Aust-egdene vil igjen bytte ut Kjevik

• Thread starter Thread starter GF1
  • Start date Start date

GF1

ScanFlyer Gold
"I en kronikk i Agderposten i dag, slår tidligere sykehusdirektør og siviløkonom Ottar W. Moen til lyd for å legge en fremtidig regionflyplass til Gullknapp. Han mener det vil være en vinn-vinn løsning, både for prosessen med eventuell fylkessammenslåing og behovet for en flyplass som kan utvikles til en internasjonal flyplass og til å møte fremtidens behov."

"Og ingen er vel heller det spor i tvil om at Kjevik er et ideelt nærings- og boligområde for det sentrale Agder, at det vil bli nettopp det Fornebu ble for Oslo og Akershus da flyplassen ble flyttet til Gardermoen."

Agderpostens nettutgave

Last edited by a moderator:
Det vanlige våset fra arendalitter med mindreverdighetskomplekser og stormannsgalskap. Arendal har etablert en tradisjon i å forsøke å nappe til seg alt som er i Kristiansand, og pipe og klage dersom noe flyttes vestover fra deres egen lille sandkasse, selv om det er aldri så fornuftig. Kan se for meg fakkeltog for å få flyplass på Gullknapp innen rimelig kort tid, med plakater som lyser død over Kjevik.

Gi dem en motorvei østover i stedet, så kan de heller reise fra Torp.

Bortsett fra en noe lang reisevei fra sentrale Kr.sand samt småbyene vestover, kan jeg kun se positive sider ved å flytte Sørlandets hovedflyplass til Gullknapp. Kjevik er ikke og kommer aldri til å bli noen ideel plass for en flyplass, og er bortimot umulig å bygge ut.
Men for de som er fornøyd med dagens 5 direkteruter fra Sørlandet så er det vel ok...

Mitt forslag: Bygg hovedflyplass for Sørlandet på Gullknapp, men behold kjevik som regionalflyplass med ruter til OSL/BRG/SVG.

Mitt forslag: Bygg hovedflyplass for Sørlandet på Gullknapp, men behold kjevik som regionalflyplass med ruter til OSL/BRG/SVG.

Med andre ord, behold 80% av trafikken på Kjevik, for så å flytte 20% til en ny regionalflyplass, et godt stykke unna der behovet er størst....høres ikke ut som en veldig god ide spør du meg

Dessuten er jeg tvilende på behovet for å bygge ut Kjevik er spesielt stort. Det er ikke pga liten flyplass man har få ruter derfra, men pga etterspørsel. Selv ikke London klarer man å få til derfra

Typisk norsk provinstankegang. "Min provins er like viktig som alle andre provinser, og i hvert fall like viktig som Oslo".

Har hørt folk argumentere med at Norges hovedflyplass burde ha ligget i Bodø, fordi det er "midt i landet". Samme tankegang har de som fronter denne Gullknappen.

Bortsett fra en noe lang reisevei fra sentrale Kr.sand samt småbyene vestover, kan jeg kun se positive sider ved å flytte Sørlandets hovedflyplass til Gullknapp. Kjevik er ikke og kommer aldri til å bli noen ideel plass for en flyplass, og er bortimot umulig å bygge ut.
Men for de som er fornøyd med dagens 5 direkteruter fra Sørlandet så er det vel ok...

Hvis man bygger en flyplass på Gullknapp kommer følgende til å skje.
Alle som skal til Stavanger fra Vest-Agder, kjører eller tar toget. Så behovet for et tilbud til disse gjør at behovet for fly vestover forsvinner helt. De som skal til Oslo vil kjøre forbi Gullknapp for når man først er i siget, så behøver man ikke å stoppe. Veien blir bedre for hvert år som går.

Nei, behold kjevik der den er. Kjevik er kanskje ikke opptimal, men alternativet vil bli dårligere.

Å flytte flyplassen nordover høres ikke ut som noen god idé. Som det allerede er påpekt så er reiseveien fra det sentrale østlandsområdet blitt stadig kortere (tre og en halv times kjøring fra Drammen p.t.), og da er å legge flyplassen til Gullknapp det samme som å sparke beina under mye av trafikken til Oslo.

Med andre ord, behold 80% av trafikken på Kjevik, for så å flytte 20% til en ny regionalflyplass, et godt stykke unna der behovet er størst....høres ikke ut som en veldig god ide spør du meg

Dessuten er jeg tvilende på behovet for å bygge ut Kjevik er spesielt stort. Det er ikke pga liten flyplass man har få ruter derfra, men pga etterspørsel. Selv ikke London klarer man å få til derfra

London: to ganger i uka, en av dem på lørdag til stansted var vel ikke akkurat opptimalt for foretningsreisende (eller andre for den saks skyld) Jeg tror både lhr/lgw, ams, fra, cph og sikkert også flere kunne gått bra fra Sørlandet. I tillegg kunne man sikkert tiltrekke seg et lavprisselskap eller to.
Jeg tror aldri gullknapp/kjevik kan bli noen storflyplass, men et bedre tilbud enn hva som i dag er fra krs burde være mulig å få til. De nevnte innenriks destinasjonene burde gå fra begge plasser med fornuftig størrelse på matriell og frekvens. Da slipper man å bruke dobbelt så lang tid på å komme til flyplassen som flyturen tar...

London: to ganger i uka, en av dem på lørdag til stansted var vel ikke akkurat opptimalt for foretningsreisende (eller andre for den saks skyld) Jeg tror både lhr/lgw, ams, fra, cph og sikkert også flere kunne gått bra fra Sørlandet. I tillegg kunne man sikkert tiltrekke seg et lavprisselskap eller to.
Jeg tror aldri gullknapp/kjevik kan bli noen storflyplass, men et bedre tilbud enn hva som i dag er fra krs burde være mulig å få til. De nevnte innenriks destinasjonene burde gå fra begge plasser med fornuftig størrelse på matriell og frekvens. Da slipper man å bruke dobbelt så lang tid på å komme til flyplassen som flyturen tar...

Så hvorfor i granskaugen (som jo gullknapp ligger i) vil du da dele opp flytrafikken til Sørlandet ved å ha utenlandsruter fra Gullknapp og innenlandsruter fra Kjevik? Det er vel det dummeste jeg har hørt hittil i år.

1. Det er ikke noe kapasitetsproblem på Kjevik
2. Joda, Kjevik kan utvides nordover hvis man vil
3. Folk fra Arendal har 1,5 times kjøring til Torp, som har mye bedre tilbud enn det Sørlandet noen gang vil få.
4. Kommer du lenger øst enn Arendal, blir argument 3 bare sterkere.
5. Det vil koste alt for mange penger og drifte 2 flyplasser på Sørlandet.

Så dette er utopi! Det kommer aldri til å skje!:old

BF:cool2

Hvis kjevik kan bygges ut så for all del.. Men det jeg har hørt er at det ikke er gjennomførbart. Det jeg prøver å si er bare at jeg tror potensialet for flere direkteruter utenlands fra Sørlandet er der hvis det legges til rette for det. Om de kommer fra krs eller et evnt gullknapp blir for så vidt hipp som happ.
Når det gjelder innenriksrutene mener jeg at flyvinger fra begge plasser med feks 70 seters fly i stedet for fra bare en av plassene med 150 seter ville være bedre i konkurranse mot bil/buss/tog.

Hvis kjevik kan bygges ut så for all del.. Men det jeg har hørt er at det ikke er gjennomførbart. Det jeg prøver å si er bare at jeg tror potensialet for flere direkteruter utenlands fra Sørlandet er der hvis det legges til rette for det. Om de kommer fra krs eller et evnt gullknapp blir for så vidt hipp som happ.
Når det gjelder innenriksrutene mener jeg at flyvinger fra begge plasser med feks 70 seters fly i stedet for fra bare en av plassene med 150 seter ville være bedre i konkurranse mot bil/buss/tog.
Kjevik idag har to problemer. 1. For kort rullebane for fly til kanariholmene.
2. Oppfyller vel ikke kravene til sikkerhetssoner.

Av disse er det punkt 2. som er et seriøst problem. Bortsett fra dette er det ikke noe gærnt med Kjevik.

1. Det er ikke noe kapasitetsproblem på Kjevik
Det er kanskje ikke kapasitetsproblemer, men med 1800 meter mer tilgjengelig bane og en innflygning fra øst som du ikke kan presse mer ut av nå, er det lite igjen.
Ryanair har sagt at de er intresserte i Kristiansand, men mener selvsagt at Avinor har skyhøye priser. Men utenom det er det såklart veldig lite trafikk på Kjevik og nok av plass til nye selskaper. Men begrensingene er der hvis flyet skal litt lenger sør i Europa med mye suppe og høy vekt.
2. Joda, Kjevik kan utvides nordover hvis man vil
Da må du sprenge vekk deler av dalen på Tveit. DET kommer til å koste skjorta og vel så det.
Du får ikke mye ut av å utvide banen mot øst nå. Det er vel snakk om at man får noen hundre meter, men når glidebanen allerede er så bratt at fly som CRJ-900 må ha spesiell tillatelse til å operere der så er det å tyne det til det ytterste.
Vet ikke engang om de 200 meterne de kan få ekstra er med på å vippe trafikkbildet over på det positive.

Så dette er utopi! Det kommer aldri til å skje!:old

BF:cool2

Redd for å reise langt for å fly nå Bizzy? Husk at Der Flüger Airlines flyr hele året på Kjevik til hvor du vil. Riktig nok er det crappy benplass, men jeg kan tilby deg IFE og servering. (I form av Farris, kaffe på kanne og en Anton Berg)
Må bare få AOC på meg selv først. :colgate:

DET kommer til å koste skjorta og vel så det.

Men det å prinsippet måtte bygge en ny flyplass på Gullknapp (dagens GA-stripe er ikke akurat up to date) med alle nødvendige fasilititeter er ikke akurat gratis det heller

Å flytte flyplassen til Gullknapp er jo bare tragisk. Skal man ha flyplass på Gullknapp, så må man ha høyhastighetstog ut dit, og flyplassen må vell oppdateres noe voldsomt også. Hvorfor ikke da heller bygge en kunstig øy med flyplass på utenfor Flekkerøy? Det blir vell ca. like dyrt. :p
Jeg bare lurer på en ting, finnes det ingen store flate arealer rundt Kr.sand-området hvor det kunne vært mulig å bygge en ny flyplass?

Last edited:
Å flytte flyplassen til Gullknapp er jo bare tragisk. Skal man ha flyplass på Gullknapp, så må man ha høyhastighetstog ut dit, og flyplassen må vell oppdateres noe voldsomt også. Hvorfor ikke da heller bygge en kunstig øy med flyplass på utenfor Flekkerøy? Det blir vell ca. like dyrt. :p
Jeg bare lurer på en ting, finnes det ingen store flate arealer rundt Kr.sand-området hvor det kunne vært mulig å bygge en ny flyplass?

Jeg tror faktisk ikke det fins et eneste område nær Kristiansand som er stort nok og flatt nok til en flyplass med rullebane på 3000m, og hvor det samtidig ikke er håpløse fjellformasjoner i innflyvningssonen til noen av baneretningene.

Gullknapps beliggenhet er utrolig bra rent flyteknisk, og redaktøren i Agderposten minner i gårsdagens avis om at "flypionerene Bernt Balchen og Hjalmar Riiser Larsen på 30-tallet pekte på nettopp åskammen hvor Gullknapp ligger, som det perfekte området for en fremtidsrettet flyplass.":p

Jeg tror faktisk ikke det fins et eneste område nær Kristiansand som er stort nok og flatt nok til en flyplass med rullebane på 3000m, og hvor det samtidig ikke er håpløse fjellformasjoner i innflyvningssonen til noen av baneretningene.

Gullknapps beliggenhet er utrolig bra rent flyteknisk, og redaktøren i Agderposten minner i gårsdagens avis om at "flypionerene Bernt Balchen og Hjalmar Riiser Larsen på 30-tallet pekte på nettopp åskammen hvor Gullknapp ligger, som det perfekte området for en fremtidsrettet flyplass.":p

Selv om Gullknapp har en bra flyteknisk lokalisering, så er desverre ikke befolkningstyngdepunktet i nærheten. Kristiansand er det naturlige midtpunkt befolkningsmessig, og selv om veiene østover er blitt bedre, så er det utopi å tro at Gullknapp vil kunne tiltrekke seg nok passasjerer for å bli lønnsom. De vestlige delene av Agder-fylkene vil nok heller kjøre til Sola, som har et mye bedre tilbud, enn å traske veien til Gullknapp. Dessuten er man i gang med å utbedre E18 østover fra Arendals-området (på planleggingsstadiet, men nærmere enn noensinne), og da vil man i østlige deler av Aust-Agder falle mer inn under Torp.

Dessuten tviler jeg på at man klarer å få på plass den nødvendige finansieringen som skal til for å få de nødvendige fasilliteter på Gullknapp, vi snakker jo tross alt om en minimumsinvestering på over 1 milliard for å få dette på plass. Og selv om Arendal så gjerne, av de mest navlebeskuende årsaker, vil ha dette for å ta innersvingen på Kristiansand og Kjevik, så tror jeg at potensialet til Gullknpp begrenser seg til småfly- og helikoptertrafikk. Froland er ikke akkurat verdens navle....:stir

Og når det gjelder områder som egner seg til flyplass andre steder enn Kjevik, så ville det la seg gjøre å bygge en flyplass i tilknytning til Sørlandsparken, i Lillesand Kommune. Dynamitt og bulldosere løser det meste, bare se på planene for Hurum. Det er jo ikke akkurat flatt på den halvøya heller.....:cool:

Og når det gjelder områder som egner seg til flyplass andre steder enn Kjevik, så ville det la seg gjøre å bygge en flyplass i tilknytning til Sørlandsparken, i Lillesand Kommune. Dynamitt og bulldosere løser det meste, bare se på planene for Hurum. Det er jo ikke akkurat flatt på den halvøya heller.....:cool:

Ta en titt på nybygde E18 i området fra Sørlandsparken og østover. Svinger, bakker, tunneler osv. Skulle et større område der klargjøres for lufthavn, er jeg redd beløpet ble ti ganger større enn den ene milliarden du anslår Gullknapp vil koste. For som kjent er det ikke mulig å legge en flystripe inni en tunnel:p

Jeg er helt enig med deg når det gjelder at Gullknapp taper kampen pga befolkningsskjevheten mellom Arendal og Kristiansand. Sånn er situasjonen nå. Arendal har sakket akterut fordi Kristiansand hadde flyplassen:lol:

Har ikke all verdens peiling på dette området av Norge. Men jeg blir i alle fall skeptisk når det står at man ønsker å bygge ut Gullknapp for å får "fart" i et omårde som sliter litt. Man må da legge flyplasseene der det er mest formålstjenlig, ikke som støtte til et område som har en dårlig utvikling!

Dette høres jo ut som en drømmeflyplass for Ryanair - med busstransport fra Oslo eller Kristiansand, kan man sikkert komme seg til London sentrum med totalt reisetid på under ti timer ;)

Back