Australiatur med SAS/Emirates

joamykle

ScanFlyer Blue
I forbindelse med en lang periode med innspurt på studier, og rett ut i fast jobb, unnet jeg meg en ordentlig ferietur i januar 2010! Turen gikk til Australias østkyst, der jeg traff en kompis jeg reiste videre med! Tilbrakte omlag 3 uker her, hvor vi kjørte nedover kysten fra Brisbane til Sydney.

Tenkte å prøve meg på en liten TR fra flydelen av turen, håper den faller i smak!

Oslo-London - SK809

SK809 fra Oslo-London. Kaos uten like på Gardermoen denne søndagen, var vel mange som skulle hjem fra juleferie. Jeg fikk sjekket inn bagasjen hele veien til Brisbane, til tross for at jeg hadde separate billetter med Emirates videre - bra! Overraskende nok stod det ”fast track avaible” på reservasjonen min, og Fasttrack på Gardermoen var deilig på en dag som dette!

Angang på tid fra Oslo. Hadde booket meg inn på nødutgang, sete 12D, så benplassen var mer enn god nok, selv for en mann på 193 cm!! Jeg tror nok at nyttårsaften fremdeles satt litt i, og jeg sov stort sett fra take-off til vi landet på Heathrow på tid. I London var det å komme seg til Emirates skranke, og få ut boardingkort for reisen videre!

Hadde noen timers ventetid på Heathrow, som gikk med på TGI, og litt vindusshopping.

London-Dubai - EK004, B777-300ER

Omsider var det tid for boarding og starten på den ”virkelige” reisen. Boardingen foregikk slavisk etter seterad på eco, mens biz/first/og kortholdere boardet som de ville. Hadde booket meg inn på sete 24K, som var nødutgang. Her var det goood benplass!

attachment.php

Flyet gikk noenlunde på tid fra London, og vi var på vei mot Dubai! 24K ved nødutgang var et godt valg, dog er det noe småplukk å utsette på dette setet også! Det kom en kaldt trekk fra døren, noe som er småirriterende. Men bare å pakke seg godt inn med pute og pledd, som lå klart på alle seter da vi boardet! Den andre tingen er at tv-skjermen er felt inn i armlenet. Denne må lukkes under taxi/takeoff og landing, og for en flyinteressert kar for meg er det litt nedtur å ikke kunne svitsje og leke meg med de forskjellige kameraene på flyet…

Matserveringen kom i gang etter hvert, se menyen for turen under:

attachment.php

Jeg valgte kyllingen, og den var meget god! Ellers forløp turen som den skulle, det ble lite søvn, men med ICE til Emirates var det nok av filmer, serier, og musikk som fikk tiden til å gå! En lite pluss er også at flyvertinnen som hadde sete rett ovenfor meg var en av de vakreste kvinner jeg noen gang har sett ;)

Landet omtrentlig på tid i Dubai, tidlig morgen lokal tid, og det ble frokost på McDonalds. Siden jeg stort sett trener og er aktiv hver dag hjemme, unner jeg meg slike utskeielser med god samvittighet på ferie!!

Dubai-Brisbane – EK434, A340-500

Klokkken 1025 var det avgangstid for den videre, og lengste, leggen på turen. Igjen en slavisk, dog svært effektiv boarding, etter sonene vi satt i på flyet. Jeg satt i sone C på eco, og var dermed siste som fikk gå om bord før first/business.

Jeg hadde valgt sete 16G for turen, litt skeptisk, men satset på at det var et sjakktrekk. Det var det dessverre ikke. Jeg hadde et halvt sete foran meg, noe som førte til at jeg hadde god benplass kun for mitt høyre ben. Dersom jeg strakk ut dette, ble det som regel sparket borti av folk som passerte i midtgangen. I tillegg føltes setet veldig trangt, og med både tv-skjerm og bord i armlenet, ble det kronglete hver gang noe av dette skulle brukes.
At jeg kun hadde et halvt sete foran meg, førte også til at min sidemanns tv-skjerm stod midt mellom midt sete og hans, og at han da til tider måtte strekke seg over meg for å endre vinkel på skjerm, og/eller bruke funksjoner.
Så setevalget var dumt, med tanke på at dette var en flytur på om lag 14,5 timer.
Jeg sov ingen ting på denne turen.

attachment.php

Dog var maten meget god! Se meny under:

attachment.php

attachment.php

Jeg valgte igjen kyllingmiddagen, og hadde også en chicken tikka wrap som mellommåltid, denne var også svært god! Det virket som om flyvertinnene på denne turen var mer slitne og korte enn på den første leggen, dette trekker ned, dog var de verken direkte ufine eller sure.
Landet til slutt i Brisbane på morgenkvisten, og der kom bagasjen raskt, og det gikk raskt gjennom customs og immigration! Deretter var det å gå rett til Hertz å hente ut den forhåndbestilte leiebilen, en Holden Statesman 3,5l V6! En bil som var meget stor og god og kjøre, og med ca 265hk var det også litt fart i den! Etter å ha satt meg inn i bilen på gal side, byttet plass, svettet litt i hendene, kom jeg meg omsider inn til byen, der jeg plukket opp kompisen jeg skulle reise videre med!

Sydney-Dubai – EK413, A380-800

Etter noen herlige uker i Australia var det tid for å vende nesten hjemover. Hadde sørget for at jeg fikk A380 hele veien tilbake til London, og hadde booket sete 68K hele veien.

I Sydney fikk jeg igjen sjekket bagasjen min gjennom helt til Oslo, meget bra! Etter innsjekk i Sydney, litt ventetid, kom tilslutt det enorme flyet taxende inn! Observerte flere ”normale” folk, som linet opp og tok bilder av dette! Innsjekk gikk slavisk også denne gangen, dog merket man at det var maaaange folk som skulle om bord på dette flyet, da det dannet seg lange køer før ombordstigning. Dette gjaldt selvfølgelig ikke Biz/First/kortholdere!

Jeg fant meg etter hvert til rette i sete 68K, og ble meget positivt overrasket! Meget god benplass, da dette var ved nødutgang. Noe annet som var positivt med A380, særlig vindusplass der jeg satt, var avstanden fra sete til vegg/vindu! Pga den fulle etasjen som er over er ikke veggen så "buet" som på mange andre fly, der det nesten kan bli litt trangt. Det opplevdes som svært romslig og luftig i A380!
Flyet gikk ca på tid fra Sydney, og satte i vei på den lange turen mot Dubai.
Menyen for turen er under:

attachment.php

Jeg valgte biffen til middag, men denne var ikke spesielt god. For lite mat, og for dårlig kjøtt etter min, noe bortskjemte, smak. Middagen ble servert ganske raskt etter avgang. Deretter ble det litt titting og trykking på ICE, før jeg sov frem til frokosten ble servert! Omeletten ble valgt, og denne var god!
De kabinansatte var svært blide, smilende, og hjelpsomme på denne turen, stort pluss!

Vi landet på tid i Dubai, og der forsøkte jeg å bruke noen av Skywards poengene mine på upgrade siste leggen hjem, men dette ble avslått av en svært brysk kvinne fra Skywards, da dette ikke hadde blitt gjort på forhånd.

Dubai-London – EK001, A380-800

Boarding gikk smooth og på tid i Dubai, men der holdt ikke tidsskjemaet lenger. Pga tåke og dis i Dubai, ble vi forsinket. Når i tillegg kommunikasjonsustyret i Dubai tower visstnok gikk til helvete, ble vi sittende om lag 2 timer om bord i flyet, før vi kom oss av gårde. Når vi taxet fikk vi høre som trøst fra kapteinen at vi var en av de første som ble sendt av gårde, og at det var 20-30 fly i kø bak oss.
Etter hvert ble det delt ut drikke og noe snacks fra de kabinansatte, før vi kom oss av gårde.

Jeg hadde sete 68K også på denne flyturen, og sete var like flott. Turen ble benyttet til serier, og filmer å på ICE.

Noen bilder fra plassen min:

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

I tillegg til noe mat da, se meny under:

attachment.php

Det ble en ny omelett til frokost, og en meget god chicken tikka til mellom måltid! Emirates hadde hovedsaklig velsmakende og god mat på de flightene jeg fløy!

Min eneste bekymring på denne flighten var min connection videre til Oslo fra Heathrow. Jeg hadde knapp tid på denne transferen, og kun en bonusbillett på denne leggen også. Det ble etter hvert klart at jeg ikke ville rekke dette flyet videre. Jeg fikk imidlertidig en SMS da jeg landet fra min far som hadde ordnet bonusbillettene i SAS, og han hadde vært i kontakt med dem og booket meg om på et senere fly. Fint med en far med sort EBP kort :)
Pga at jeg misset flyet, ble det om lag 4 timer å vente på Heathrow. Jeg avsluttet turen som jeg begynte, og tok en burger på TGI, og i tillegg fikk jeg duppet av litt i en 4 seter uten armlener. Jeg begynte å bli rimelig sliten, merket nå at med forsinkelsene, begynte jeg å nærme meg 30 timer på reise, og hadde fremdeles en del timer til jeg var hjemme i Norge.

London-Oslo– SK810

Omsider ble det avgang til Oslo. Denne flighten kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke var mentalt til stedet og våken! Men gikk på tid, og landet litt før tiden i Oslo! :)

Det må sies at jeg etter denne turen, kun mangler om lag 3000 tier miles for å oppnå Skywards sølv status!

Dette er min første TR, så jeg ber om nåde, og evnt tips og triks:) Det ble ikke tatt så mange bilder, får heller komme sterkere tilbake!

Joachim M

Attachments

• DSC03073.jpg
    DSC03073.jpg
    33.1 KB · Views: 1,520
  • DSC03075.jpg
    DSC03075.jpg
    40 KB · Views: 1,508
  • DSC03076.jpg
    DSC03076.jpg
    31 KB · Views: 1,504
  • DSC03077.jpg
    DSC03077.jpg
    33.1 KB · Views: 1,492
  • DSC03078.jpg
    DSC03078.jpg
    31.2 KB · Views: 1,490
  • 04012010183.jpg
    04012010183.jpg
    93.3 KB · Views: 778
  • 23012010206.jpg
    23012010206.jpg
    53.4 KB · Views: 776
  • 23012010207.jpg
    23012010207.jpg
    49.4 KB · Views: 779
  • 23012010208.jpg
    23012010208.jpg
    53.3 KB · Views: 776
  • 23012010209.jpg
    23012010209.jpg
    88.4 KB · Views: 781
  • 23012010210.jpg
    23012010210.jpg
    68.9 KB · Views: 20
  • 23012010211.jpg
    23012010211.jpg
    71.5 KB · Views: 783
  • 23012010213.jpg
    23012010213.jpg
    44.8 KB · Views: 784
  • 23012010214.jpg
    23012010214.jpg
    60.5 KB · Views: 776
  • 03012010182.jpg
    03012010182.jpg
    39.4 KB · Views: 781
Last edited:
Velkommen og tak for flott rapport og fra litt "uvanlige" selskap og routinger...:up:

Veldig bra rapport! Ikke noedvendig med naade for aa godkjenne den. Ser at flere liker A-380.

Takk for bra rapport, bare fortsett i samme stil senere:up:. Ser ut som de har god dreis på mat og menyer på turistklasse hos EK, og ofte er det jo noe å feste øynene på, ICE eller crew :lol:

En meget bra rapport. Nå savner jeg Sydney gitt. (Bodde der høsten 2009). Å fly A380 med Emirates er en flott opplevelse, og jeg er enig i at ICE er meget bra, og det beste IFE- systemet jeg har prøvd.
:confused:

Flott t/r, dog savner jeg litt mer bilder :)

Synes det var bra med bilder jeg. :up:

Joda, men jeg ville gjerne sett litt mere fra A345'n. Ikke så ofte man ser bilder fra den, og hvertfall ikke EK sin!

Emirates' kylling:up:

Flott rapport. Fløy selv EK til SYD og CHC for en måned siden, og veldig godt fornøyd med maten ombord. Hadde også sete 68K på siste leg'et til LHR. God benplass, men kjipt å ikke kunne se på skjermen under take off og landing. Synes derfor å sitte helt foran i snuten på 380'en var et like godt valg.

Hvordan var opplevelsen av 345 foruten et dårlig setevalg?

Back