• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Austrian utvider med VARM mat til alle passasjerer

litt-amatør

ScanFlyer Gold
Medlem
http://www.boarding.no/art.asp?id=25614

Dette er nyheter jeg mener noen absolutt bør lese høyt for den nye SAS-sjefen. Virkelig hyggelig av Austrian. Varm mat til alle fra Oslo til Wien er hyggelig. Også hyggelig at trenden med å kutte maten nå blir utfordret.

Originally posted by litt-amatør

Dette er nyheter jeg mener noen absolutt bør lese høyt for den nye SAS-sjefen. Virkelig hyggelig av Austrian. Varm mat til alle fra Oslo til Wien er hyggelig. Også hyggelig at trenden med å kutte maten nå blir utfordret.

...og på BUSK har de dessverre ikke med varm mat til SALGS en gang på CDG-OSL flightene.

Dere "detter" igjennom gang på gang:mol

Originally posted by litt-amatør

Nu er det næppe nødvendigt at læse dette højt for SAS chefen Mats. Naturligvis er dette blevet en "succes" blandt passagerne. Hvad folk opfatter som noget "gratis" bliver sjældent modtaget negativt! Austrian gør jo ikke dette fordi de synes at det er "hyggeligt". Det koster dem penge og de vurdere åbenbart at det kan betale sig i form af konkurrence fordele og tilgang af nye kunder/holde på nuværende. Altså positiv "return of investment".

Du kan være helt sikker på at hvis du med sikkerhed kan påvise for SAS at dette også for dem vil give positiv "return of investment" så ville dette omgående blive indført. Med positiv "return of investment" mener jeg at indtægten fra tilgangen af nye passagerer kombineret med den ikke mistede indtægt ved at holde på nuværende passagerer som ellers ville have valgt et andet selskab udelukkende på grund af serveringen. Hvis tilgangen af nye indtægter + ikke mistede indtægter ikke overstiger den totale omkostning for madservering for alle passagerer på den pågældende klasse, så skal det helt enkelt ikke indføres uanset hvor "hyggeligt" det måtte være. Det er helt alm. morderne økonomisk tankegang. SAS har EN forpligtelse overfor sine aktieejere, nemlig at tjene så mange penge som ovberhovedet muligt til dem.

Austrian må altså vurdere åbenbart at dette giver positivt "return of investment" og SAS indtil videre at det ikke gør. Derimod tror jeg at SAS uden direkte at behøve at følge Austrian, kan gøre meget for meget mindre penge og få meget positivt goodwill ud af det. F.eks indføre gratis drikkevare øl/vin/vand/kaffe/te (ikke spiritus) på turist klasse, og så forsat tage penge for mad som så tilgengæld skal være af høj kvalitet og med et god udvalg. På business skal SAS derimod (som også tilkendegivet fra SAS) give meget mere mad end i dag og af bedre kvalitet samt generalt give bedre service. Så føler folk der har der har givet en høj pris også at de har fået noget for pengene. Tænk på at det ikke betyder så meget og en Business oneway til London koster 2550 istedet for 2500. Derimod om billigste oneway til London koster 550 istedet for 500! betyder enormt meget mere.

Hva gjør LCC`enen når flere og flere ønsker seg tilbake til "gode gamle dager"...

Da får de slutte å fly BUSK og DY:rolleyes:

Men jeg må jo spørre da, hva i alle dager skal alle ha mat på flyturer opptil 2 timer??
Jeg har kjørt buss lengre enn det og klart meg helt fint...

Personlig er det ikke saa viktig om man faar maat eller ikke i Economy, men om det man faar samsvarer med det man betaler. SAS burde kanskje gi passasjerer i Economy gratis Drikke og bittelitt aa bite i, avhenging av hvor lang man flyr. Men det ville vaere bedre med flere bonuspoeng og et bedre bonusprogram generelt.

Skal også til VIE med mini-fokker også. Spennende med "småfly" av og til.

Back