Re: Austrian Airlines - flåte og strategi
Skjønner godt at det snakkes pm luftens helter etter denne landingen.
Syntes visstnok ikke på radarene, så pilotene kan neppe klandres
Radar ser kun vann, så det er delvis sant. Men vær som gir kraftig hagl har mye vann i seg. Største konstrentrering av vann i en CB er 18-25000 fot, og radar tilt må stilles rett og brukes aktivt i områder med mye aktivitet.
Jeg har ikke sett nøye på bildene her men nye Airbus radar har ensetting som dekker alt, men er overfølsom. Da må bruk av Tilt og Gain inn i bildet. Regner med at dette var en gammlere radar, uten dette.
Radar bildet vises på ND, men du må skru opp lys styrken ellers så er det ikke synlig. Regner med det er normalt i Austrian og sjekke det siden Terrain bruker samme reostat.
I USA ser vi vær som dette ofte. Om du flyr på Florida og Caribibbean på ettermiddagen på sommeren så er det garantert vær og hanskes med. Såpass mye til at mange velger morgen flyging for og unngå det. Det er non radar på rutene over Atlanteren til karibiske destinasjoner og HF var det vi hadde i mange år. I dag er det stort sett CPDLC men det tar fortsatt en del tid siden de som svarer ikke er ATC. Lite vær om morgenen grunnet lavere temperaturer.
Det er og stor forskjell på tordenvær i Florida og i f eks Denver. Rett etter merger mellom Delta og NWS traff jeg en kompis som kom fra NWS delen, Minneapolis og Detroit base, på flyplassen. «Se på disse bildene» og han viste meg en Airbus som ble skambanket av hagl på tur ut av Denver. Mine første ord var «Southern boys?» siden så mange fra Delta var basert i Atlanta. Tror det var bakgrunnen deres, men poenget er at de som kun er vant til Florida vær, eller ikke ser mye av det, har en ulempe når de kommer til dit været er tøft.
En CB i Midtvesten er flott og majestetisk på avstand, men de er farlige. Grunnen er at de bygger ofte opp til 50-60000 fot. Det er da det blir hagl.
De kan bli store i Florida og, men der er høyden stort sett på 20-30 tallet og de er fulle av vann. Du kan putte vingen inn og fly uten bevegelser i flyet. Radaren kan være knallrød pga vann innhold. De stormer med høyder over 40 må respekteres på en annen måte. Minimum 40-50 NM avstand er min regel, men det spørs på vind og hvor stormen er i syklusen. Hagl kommer ut av toppen og kan flytte seg langt. Jo større storm jo større hagl. Opp til tennisball størrelse er ikke uvanlig.
Dette er noe jeg er vant til etter tiår i Midtvesten. Men en i Europa som nesten aldri ser slikt vær har ikke samme bakgrunn. Om det blir mer av dette i Europa så blir nok treningen viktigere der og. Når slike ting skjer i USA så bør de vite bedre, men i Europa har du ikke hatt samme fuktighet og varme så det er vanskelig og klandre noen.
Radar er og et verktøy som kan brukes som backup i navigasjon, og før jeg hadde hadde Terrain option så brukte jeg radar for og se fjell. I dag har vi som regel en person på radar og en på terrain på tur inn til ulendte plasser med uvær.
Unnskyld at dette ble langt men radar er et tema som kan snakkes om lenge og tar en del tid og forstå.