• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus "slakter" sitt eget program (A400M)

Someone

Moderator
Medlem
I Airbus sine 2009 estimater tar de saftig selvkritikk angående A400M og kaller dagens oppsett: "A recipe for disaster"

http://www.cnbc.com/id/28671077

CEO Tom Enders called the current setup "a recipe for disaster" and said it would be "irresponsible to continue." Besides delays to the A400M program

Meanwhile, Airbus is struggling to manage delays to the A400M program, which have already cost the planemaker euro1.7 billion ($1.84 billion) in penalties and other charges and led to a public spat with engine suppliers.

There is debate over whether parent company EADS should pay new penalties to governments, but for the moment the defense group is refusing to speculate on the financial impact.

Airbus Military and parent company European Aeronautic Defence & Space say they underestimated the technical complexity of the program and are unable to meet their commitments to customers. The commercial contracts were not suited for military orders, Enders said.

They have proposed a "new approach" to the seven European NATO countries that ordered the plane in 2003 through procurement agency OCCAR. They want to discuss the program schedule and changes on items such as technical characteristics.

"We want to continue the program but we want to continue in a way that ensures success," Enders said. "Within the current contractual and organizational setup we will not get there."

He said Airbus was "stupid" to accept this contract in the first place, and if it were proposed to Boeing Co.'s military division "they would run away crying."
 
Leste såvidt et sted at Airbus funderte på å tilby A330 som midlertidig gap-filler for de som venter på A400. Litt usikker på hvilken rolle A330 skulle fylle der da, tatt i betraktning forskjellen på de to maskinene. Noen har kanskje link til artikkelen jeg tenker på?
 
Er det noen som har noe mer om dette prosjektet?
Hvordan går det med tidsfrister, first flight osv?
 
Last edited:
Nå får vi se hvem som er først med first flight - A400M, B787 eller B748.

Jeg holder en knapp på A400M, spesielt med denne uttalelsen fra to dager siden

The TP400 has been cleared for flight on the A400M prototype (MSN 1) after logging 3,150 hr. on the bench and 46 hr. in the air during 16 flights on the C-130 flying testbed. The two final C-130 test flights are to be run this week.

FADEC-problemene til TP400 ser ut til å være løst - A400M har vært klar lenge egentlig, men så var det motorene.

Kilde: http://www.aviationweek.com/aw/gene...e=A400M Fadec Software Trial Set For November
 
Back
Top