Avinor ber regjeringen slutte å tappe selskapet.

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Avinor ber regjeringen slutte å tappe selskapet.

- Dersom Avinor skal ha mulighet for å finansiere den opprustningen som nå er nødvendig, både innen flysikring og lufthavndrift, kan ikke Regjeringen samtidig tappe selskapet for penger, skriver styreleder Inge K. Hansen.

http://www.na24.no/article2149157.ece

Re: Avinor ber regjeringen slutte å tappe selskapet.

- Dersom Avinor skal ha mulighet for å finansiere den opprustningen som nå er nødvendig, både innen flysikring og lufthavndrift, kan ikke Regjeringen samtidig tappe selskapet for penger, skriver styreleder Inge K. Hansen.

Dette har han sagt før, men de rødgrønne skjønner nok ikke sammenhengen. Vent til statsbudsjettet legges frem, da blir det nok nye miljøavgifter som skal finansiere Avinor slik at Kristin & Co kan hente ut sine utbytter.

Det er godt at det er valg neste år sier nå jeg...

Det er godt at det er valg neste år sier nå jeg...

Amen! Skjønt det partiet som fører en ideell transport og samferdelsespolitikk finnes dessverre ikke i Norge. Mener nå jeg, da.

Nei, det holder jeg med deg i!

Teknisk Ukeblad som dumpet ned i postkassen i dag inneholdet mye om veibyggingen i landet her (eller mangel på sådan) - sånn apropos sukrams hjertesukk

Vi har nå generelt gode veier her til lands (iallefall mesteparten av de 4500 km jeg har kjørt i sommer), selv om det selvsagt er noen steder hvor utbedring/økning av kapasiteten behøves.

Vi har nå generelt gode veier her til lands (iallefall mesteparten av de 4500 km jeg har kjørt i sommer), selv om det selvsagt er noen steder hvor utbedring/økning av kapasiteten behøves.

Tja, det har du kanskje rett i. Men, her i Oslo-området hvor det forøvrig er mest flerfeltsveier, er også køkostnadene enorme for samfunnet. Det har TØI påpekt og dokumentert. Så veiutbygging innebærer jo nettopp å øke kapasiteten, ikke bare bygge nye veier der standarden er for dårlig.

Tja, det har du kanskje rett i. Men, her i Oslo-området hvor det forøvrig er mest flerfeltsveier, er også køkostnadene enorme for samfunnet. Det har TØI påpekt og dokumentert. Så veiutbygging innebærer jo nettopp å øke kapasiteten, ikke bare bygge nye veier der standarden er for dårlig.

Dette er jo helt OT, men jeg har ikke noe problemer med å skjønne at veibygging også innebærer kapasitetsøking (jfr. mitt forrige innlegg). Det riktignok ikke sikkert at den eneste alternativet er mer vei. Det kan tenkes at det er mer fornuftig med mer & bedre kollektivtransport om det er køproblemer på dagens veinett. Nå vet ikke jeg hvor det er mest kødannelser i Oslo-området, men jeg har jo fått inntrykk av at f.eks. Asker/Bærum og inn mot Oslo kan være i overkant saktegående. Jeg vet ikke hvordan veistandarden er der, men det går kanskje 4-feltsvei der i dag. Kanskje bedre å ha hyppigere togavganger enn å utvide veien eller hva man nå tenker behøves?

Dette ble mye OT, ja. hensikten min med å henvise til Teknisk Ukeblad var at det stod litt om politiske lovnader innenfor transportsektoren de siste 40 årene, og brutte løfter. TU påpeker også en del momenter rundt dette på lederplass. selv om det står mye om vei der, så er det en del analogier til luftfart og samferdsel generelt her i landet.

Hensikten var ikke å starte en vei-debatt, så det er sagt....

Dette er vel et taktisk utspill i forbindelse med budsjettkonferansen neste helg.

Vel, jeg vil ha få problemer med i farten å peke på titalls strekninger som på ingen måte er gode. Vi har IKKE generelt gode veier i Norge, spesielt ikke i forhold til landets økonomi og muligheter. Kapasitetsproblemer, feilprioriteringer (ALLE skal ha bru til den lille øya si) og ikke minst et vanvittig vedlikeholdsetterslep er mest prekært.

Dette var OT, men et hjertesukk som måtte ut :)

Forøvrig er dette opplagt strategi fra Avinors side. De er nok frustrerte over å få større deler av regningen ved kortbanenettet og opprettelse av større sikkerhetsområder rundt flyplassene enn de hadde forestilt seg og ringer derfor med alarmklokkene. Dette i tillegg til at staten henter utbytte fra Avinor. Jeg for min del er tilbøyelig til å være enig med Avinor i denne saken.

Last edited:

Jeg synes ikke at en diskusjon om samferdsel generelt er helt OT her, bare litt...;)

Dette har han sagt før, men de rødgrønne skjønner nok ikke sammenhengen. Vent til statsbudsjettet legges frem, da blir det nok nye miljøavgifter som skal finansiere Avinor slik at Kristin & Co kan hente ut sine utbytter.

Det går vel på tvers av partigrensene, husker du hvilken regjering som krevde at Randi Flesland skulle spare 400 mill og gi kjempeutbytte til staten?

Enig i at Avinor ikke skal være en melkeku for staten, da burde heller avgiftene til Avinor settes ned..

De blå-grønne regjeringer vi har hatt har nok vært borti og hentet ut gode utbytter også. Som Johnny over nevner var det regjeringen Bondevik som fikset kjempesmellen vi gikk på i 2004.

Så slapp av og hold usaklig partipolitikk vekke fra dette forumet.

;)

Nå vet ikke jeg hvor det er mest kødannelser i Oslo-området, men jeg har jo fått inntrykk av at f.eks. Asker/Bærum og inn mot Oslo kan være i overkant saktegående.

He he, dagens underdrivelse;) Itillegg kan man plusse på Ring3, E18-Mosseveien, deler av E6 + + + hvor det også står

Jeg vet ikke hvordan veistandarden er der, men det går kanskje 4-feltsvei der i dag. Kanskje bedre å ha hyppigere togavganger enn å utvide veien eller hva man nå tenker behøves?

Det er 4 og 6 felts, men tognettet er like sprengt som veiene så det er heller ingen løsning

He he, dagens underdrivelse;) Itillegg kan man plusse på Ring3, E18-Mosseveien, deler av E6 + + + hvor det også står

Men på Ring 3 bygges det for eksempel nytt i Sinsenkrysset og på E6 er det planer om tunnel ved Manglerud. Det er imidlertid verdt å merke seg at det her er satset på utbygging som, hovedsakelig, har andre effekter enn økt kapasitet.

Back