Avholdsfolket rasler med sablene: Nei til alkohol på fly

Re: Avholdsfolket rasler med sablene: Nei til alkohol på fly

ARTIG DET HER, MEN HVA ER POENGET?

Poenget er at noen vil innføre så strenge lover her i landet at du ikke kan ta deg en øl eller dram på flyet.

Vel, vi har jo folk som vil forby kaffe ombord.... ;)

Hvis det kommer et slikt forbud i Norge kan vel noen benytte anledningen og tilby flighter ut i internasjonalt farvann om folk Absolut(t) vil drikke på fly ;)

Noen har tydeligvis ikke forstått at avholdssaken er død og begravet for lenge siden. Nå vil de ha slutt på servering av alkohol på fly, og for den saks skyld også på hoteller, for det fører jo så mye bråk med seg.:drunk:

Hele historien her: http://reise.fvn.no/reise/article37641.ece#.UQk8QPIuPfl

Måtte disse særingene brenne et visst sted. For å si som Kristian Valen: "Mi ska'kje ha det gøy".

Er det rart jeg drikker?? Tror jeg må ta et ekstra glass i kveld bare på grunn av dette. Det skulle de bare ha visst, så hadde det kanskje blitt slutt på slike tåpelige utsagn. Håper dere andre alkohol-likere der ute vil støtte meg i dette, og ta dere et ekstra glass i kveld dere også!

Schåååål! :cheers:
Husk: Alle skal få!:stir

BF:drink

Grunnen til forslaget er at sannsynligvis er noen av disse folka innom her og leser og har vel da fått bakoversveis når de har lest trip-reporter. Hvor det jo daglig beskrives de reneste orgier i å nyte Warsteiner og Champagne på C og F klasse. Det er nok det som har fått begret til å renne over.

Grunnen til forslaget er at sannsynligvis er noen av disse folka innom her og leser og har vel da fått bakoversveis når de har lest trip-reporter. Hvor det jo daglig beskrives de reneste orgier i å nyte Warsteiner og Champagne på C og F klasse. Det er nok det som har fått begret til å renne over.

Det er jo en helt feil fremstilling av tingenes tilstand. Det er jo helt klart at vi bare nyter slikt på et lite knippe selskap som serverer ting man kan nyte. :p

-A

Fullstendig vrangoppfatning. Warsteiner serveres også på proletarklasse.

Og QR severer sjampis til proletarene, som er koordinert med SK, da her på haugen er alle proletarerer jfr samme merke? :p

-A

Spørs nok om ikke de som i utgangspunktet fremmet forslaget ser på disse som hedninger mer enn proletarer :p Bookingklasse H for Hedning med ståplasser i cargorommet, så kan røyking også gjeninnføres ombord ;)

Jeg får fyre opp debatten litt, for jeg blir litt provosert av å lese denne tråden.

La det først være klart at jeg er enig; å forby alkoholservering på fly har lite for seg, for slik jeg ser det er ikke serveringen ombord problemet - det er alt det folk dytter i seg fra innerlommer, på flyplasser og i løpet av all ventetiden som vipper noen av pinnen. Når det gjelder alkoholservering ombord har flyselskapene et ansvar, de kan også nekte folk å boarde hvis det skulle være folk som er til bry eller ikke i stand til å ta vare på seg selv. Så jeg sier definitivt ja til alkoholservering på fly, la det være klart.

Når det gjelder organisasjoner som kan brenne et visst sted fordi de bruker tiden sin på unødvendige ting blir jeg imidlertid litt irritert. Mange av disse organisasjonene jobber feil, med gale budskap og opererer veldig lite taktisk - men flere av dem jobber målrettet og bra for en viktig sak; nemlig rusproblematikk. Selv om avholdssaken er død - for det er den selvsagt - så er det sånn at mange barn vokser opp i hjem med alkoholiserte foreldre som ikke tar ansvar etc - lista er lang. Så å si at organisasjoner som legger press på myndighetene for å jobbe med problematikk som bl.a. dette, kan brenne et visst sted, irriterer meg. Det er ikke annet enn egoisme og trangsynhet.

Når det er sagt så er det også provoserende at mange av disse organisasjonene faktisk lever i troen på en rusfri verden. Det toget har gått. Det beste hadde vært om flere av disse organisasjonene tok seg selv litt i ørene og jobbet mer målrettet med rusproblematikk vi trenger å diskutere - heroinassistert behandling, vold og rus, rehabilitering, behandlingstilbud, barn av rusmisbrukere etc. Det er mye å ta tak i. Men det innser verken de ortodokse avholdsorganisasjonene eller noen av skribentene på dette forumet ...

Amen, SeatBelt!

Hvor står det at jeg mener det er tull? Jeg skriver at de må gjøre noe for å vise/rettferdiggjøre sin eksistens. Og da er slike utspill nokså typiske.

Poenget mitt er at med kommentarer som "noe må de jo ha å holde på med" "noe må de jo komme med for å rettferdiggjøre sin eksistens" og ramser opp alle disse organisasjonene i denne sammenhengen, så reduserer du verdien i det arbeidet mange av disse organisasjonene gjør, dessuten drar du alle under en kam. Jeg vil si det er feil å plassere organisasjoner som AKAN og Blå Kors i helt samme bås som Det Norske Totalavholdsselskap. Som SeatBelt også sier, selv om mange av organisasjonene arbeider mot et utopisk mål med helt feil metoder (jeg er helt enig i at det er tullete å nekte alkoholservering på fly - jeg tror ikke det er der problemet ligger), så er det flere av de organisasjonene du ramser opp som faktisk driver med et høyst viktig og verdifullt arbeid, og de rettferdiggjør sin eksistens mer enn godt nok gjennom nettopp det arbeidet.

Poenget mitt er at med kommentarer som "noe må de jo ha å holde på med" "noe må de jo komme med for å rettferdiggjøre sin eksistens" og ramser opp alle disse organisasjonene i denne sammenhengen, så reduserer du verdien i det arbeidet mange av disse organisasjonene gjør, dessuten drar du alle under en kam. Jeg vil si det er feil å plassere organisasjoner som AKAN og Blå Kors i helt samme bås som Det Norske Totalavholdsselskap. Som SeatBelt også sier, selv om mange av organisasjonene arbeider mot et utopisk mål med helt feil metoder (jeg er helt enig i at det er tullete å nekte alkoholservering på fly - jeg tror ikke det er der problemet ligger), så er det flere av de organisasjonene du ramser opp som faktisk driver med et høyst viktig og verdifullt arbeid, og de rettferdiggjør sin eksistens mer enn godt nok gjennom nettopp det arbeidet.

Jeg kopierte medlemslista til organisasjonen (foreningen/sammenslutningen), som stod angitt på deres hjemmeside.

Og ja - jeg oppfatter utspillet (om det er et utspill eller resolusjon eller annet, har jeg ikke funnet ut) som så lite gjennomtenkt og dumt, at det kan være grunn til å stille spørsmål om det er bevisst provoserende/latterlig for å få medieoppslag. Forhåpentligvis er det ikke et seriøst utspill.

De reduserer verdien ved det nyttige arbeidet en del gjør ved å la seg forbinde med slike holdninger. AV-OG-TIL og Blå Kors er utmerkede organisasjoner på sine områder, så vidt jeg vet. Men mitt smule poeng med oppramsingen er også å antyde at det er for mange interesseorganisasjoner på dette feltet, som på en hel del andre felt. Mange er nok bare seg selv nok, så lenge de klarer å komme med nok utspill til å rettferdiggjøre egen eksistens. Men det er jo en generell politisk holdning jeg har akkurat til dette temaet, og kan diskuteres andre steder.

For øvrig anså jeg bizflyez kommentarer som humoristiske, mens utspillet fra organisasjonen tydeligvis var seriøst ment. Det var imidlertid bare utspillet som var latterlig.

Så kan man samtidig fjerne alt av brus,sjokolade og godis/kaker/deserter fra serveringstrallene, er ekstremt mye kalorier og overvekt er jo ikke noe man vil være med på.

Kaffe og Te serveres uten sukker og melk.

Fatter ikke at de bryr seg.. er man avholds kan man si "neitakk" og la det være med det.

Last edited:

Liker ikke å være med her, men husk Diabetes 2 som en får ved sjokolade og godis... Det er fali det.. Forby det først.. :angry:

Øl. Guinnes har mindre kalorier enn orange juice.. Så vekk med juice.. Fali det.. Guinnes til frokost... Reduser avgiften på Guiness..:drink

Nå gir vi oss, please...

Disclaimer: Tåpelig av meg, men måtte være med her...

Jeg vil si det er feil å plassere organisasjoner som AKAN og Blå Kors i helt samme bås som Det Norske Totalavholdsselskap.

Det er helt rett, men det betyr også at disse må være påpasslige med hvem de vil assosieres med. Jeg tror de ødelegger for sin egen sak (bare se på kommentarene her) når disse "av-og-til"/måteholds/reduksjon/moderate-organisasjonene velger å gå i selskap med de mer fundamentalistiske på denne måten. Tanken er nok god, men som sagt så tror jeg det er lite taktisk lurt

Aeroflot har vel tørrlagt noen ruter på økonomiklasse, men det var vel mer pga russiske fyllefester enn noe annet... Øl er nå godt uansett, fikk tom servert innenriks i USA da jeg var under 21. :cool:Riktignok oppgradert til domestic F. I USA er nå avholdsbevegelsen helt gærne, organisasjoner som MADD har altfor stor makt. Men et våpen må du gjerne kjøpe når du er 18. Ja du kan jo tom dø for landet ditt, men en ØL. Det er fali' det. Warsteiner er alltid en tradsjon på Lufthansen enten det er business, first eller økonomiklasse. Er uansett greit med slektninger i USA som ikke syntes noe om 21 års grensa og gav meg øl og disse går til kirka hver søndag og stemmer GOP. Men nå som jeg er over 21 er jo ikke det et problem lengre.

Last edited:

Kan da ikke være værre her enn i resten av verden.

Er du for børst når du skal ombord i et fly: sorry, prøv igjen når du er edru nok.

Blir du for sliten ombord, så får du ikke servert mer.
Ingen får lov å drikke medbrakt.

Like regler som på bakken egentlig.

Det enkleste er ofte det beste!

Dette forslaget blir igjen å straffe alle fordi noen idioter ikke klarer å oppføre seg!

Avholdsfolket rasler med sablene: Nei til alkohol på fly

Kan da ikke være værre her enn i resten av verden.

Er du for børst når du skal ombord i et fly: sorry, prøv igjen når du er edru nok.

Blir du for sliten ombord, så får du ikke servert mer.
Ingen får lov å drikke medbrakt.

Like regler som på bakken egentlig.

Det enkleste er ofte det beste!

Dette forslaget blir igjen å straffe alle fordi noen idioter ikke klarer å oppføre seg!

Like regler som på bakken, sier du? På de fleste transportmidler (buss, trikk, t-bane, innenriksbåter og tog (minus bistrovogn)) på bakken er det forbudt å innta alkohol. Fulle folk på buss og fly er jo omtrent like plagsomt, så det tilsier vel forbud? Greit for meg altså :) Jeg synes det er merkelig å server alkohol på transportmidler uansett, med unntak av i egne restaurantavdelinger.

Når det gjelder samfunnsperspektivet, så er det dokumentert en klar sammenheng mellom tilgjengelighet og alkoholrelaterte problemer. Forbud på fly vil helt sikkert ha en målbar positiv effekt mht vold, arbeidsevne, omsorgsevne mv. Så "saka" er god nok den.

Selv vil jeg helst ha øl og vin i dagligvarebutikker, selv om jeg vet at det vil skape problemer for andre. Det er et verdispørsmål. Hvor stort ansvar skal "vi andre" ta for de som sliter eller er potensielle slitere? Ganske stort, mener nå jeg. Likevel er både jeg og resten av samfunnet inkonsekvente her. For en iskald en er altfor godt ;)

Last edited:

Like regler som på bakken, sier du? På de fleste transportmidler (buss, trikk, t-bane, innenriksbåter og tog (minus bistrovogn)) på bakken er det forbudt å innta alkohol.

Grunnen til det er vel noe så enkelt som sunn fornuft og praktiske forhold; På buss, trikk og t-bane så er det hverken etterspørsel eller plass til at en "t-bane vertinne" skal trille seg gjennom med hverken mat eller øl, mens det på tog, fly OG på båter (du er visst ikke vestlending) er både plass og ønske om mat og drikke.

Jeg har for øvrig på 25 år i luften aldri noensinne opplevd problem med skjenking ombord. Problemet har vært med de som ikke får komme ombord fordi de er snydens, eller de som blir nektet servering ombord, og tar for seg av egne forsyninger.

Back