Austrian Airlines legger ned Wien-Göteborg

Re: Austrian Airlines legger ned Wien-Göteborg

Ja, dete selskapet sliter med økonomien. Så spørs det om Austrian kommer og til å lide samme skjebne som f.eks Malev, BMI osv.

Vi kutter også Sotsji fra 1. april såvidt jeg vet og Donetsk 1. juli. Det har blitt sagt at rutene kuttes fordi materiellet behøves på andre ruter der man øker. Hvorfor akkurat Gøteborg strykes er for meg en gåte i likhet med Helsinki. Håper Oslo ikke blir neste...

Dette henger klart sammen med pressemeldingen fra 15. mars
Austrian Airlines was last night given the green light from Frankfurt for the Work Programme it presented in January. Parent company Lufthansa will support Austrian Airlines with a conditions-based capital increase of up to 140 million euros. The funds will be used to prepare the harmonisation of the medium-haul fleet and the consequent restructuring. As a part of this, a transition of the flying staff of Austrian Airlines to the collective agreements of Tyrolean Airways might take place. Nothing will change for the customer as a result: Austrian Airlines will also continue to be called Austrian Airlines after the restructuring phase, operating a fleet of 80 aircraft to 130 destinations worldwide. It is planned to convert the cabin of the company’s entire long-haul fleet of 10 aircraft over the winter. In total, 200 million euros will be invested over the next two years.

Det viktige her er tre ord i denne pressemeldingen "conditions-based capital increase" - man får ikke 140 millioner Euro fra Lufthansa uten at det stilles betingelser. Her er helt klart betingelsene omfordeling og kutt der det ikke er lønnsomt.

Vi kutter også Sotsji fra 1. april såvidt jeg vet og Donetsk 1. juli. Det har blitt sagt at rutene kuttes fordi materiellet behøves på andre ruter der man øker. Hvorfor akkurat Gøteborg strykes er for meg en gåte i likhet med Helsinki. Håper Oslo ikke blir neste...

Så iallefall at de fra sommersesongen økte VIE-SOF fra 4 til 5x daglig, og VIE-OTP fra 3 til 5x daglig. Men jeg håper virkelig ikke OSL blir neste som kuttes!

Selvsagt er det også meget synd for GOT å miste Austrian, etter at de også mistet Malev for et par måneder siden.

Ja, dete selskapet sliter med økonomien. Så spørs det om Austrian kommer og til å lide samme skjebne som f.eks Malev, BMI osv.

BMI ble jo kjøpt opp, og Malev gikk konkurs. At Austrian skal gå konkurs med LH som eier er vel lite trolig?

Last edited:

Lufthansa flyr vel til GOT og HEL og ønsker vel å sluse pax via FRA eller MUC fra/til VIE, slik at de får høyere belegg enn å fly masse halvtomme direkteruter. Men kjipt for Austrian, som mister masse ruter.

Det ville jeg tatt med en stor klype salt. F70/F100 byttes om på stadig vekk og flyr om hverandre, så det ville jeg ikke lagt så stor vekt på.

Back