Austrian Airlines - status og flåte

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Austrian Airlines - status og flåte

Skal Austrian også få A320-neo?
 
Re: A320neo til Swiss, og A320ceo til Eurowings

Foreløpig ikke, da ingen av Lufthansagruppens bestillinger hittil er allokerer til dem

Er det ikke noget med at AUstrian er gruppens problembarn og at Lufthansa ønsker at se store forbedringer før de begynder at investere i nye fly til østrigerne?
 
Re: A320neo til Swiss, og A320ceo til Eurowings

Er det ikke noget med at AUstrian er gruppens problembarn og at Lufthansa ønsker at se store forbedringer før de begynder at investere i nye fly til østrigerne?

Jo jeg mener at det ble nevnt i en annen tråd at OS må få fart på inntjeningen før det kommer nye investeringer.
 
Re: A320neo til Swiss, og A320ceo til Eurowings

Hvilket er helt meningsløst når man ser på hvordan LH styrer det hele, men det passer bedre et annet sted enn i denne tråden.
 
Re: A320neo til Swiss, og A320ceo til Eurowings

Er det ikke noget med at AUstrian er gruppens problembarn og at Lufthansa ønsker at se store forbedringer før de begynder at investere i nye fly til østrigerne?

Denne regelen gjelder kanskje ikke for Eurowings :D
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Dette med resultat vs. nye fly mener jeg sto å lese første gang for mange år tilbake, muligens mens A330/A340 fortsatt var i drift. Noe som henger igjen?
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Dette med resultat vs. nye fly mener jeg sto å lese første gang for mange år tilbake, muligens mens A330/A340 fortsatt var i drift. Noe som henger igjen?

Det har vel egentlig Lufthansa sagt gjelder alle selskapene, men spesielt når det kommer til widebody. Der har jo Austrian mye gammelt, men det skal jo sies at de har økt flåten der de siste årene ved å plukke opp godt brukte 777 maskiner

I tillegg så byttet de jo "nylig" Fokkerne ut med E195 maskiner, som vel ved lavering har vørt rundt 5-6år (nå en snittalder på litt over 7)
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Ytterligere en B772 er på vei til Austrian etter endt karriere hos Aeromexico. Bygget i 2001.
 
Last edited:
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Ytterligere en B772 er på vei til Austrian etter endt karriere hos Aeromexico. Bygget i 2001.

Dette dukket opp som rykte for noen uker siden og ble senere avkreftet. Har du noen kilder?
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Dette dukket opp som rykte for noen uker siden og ble senere avkreftet. Har du noen kilder?

Herved dementert. :cool:
Ser den ble parkert på Goodyear.
 
Last edited:
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Nå sier dette ikke noe om yield og inntjening, og basert på resultatene er Austrian fortsatt langt fra lønnsomt: Men på tross av enorm kapasitetsvekst i Wien så klarer i hvertfall Austrian å øke passasjertallene og øker også fyllingsgraden

https://www.aviation24.be/airlines/...er-volume-for-austrian-airlines-in-july-2019/

• July 2019: over 1.5 million passengers on board, up 5.7 percent
• July 2019: capacity utilisation up 1.2 percentage points to 86.6 percent
• January to July 2019: about 8.3 million passengers, up 5.9 percent
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Og nå ser det ut som Eurowings Europe legger ned hele VIE basen og overfører rutene til Austrian, unntatt det som kan betjenes til VIE fra andre Eurowings base
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Og nå ser det ut som Eurowings Europe legger ned hele VIE basen og overfører rutene til Austrian, unntatt det som kan betjenes til VIE fra andre Eurowings base



Rent konkret ser det ut som 4 maskiner wetleases til Austrian som dermed styrker VIE hubben sin ytterligere. Dette kommer jo da i tillegg til de 10 brukte A320 maskinene som ble annonsert anskaffet tidligere i år

Samtidig øker Eurowings Europe produksjonen sin fra Salzburg og Innsbruck

https://www.aviation24.be/airlines/...-eurowings-expands-in-salzburg-and-innsbruck/

Austrian Airlines takes over some Eurowings routes from Vienna – Eurowings expands in Salzburg and Innsbruck
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Det er en klok set-up som man gjör.

OS blir fokussert på å forsvare VIE hub. Man samler alle sine ressourcer og overfører EW produsjon til OS også. Det - sammen med Q400 phase-out og introdusering av ytterlige 10 A320 fly - skaper bedre economies of scale. Det ville ikke forundre dersom EW bruker de A320-216 for disse ruter.

Det eneste hva forundre at man ikke kvitter seg meg EW crew-basen i VIE i det heile tatt. Men vi far se hva fremtida holder.
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Ser ut som om Austrian øker kapasiteten på OSL, da VIE-OSL oppgraderes fra E-195 til A319/A320 fra S20.

Er vel ganske logisk at avganger med Dash byttes ut med Embraer og avganger med Embraer byttes ut med luftbuss etterhvert som førstnevnte fly (Q400) fases ut?
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Ser ut som om Austrian øker kapasiteten på OSL, da VIE-OSL oppgraderes fra E-195 til A319/A320 fra S20.

Er vel ganske logisk at avganger med Dash byttes ut med Embraer og avganger med Embraer byttes ut med luftbuss etterhvert som førstnevnte fly (Q400) fases ut?

That's the plan.
Men en god del Q400 ble hub-feed til LH sine hubs i FRA og MUC. Disse ble overtatt av LH selv.

For en rute som VIEOSL med sterkt seasonality bør tida vise om dette up-gauging er en benefit. Selvsagt er det bra under sommeren, men i vinter øker tapene. Det er ikke langt siden denne rute ble fløyet med F100 og de resultater ble så dårlig at man vurderte å legge ned.
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Tydelig at det er litt overkapasitet og dermed tap på OSL-VIE om vinteren. Bestilte netopp billetter for skiferien til vinteren. Vi endte opp med DY til MUC for oppunder 20k for oss 4, og det hadde blitt det samme for SZG. Hadde vi valgt VIE hadde det blitt 8-9 med DY (dog 7 timer med kjøring, men leiebil ender vi vel opp med uansett). Rart at hverken Norwegian eller Austrian flytter noen av avgangene til SZG eller INN om vinteren, eventuelt slynger VIE-OSL-SZG-OSL-VIE.
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Tydelig at det er litt overkapasitet og dermed tap på OSL-VIE om vinteren. Bestilte netopp billetter for skiferien til vinteren. Vi endte opp med DY til MUC for oppunder 20k for oss 4, og det hadde blitt det samme for SZG. Hadde vi valgt VIE hadde det blitt 8-9 med DY (dog 7 timer med kjøring, men leiebil ender vi vel opp med uansett). Rart at hverken Norwegian eller Austrian flytter noen av avgangene til SZG eller INN om vinteren, eventuelt slynger VIE-OSL-SZG-OSL-VIE.
OS har vel hatt charter til INN de siste vintrene?
 
Back
Top