• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Atter en forsinkelse for A380

brendas

ScanFlyer Silver
Var ikke helt uventet, men nå er det også offisielt:
http://today.reuters.com/

PARIS, Sept 21 (Reuters) - Airbus parent EADS (EAD.PA: Quote, Profile, Research) announced further delays in A380 deliveries on Thursday, but said it was too early to gauge the delivery schedule or any financial impact from the latest setbacks to the superjumbo.
<...>
The company said it would provide more details within four weeks. It had previously said it would provide a firm A380 delivery schedule by end-September.
 
Originally posted by Someone

Hva er det totale forsinkelse nå kommet opp i? 1,5år?
Spørs hva selskapet som har kjøpt maskinen heter ;) Opprinnelig skulle første maskin ha vært levert i april i år. Noen selskaper vil få sin første maskin over 1.5år etter de opprinnelig skulle ha dem, men det er nok ikke så mange andre enn SQ og ZN som er unntaket her...
 
Airbus/EADS begynte å informere flyseslkapene i går om de nye forsinkelsene, og nå ser det ut som om konsekvensene begynner å komme fram også.
Reuters

PARIS, Oct 3 (Reuters) - European aerospace group EADS (EAD.PA: Quote, Profile, Research) now expects its Airbus unit to deliver only two or three A380 super jumbo aircraft next year, France's La Tribune newspaper reported on Wednesday as the firm's board met to consider how to put the much-delayed programme back on track.

Og mer interesant, i et forsøk på å spare penger og forenkle produksjonen:
According to La Tribune, EADS is due to announce it will shift the bulk of A380 production to its Toulouse factory in France. In compensation, its German Hamburg factory will take over production of the A320 model. (Additional reporting by Benoit Van Overstraeten)
 
Nå også med en press release fra EK (ingen link foreløpig):
Emirates Statement:

Tim Clark, President Emirates Airline said: "Emirates has been advised by Airbus of a further 10 month delay to its A380 programme, which means that our first aircraft will now arrive in August 2008. This is a very serious issue for Emirates and the company is now reviewing all its options."
De skulle ha fått levert første maskin i oktober 2006 etter den opprinnelige leveringsplanen, men opplever nå mao en forsinkelse på nesten to år. Og dette skjer selv om den første maskinen til EK faktisk har stått på flight line i TLS i snart et halvt år:drunk:
 
Her er offisiell release fra Airbus:
http://www.airbus.com/

Utdrag:
Airbus has informed its A380 customers about a further delay in the delivery schedule of the A380. According to this revised plan, the first A380 will be delivered in October 2007. Thirteen more will be delivered in 2008 and 25 in 2009. The industrial ramp-up will be completed in 2010, when 45 A380s are going to be delivered.

I tidsperioden fom. 2006-tom. 2009 skulle Airbus opprinnelig levere rundt 100 A380er, nå er dette som en ser nede i 39 etter den nye produksjonsplanen.

Med den nye planen vil SQ motta én A380 i oktober neste år, EK sin første i august 2008, jeg vil tro at QF får sin første sommeren 2008, mens LH vil motta første maskin sommeren 2008. China Southern Airlines må nok se langt etter å få første maskin i tide til OL i Beijing:(
 
Originally posted by Dag Viking

Det går nok ikke lang tid før det er flere 787 i drift enn 380... :exclamati
Det vil gå veldig kort tid før dette er tilfellet faktisk.... Allerede i august 2008 vil det være flere 787 i drift, om 787 ungår forsinkelser that is.
 
Stygge problemer for Airbus dette her. Utenom Tim Clark i Emirates er øvrige kunder av A380 villig til å gi Airbus ro til å sortere ut sine problemer i følge en rekke internationale flytidsskrifter. Det er jo i kundenes interesse at produsenten får sortert ut problemene for fremtidens superjumbo. De har ikke kjøpt flyet for kortsiktig bruk.
Andre produsenter har hatt lignende problemer før. De Havilland med Cometen , Lockeed med L1011 , osv. Problemene har vært av forskjellig karakter , men det har blitt gode fygemaskiner etter at problemene har løst seg.
Airbus vil klare dette , dog vil nok eierne måtte ta noen tap før det blir positiv inntjening på prosjektet.
Det spørs om det ikke blir en midlertidig ordretørke også.
 
Back
Top