noe av det som anbefales innen HMS.

Ingen fll ønsker at tredjepart får lide, spesielt ikke nå i sommerferien.
Håper på en rask løsning. Men Avinor får slutte å henge ut fll og kalle dette en lønnskamp. Den holder dessverre ikke, selv om media og Avinor er fullstendig uinteressert i å prøve å nyansere debatten.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Håper på en rask løsning. Men Avinor får slutte å henge ut fll og kalle dette en lønnskamp. Den holder dessverre ikke, selv om media og Avinor er fullstendig uinteressert i å prøve å nyansere debatten.

Nuvel... Deres side av saken stod vel plastret ut over alle nettavisene igår så den ene er vel ikke bedre enn den andre. Det er vel heller ingen flygeleder-ledere som har gått ut og sagt at "lønna er god nok" heller.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfartsrelatert (Norge)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10051085

Endelig har media begynt å grave litt i den virkelige tilstanden hos Avinor.

Nå er det vel litt drøyt av Avinor å påstå at det kun er 13 ubesatte flygelederstillinger på landsbasis, vaktlisteutkastet for Oslo ATCC hadde opprinnelige 425 udekte vakter for 13 uker i sommer. Man endte opp på ca 190 vakter, men da er bemanningen kuttet rimelig inn til beinet for å få en noenlunde levelig liste for de ansatte.

Historien gjentar seg, Randi Flesland påsto det var nok flygeledere, Luftfartsverket drev på akkurat samme måten. Nok er nok nå, selv om vi sikkert er grådige idioter som fremmer usaklige krav...
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Vel... om snittlønnen før overtid, i artikkelen, er i nærheten av korrekt er det jo et greit tillegg for nettopp helgejobbing innebygget.

Underbemanning derimot. Den skjønner jeg og det er selvfølgelig uholdbart i lengden.
 
Last edited:
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Sånn litt på siden, men allikevel; på jobb mangler vi nå store mengder ansatte. Når det ikke er nok folk på jobb får vi ikke tatt pauser eller gått på toalettet. Noen skift mangler rett og slett dekning. Dette gjør arbeidsdagen stressende, slitsom og krevende. Når man har jobbet 9-10timer skift i så så mange dager, så hjelper det ikke om jeg så får 1000kr timen overtidsbetalt. Er sliten og fritiden er verdt alt.

Så det argumentet synes jeg er vel begrunnet. Uansett hvor mye man får betalt, det er litt irrelevant når man har nådd metningspunktet.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Vel... om snittlønnen før overtid er i nærheten av korrekt er det jo et sjokkerende høyt tillegg for nettopp helgejobbing innebygget. Så HVIS det er korrekt føler jeg argumentene deres om arbeidstider faller til stengrunn.

Sjokkerende høyt tillegg er vel ikke det jeg opplever som riktig. Dersom jeg jobber overtid på en lørdag jeg allerede har vakt, så får jeg ikke noe mer enn på en torsdag. Men dersom jeg jobber søndag i frihelg, så vanker det litt ekstra, noe jeg mener er rett og rimelig så lenge jeg ofrer mellomliggende frihelg for arbeidsgiver. Jeg jobber jo stort sett annenhver helg likevel...

Da bør dere heller be om normal arbeidstid i bytte mot normalt høy lønn på 500.000 eller noe. 1 Mill i året pluss overtid, og klage på lørdagsjobbing er en hån mot statsministre og flyplassvektere.

Kanskje vi får betalt fordi vi ikke kan få "normal" arbeidstid... Les også AML §10 http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-7 om arbeidstid og overtid. Legg merke til første ledd i §10-6 om overtid, en paragraf Avinor stort sett driter langt og lenge i...

Med forbehold om at det stemmer (og neste familietreff der min flygeledernevø sikkert er veldig happy med onkel ;)

Underbemanning derimot. Den skjønner jeg og det er selvfølgelig uholdbart i lengden.

Vi har vel alltid manglet et antall folk siden jeg begynte i jobben, antallet har variert, men det er ille nå (igjen)...
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Jo, altså. Som jeg skrev før jeg modererte meg (for ikke å provosere), så er det nettopp det jeg antyder. Dere får en meget høy lønn av noen ulike grunner. At det er et stort ansvar, at det kreves utdanning, at det kreves en rett personlighet/takle stress, at dere er en sterk pressgruppe... Men OGSÅ at det er svært ukurrante arbeidstider.

Jeg har tolket noen av postene over som at man klager om sin syke mor pga lørdagsjobbing. Og DET argumentet synes jeg altså faller på stengrunn.
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Jo, altså. Som jeg skrev før jeg modererte meg (for ikke å provosere), så er det nettopp det jeg antyder. Dere får en meget høy lønn av noen ulike grunner. At det er et stort ansvar, at det kreves utdanning, at det kreves en rett personlighet/takle stress, at dere er en sterk pressgruppe... Men OGSÅ at det er svært ukurrante arbeidstider.

Jeg har tolket noen av postene over som at man klager om sin syke mor pga lørdagsjobbing. Og DET argumentet synes jeg altså faller på stengrunn.

Ser selvfølgelig den. Alle vil vel egentlig ha fri alle lørdager, men slik blir det jo ikke :spin Man kan vel si at det hele koker ned til at arbeidsgiver ikke gidder å følge de etablerte normer og regler for det sosiale innen arbeidslivet, og også går bak ryggen på de ansatte i forhold til forskrifter. Dessuten følger de aldri ordentlig opp inngåtte avtaler, og blir resultatet deretter.

Et konkret eksempel. i 2007 ble det utformet en forskrift som ga unntak fra AML §10-8 4. ledd om hyppig søndagstjeneste. ( http://www.lovdata.no/for/sf/ad/td-20070427-0459-0.html ) Denne forskriften hadde en varighet frem til 31-12-2011, da bemanningen skulle i henhold til avtale være i en normal situasjon igjen. Vårparten 2011 fant Avinor ut at de ikke kunne klare å oppfylle sin del av avtalen med begrunnelse i at de da "ville måtte bemanne utover det de anså som nødvendig for å opprettholde regularitet i flytrafikken". NFF ble ikke tatt med på råd før Avinor fikk Samferdselsdepartementet til å forlenge denne forskriften. Er det normal måte å behandle sine ansatte på..?? Nei, tror ikke det.

Jeg forstår at det kan virke som om vi gnåler om å få fri lørdager og søndager i bøtter og spann, men når realiteten er at arbeidsgiver planlegger på at man skal jobbe mer enn annenhver helg fordi det ikke passer seg for dem å bemanne ordentlig, da blir man en smule provosert....:headbang
 
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Når arbeidsgiver konsekvent ikke har nok arbeidere til å dekke alle skift, som fører til vedvarende overtidsarbeid på de som jobber - så må man nesten true med streik og komme med knallharde lønnskrav hvis man ønsker en endring.

Er dagens ordning lønnsom for arbeidsgiver, contra det å hurtig tilstelle tilstrekkelig med nyansatte? Familie og fritid er viktigere enn penger, men krav om penger er det som kan sikre nettopp dette.

Mefører det riktighet at ATC har vært dårlig bemannet i en årrekke, så er det igrunn fortjent med konflikter nå, da unnskyldninger om liten kapasitet i utdanningssystemet ikke holder mål på lang sikt. Det er ikke verre en å utbygge dette, og mange år tar det ikke såfremt viljen er der.
 
Back
Top