Årsaken til at NFF og Avinor/Spekter er i mekling er en sterk uenighet om den sosiale profilen på årets hovedtariffoppgjør. Det drives fra Avinors side det vi oppfatter som utstrakt rovdrift på flygeledere ved enkelte flykontrollenheter i Norge, når man ser på arbeidstid, belastning og bemanning. Det er svært viktig for NFF å beskytte våre medlemmer mot ekstrem slitasje på grunn av slike forhold.
På de største flykontrollenhetene i Norge jobber de aller fleste fast lørdag og søndag annen hver helg, mange hyppigere enn dette også, samt at de i flere påfølgende år har arbeidet en overtidsmengde som tilsvarer 4-8 ukers ekstra arbeid i året. På enkelte enheter har Avinor allerede måttet søke om dispensasjoner fra Arbeidsmiljølovens øvre grense på 200 timer, for å inngå avtaler på opp til 300 timer årlig overtidsarbeid for enkelte ansatte. Dette er en alvorlig utvikling, når en tenker på at vi ennå ikke er kommet halvveis i kalenderåret.
NFF finner det trist, og svært beklagelig, at det medieskapte inntrykket publikum sitter igjen med etter denne ekstraordinære innsatsen er at det vi ønsker å oppnå i hovedtariffoppgjøret kun handler om penger. NFF er opptatt av å normalisere arbeidsforholdene for norske flygeledere, slik at Helse, Miljø og Sikkerhet (HMS) skal stå i fokus for en yrkesgruppe som har et særlig ansvar for flysikkerheten i Norge.
....mange hyppigere enn dette også, samt at de i flere påfølgende år har arbeidet en overtidsmengde som tilsvarer 4-8 ukers ekstra arbeid i året. På enkelte enheter har Avinor allerede måttet søke om dispensasjoner fra Arbeidsmiljølovens øvre grense på 200 timer, for å inngå avtaler på opp til 300 timer årlig overtidsarbeid for enkelte ansatte. Dette er en alvorlig utvikling, når en tenker på at vi ennå ikke er kommet halvveis i kalenderåret.
@someone. Flygeledere kan bli beordret på overtid.
To flygeledere på Gardermoen og to i kontrollsentralen på Røyken går ut i streik mandag morgen dersom det ikke blir enighet i helgens mekling med Avinor.
Uten å kjenne detaljene... og godt mulig man har gode argumenter og krav. Men slik som dette har blitt fremstilt... så syns jeg det er latterlig å begrunne streik ved å sammenligne godene sine med toppledere, og ergo skal streike for å ha like gode vilkår ift. pensjon. Og det er utrolig dårlig å spre usikkerhet og i ytterste konsekvens lamme hele flytrafikken midt i fellesferien pga. dette. Dette framstår som misbruk av streikeretten. Og det skal godt gjøres at en slik streik rettferdiggjøres.
Ja til tvungen lønnsnemd for usakelige streiker som går urimelig utover uskyldig tredjepart!
Er dama fullstendig idiot? Har man en tariffavtale som gjør at arbeidsgiver kan rævkjøre de ansatte, så gjør arbeidsgiver nettopp det. Det er derfor man nå ønsker å få tarifforhandlet arbeidsforhold som tar vare på fll i større grad enn idag. Er det noe Avinor ikke tar hensyn til er det HMS.Beskyldningen om rovdrift er et tema for bedriftens arbeidsmiljøutvalg, ikke for tarifforhandlinger, understreker Spekters forhandlingsleder.
Håper på en rask løsning. Men Avinor får slutte å henge ut fll og kalle dette en lønnskamp. Den holder dessverre ikke, selv om media og Avinor er fullstendig uinteressert i å prøve å nyansere debatten.
Vel... om snittlønnen før overtid er i nærheten av korrekt er det jo et sjokkerende høyt tillegg for nettopp helgejobbing innebygget. Så HVIS det er korrekt føler jeg argumentene deres om arbeidstider faller til stengrunn.
Da bør dere heller be om normal arbeidstid i bytte mot normalt høy lønn på 500.000 eller noe. 1 Mill i året pluss overtid, og klage på lørdagsjobbing er en hån mot statsministre og flyplassvektere.
Med forbehold om at det stemmer (og neste familietreff der min flygeledernevø sikkert er veldig happy med onkel
Underbemanning derimot. Den skjønner jeg og det er selvfølgelig uholdbart i lengden.
Jo, altså. Som jeg skrev før jeg modererte meg (for ikke å provosere), så er det nettopp det jeg antyder. Dere får en meget høy lønn av noen ulike grunner. At det er et stort ansvar, at det kreves utdanning, at det kreves en rett personlighet/takle stress, at dere er en sterk pressgruppe... Men OGSÅ at det er svært ukurrante arbeidstider.
Jeg har tolket noen av postene over som at man klager om sin syke mor pga lørdagsjobbing. Og DET argumentet synes jeg altså faller på stengrunn.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.