Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Coast Air 602 14/9-05
Flyet er så nytt og moderne at det ikke er godkjent for rutetrafikk på kortbanenettet i Norge. Men flytypen kan bli høyaktuell hvis ikke el-fly blir klare innen få år.
Airbus-eide ATR i Frankrike jobber med teknologi og en flytype som kan bli skreddersydd for det norske kortbanenettet. Maskinen heter ATR 42-600 S, en videreutvikling av velprøvde 42-600.
Dublin-based turboprop leasing firm Elix Aviation Capital, has today signed a Letter of Intent to become the launch customer of the ATR 42-600S, with an order for 10 aircraft. This new version of the ATR 42-600 offers capabilities to take-off from and land on runways as short as 800m, with the ‘S’ representing STOL (Short Take Off and Landing).
This new version, which doesn’t replace the ATR 42-600, offers take-off and landing capabilities on runways as short as 800m with up to 42 passengers on board. This makes the ATR 42-600S the best performing aircraft in this segment.
Kan ikke skjønne noe annet enn at vi får se noen slike i WIF livery etterhvert.
PNG Air has become a launch customer for the short take-off and landing version of the ATR 42-600.
Setter en halvliter i mot. Widerøe ser neppe for seg ATR, den vil ha for store restriksjoner vinterstid og er i tillegg tuftet på en 35 år gammel grunnkonstruksjon. Å kjøpe inn noen av disse nå, og deretter ha de i flåten i 15-20 år er sannsynligvis såpass lite bedriftsøkonomisk lønnsomt at det ikke vil realiseres.
Widerøe har i tillegg investert store summer i livsforlengingsprogrammet til DHC-8 og øker livssyklusen fra 80.000 til 120.000 landinger. Det gir rundt ti år ekstra per maskin.
Vi får treffes rundt 2030 og gjøre opp status:cheers:
Following an extensive market review and in light of lingering tensions on its supply chain, ATR has decided to focus efforts on further boosting the competitiveness of its current product portfolio. As a consequence, ATR will stop the development of its Short Take-Off and Landing variant (STOL), the ATR 42-600S, reflecting the company’s commitment to aligning operations with evolving market dynamics
Da ser det ut som ATR gir opp denne modellen.
Litt overraskende da jeg trodde de hadde kommet såpass langt
https://www.atr-aircraft.com/presspost/atr-reinstates-core-business-focus/
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.