Re: Avinor ber regjeringen slutte å tappe selskapet.
Der har de nå bygget i 4-5 år eller noe slikt...dvs de begynte å bygge for å så la det ligge brakk en stund, før de tok opp arbeidet for ikke lenge siden
Det ble en pause da tilbudene som kom inn på hovedentreprisene lå godt over midlene som var satt av til prosjektet, og dette er ikke unikt i samferdselsektoren, da en gjennom de siste årene har hatt en kraftig prisvekst i anleggsbransjen.
Det ble utlyst en ny konkurranse på disse entreprisene, og fullføring av anlegget ble da utsatt fra 2011 til 2013.
...og de kommer til å holde på i fem år til; kjørte der senest i dag i følge skiltene skal strekning Sinsen-Ulven være ferdig i 2013.
Så lang tid tar det å fullføre et slikt anlegg når en bygger i tettbygd strøk, med mindre en stenger veinettet i området helt, som ikke er en option.
Å lede trafikken på Ring 3 inn på lokalveier hadde ikke gått spesielt bra :S
Noe kø vil det alltid være i Oslotrafikken, det må man akseptere, men det behøver ikke være like mye som idag
Det vil alltid være kø så lenge en stor andel velger å kjøre bil (alene,) da hjelper det ikke hvor mange filer en legger til på veiene inn til byen. Og om en legger til flere filer på innfartsveiene flytter en bare problemene inn i Oslo, hvor en kan gjøre fint lite med veinettet.
Jeg bare innbiller meg at en del slike kødannelser ikke avhjelpes i nevneverdig grad med bredere vei når det alt er 2 og 3 felt i hver retning.
Korrekt, en økning i antall felt i et område med stor trafikk vil ikke føre til en tilsvarende økning i kapasitet.
Det kan tenkes at det er mer å hente på utbygging av kollektivtransporten, som er det desidert mest effektive massetransportmiddelet.
For transport av store mengder mennesker er dette den klart beste måten å få folk inn til et bysentrum.
Kollektivtilbudet i Oslo er svært bra og blir stadig bedre, men busser og trikker står i de samme køene som bilene, det er noe av problemet.
Da er egne trikke- og busstraseer en fin ting
Og jernbanen (lokaltogene) er et kapittel for seg, aldri til å stole på.
Og for at det skal være nevnt, det er i hovedsak ikke NSB sin skyld. Slik blir det når rutenettet en ruller på er overbelastet, ikke utbygd for å takle trafikkmengden, når signalanlegget er for gammelt, og når en ikke har tid eller penger nok til å gjennomføre nok vedlikehold :/ Tenk feks hvor mye et nytt dobbeltspor til Ski og to nye spor mellom Oslo S og Lysaker kunne ha hjulpet på togtrafikken rundt Oslo.
Problemet er at det er enkelte flaskehalser som får veiene til å tette seg til og på endel strekninger ville også kapasitetøkning ha hjulpet, det gjelder spesielt E18 både mot Bærum og Sverige
E18 mellom Mastemyr og Loenga kunne uten tvil trengt en kraftig oppgradering. På vestsiden kunne nå svært mye trafikk vært dyttet over på jernbanelinja, hadde kapasiteten vært til stede (noe den ikke er per i dag.) Sett at jernbaneverket hadde fått finansiering til å fullføre strekningen Asker-Skøyen i samme slengen, og ikke fått den delt i to som er tilfellet, da kunne strekningen vært fullført i 2005 isteden for 2011...
Vel, jeg vil ha få problemer med i farten å peke på titalls strekninger som på ingen måte er gode. Vi har IKKE generelt gode veier i Norge, spesielt ikke i forhold til landets økonomi og muligheter. Kapasitetsproblemer, feilprioriteringer (ALLE skal ha bru til den lille øya si) og ikke minst et vanvittig vedlikeholdsetterslep er mest prekært.
Sett i forhold til trafikkmengde og geografi har Norge helt greie veier, men selvfølgelig finnes det flere unntak.
Og det er ikke gitt at det å pøse inn penger på slike prosjekter fører til en så voldsomt mye høyere utbyggingstakt når anleggsbransjen kan skru prisene i været pga stor etterspørsel (noe som har vært tilfellet de siste årene.)
At enhver øy får sin egen bru har fint lite å si, slikt utgjør småpenger i den store sammenheng, samtidig som det betyr at en kan ta subsidierte fergeforbindelser ut av drift for godt.