Austrian OS434 truffet av kraftig hagl 09JUN24

  • Thread starter Thread starter CFM
  • Start date Start date

CFM

ScanFlyer Crusty
Da ser det ut til å være en 320 CEO mindre i drift en stund :(
 

Attachments

  • IMG-20240609-WA0020.jpg
    IMG-20240609-WA0020.jpg
    111.6 KB · Views: 756
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Dårlig sikt...

https://x.com/aviationbrk/status/1799896040700575777
attachment.php
 

Attachments

  • GPqG4_vXYAEH4eS.jpg
    GPqG4_vXYAEH4eS.jpg
    145.4 KB · Views: 1,409
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Skjønner godt at det snakkes pm luftens helter etter denne landingen.
 
Austrian OS434 truffet av kraftig hagl

Så denne just på twitter, virkelig godt jobbet av pilotene som lander med knuste vinduer

GPqG4_vXYAEH4eS


For mer, se her
https://abcnews.go.com/Internationa...e-cockpit-windows-austrian/story?id=110970221

Flight OS434 was flying from Palma de Mallorca, Spain, to Vienna, Austria, when it hit a "thunderstorm cell," Austrian Airlines said in a statement to ABC News. The hail caused damage to the cockpit windows, some coverings and the nose, which photos showed appeared to have broken off.

Tråd på twitter her
 
Re: Austrian OS434 truffet av kraftig hagl (9/6-24)

Hvis været tillater det, kan en jo gjøre en autoland da, og dermed trenger en ikke å se noe som helst! Så får en heller være oppfinnsom når en skal kjøre den siste biten :p
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Syntes visstnok ikke på radarene, så pilotene kan neppe klandres


Så interessant, har du noe link til mer info om radarekko på tørr vs våt hagl?



Tipper vi kommer til å se mer av dette i framtiden. Høyeste globale temperatur noen sinne de siste 2 årene - i år slås alle rekorder. Dette betyr mer energi i atmosfæren, mer heis-aktivitet på haglet i de største skyene, og dermed også større størrelse og mer voldsom vertikal aktivitet.
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Skjønner godt at det snakkes pm luftens helter etter denne landingen.

Syntes visstnok ikke på radarene, så pilotene kan neppe klandres

Radar ser kun vann, så det er delvis sant. Men vær som gir kraftig hagl har mye vann i seg. Største konstrentrering av vann i en CB er 18-25000 fot, og radar tilt må stilles rett og brukes aktivt i områder med mye aktivitet.
Jeg har ikke sett nøye på bildene her men nye Airbus radar har ensetting som dekker alt, men er overfølsom. Da må bruk av Tilt og Gain inn i bildet. Regner med at dette var en gammlere radar, uten dette.
Radar bildet vises på ND, men du må skru opp lys styrken ellers så er det ikke synlig. Regner med det er normalt i Austrian og sjekke det siden Terrain bruker samme reostat.

I USA ser vi vær som dette ofte. Om du flyr på Florida og Caribibbean på ettermiddagen på sommeren så er det garantert vær og hanskes med. Såpass mye til at mange velger morgen flyging for og unngå det. Det er non radar på rutene over Atlanteren til karibiske destinasjoner og HF var det vi hadde i mange år. I dag er det stort sett CPDLC men det tar fortsatt en del tid siden de som svarer ikke er ATC. Lite vær om morgenen grunnet lavere temperaturer.

Det er og stor forskjell på tordenvær i Florida og i f eks Denver. Rett etter merger mellom Delta og NWS traff jeg en kompis som kom fra NWS delen, Minneapolis og Detroit base, på flyplassen. «Se på disse bildene» og han viste meg en Airbus som ble skambanket av hagl på tur ut av Denver. Mine første ord var «Southern boys?» siden så mange fra Delta var basert i Atlanta. Tror det var bakgrunnen deres, men poenget er at de som kun er vant til Florida vær, eller ikke ser mye av det, har en ulempe når de kommer til dit været er tøft.

En CB i Midtvesten er flott og majestetisk på avstand, men de er farlige. Grunnen er at de bygger ofte opp til 50-60000 fot. Det er da det blir hagl.

De kan bli store i Florida og, men der er høyden stort sett på 20-30 tallet og de er fulle av vann. Du kan putte vingen inn og fly uten bevegelser i flyet. Radaren kan være knallrød pga vann innhold. De stormer med høyder over 40 må respekteres på en annen måte. Minimum 40-50 NM avstand er min regel, men det spørs på vind og hvor stormen er i syklusen. Hagl kommer ut av toppen og kan flytte seg langt. Jo større storm jo større hagl. Opp til tennisball størrelse er ikke uvanlig.
Dette er noe jeg er vant til etter tiår i Midtvesten. Men en i Europa som nesten aldri ser slikt vær har ikke samme bakgrunn. Om det blir mer av dette i Europa så blir nok treningen viktigere der og. Når slike ting skjer i USA så bør de vite bedre, men i Europa har du ikke hatt samme fuktighet og varme så det er vanskelig og klandre noen.
Radar er og et verktøy som kan brukes som backup i navigasjon, og før jeg hadde hadde Terrain option så brukte jeg radar for og se fjell. I dag har vi som regel en person på radar og en på terrain på tur inn til ulendte plasser med uvær.
Unnskyld at dette ble langt men radar er et tema som kan snakkes om lenge og tar en del tid og forstå.
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Dette er noe jeg er vant til etter tiår i Midtvesten. Men en i Europa som nesten aldri ser slikt vær har ikke samme bakgrunn. Om det blir mer av dette i Europa så blir nok treningen viktigere der og. Når slike ting skjer i USA så bør de vite bedre, men i Europa har du ikke hatt samme fuktighet og varme så det er vanskelig og klandre noen.

Enig i det du sier om radarbruk, men jeg tror nok du undervurderer været i Mellom- Europa, Italia m.m.
Og det sier jeg etter å ha fløyet en god del over Midtvesten, Karibisk og Asia.
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Enig i det du sier om radarbruk, men jeg tror nok du undervurderer været i Mellom- Europa, Italia m.m.
Og det sier jeg etter å ha fløyet en god del over Midtvesten, Karibisk og Asia.

Mulig det, men jeg ville la tvilen komme de til gode. Er det vanlig med topper over 50.000 fot?
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Så interessant, har du noe link til mer info om radarekko på tørr vs våt hagl?



Tipper vi kommer til å se mer av dette i framtiden. Høyeste globale temperatur noen sinne de siste 2 årene - i år slås alle rekorder. Dette betyr mer energi i atmosfæren, mer heis-aktivitet på haglet i de største skyene, og dermed også større størrelse og mer voldsom vertikal aktivitet.

Hagl vises ikke på radar men du kan av og til se hvor sjansen er stor på hvordan stormen er formet.
Det offisielle som brukes for reflektivitet er Dbz der fargene viser forskjellig styrke.
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Mulig det, men jeg ville la tvilen komme de til gode. Er det vanlig med topper over 50.000 fot?


Nei, men over 400 stadig vekk.
Jeg avventer å se hva undersøkelsen kommer fram til ift. hvordan det her kunne skje. Vi har en salig miks av værradarer i flåten, såvidt jeg husker har BM gammel type.
 
For klarhet, det som ofte blir nevnt som hagl i Norge på vinterstid er ikke det som blir kalt hagl av meteorologer i USA. Det blir her kalt ice pellets og har ingenting med tordenvær og gjøre.
 
Her er noen biler fra en lokal gruppe Pápa, Ungarn, ikke så langt fra Wien, av det samme været. Temmelig heftige greier.
 

Attachments

  • IMG_2845.jpeg
    IMG_2845.jpeg
    103.6 KB · Views: 239
  • IMG_2844.jpeg
    IMG_2844.jpeg
    174 KB · Views: 244
  • IMG_2846.jpeg
    IMG_2846.jpeg
    126.5 KB · Views: 239
Dette radarbildet skal ha blitt tatt noen minutter etter hendelsen

Utifra det som er kjent sålangt har det lite relevans for hendelsen, siden den skjedde vesentlig lenger sørvest en det som vises på bildet er like sørøst for VIE.
 
Back
Top