ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe eller kortbaner?

Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Det er vel ikke bare i norsk luftrom det har vært hendelser med ATR og ising.
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

ATR er med 42-600 i Bodø nå, reg F-WWLY. Så får vi se om Widerøe vil kunngjøre noe om ikke så alt for lenge ;)
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Var oppover for et par uker siden også, både Bodø, Evenes, Oulu, Kiruna og Rovaniemi.
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

På tur fra Kirkenes til Tromsø i går ble vi utsatt for en spesiell seanse; en representant fra Widerøe kom på PA og fortalte at det var tre brasilanske flydesignere ombord, og ønsket innspill fra passasjerer hvordan de ønsket at neste generasjon kortbanefly skulle være, med en tidshorisont på mellom fem og ti år. Samtalene ble tatt av widerøeansatte. Tre stykk meldte sin interesse så vidt jeg kunne observere, og som ble intervjuet på den ca timeslange turen. Embraer har planer!
 
Re: Widerøes flåte

Hvordan ser flåten ut om 5 år tror dere?

Fortsatt Dash 8 og embraer, eller vil de finne erstattere for de aldrene Dashene?
 
Re: Widerøes flåte

Det står vel mellom ATR42-stol og en eventuell Q200NG fra Viking antar jeg (hvis det er på gang). Elfly som de snakker om ligger så langt frem at de må ha noe i mellomtiden. Spørs om dashene tåler en ny levetidsforlengelse? Mindre fly som B250 eller enmotors turbin frister vel lite for det reisende publikum (selv om dette pr dags dato er eneste nye som bygges som kan lande på 800m).
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Artikkel i Helgelands Blad om ATR-42-600. Den omtaler blant annet navigasjonssstemet "ClearVision."

Flyet er så nytt og moderne at det ikke er godkjent for rutetrafikk på kortbanenettet i Norge. Men flytypen kan bli høyaktuell hvis ikke el-fly blir klare innen få år.
Airbus-eide ATR i Frankrike jobber med teknologi og en flytype som kan bli skreddersydd for det norske kortbanenettet. Maskinen heter ATR 42-600 S, en videreutvikling av velprøvde 42-600.

https://www.hblad.no/2019/nyheter/er-dette-framtidas-kortbanefly/
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Da har ATR-42-600S fått sine første tentative ordre. Lanseringskunde er leasingselskapet Elix Capital, men også Air Tahiti Nui har bestilt 2 og en ikke navngitt kunde 5 maskiner

http://www.atraircraft.com/newsroom...ort-take-off-and-landing-version-1562-en.html

Dublin-based turboprop leasing firm Elix Aviation Capital, has today signed a Letter of Intent to become the launch customer of the ATR 42-600S, with an order for 10 aircraft. This new version of the ATR 42-600 offers capabilities to take-off from and land on runways as short as 800m, with the ‘S’ representing STOL (Short Take Off and Landing).
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Da var ATR 42-600S formelt lansert. Leveringene begynner i 2022, med Air Tahiti som lanseringskunde.

Blir også en 42-seter, i motsetning til ATR 42-600 som har 48 seter som standard:
This new version, which doesn’t replace the ATR 42-600, offers take-off and landing capabilities on runways as short as 800m with up to 42 passengers on board. This makes the ATR 42-600S the best performing aircraft in this segment.

http://atraircraft.com/newsroom/new...-atr-aircraft-family-the-atr-42-600s-_64.html
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Kan ikke skjønne noe annet enn at vi får se noen slike i WIF livery etterhvert.
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Kan ikke skjønne noe annet enn at vi får se noen slike i WIF livery etterhvert.

Setter en halvliter i mot. Widerøe ser neppe for seg ATR, den vil ha for store restriksjoner vinterstid og er i tillegg tuftet på en 35 år gammel grunnkonstruksjon. Å kjøpe inn noen av disse nå, og deretter ha de i flåten i 15-20 år er sannsynligvis såpass lite bedriftsøkonomisk lønnsomt at det ikke vil realiseres.

Widerøe har i tillegg investert store summer i livsforlengingsprogrammet til DHC-8 og øker livssyklusen fra 80.000 til 120.000 landinger. Det gir rundt ti år ekstra per maskin.

Vi får treffes rundt 2030 og gjøre opp status:cheers:
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Og lasterommene på ATR kan da aldeles ikke gjøre det mulig for Widerøe å snu flyet på ei melkerute på under 15min.
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

PNG Air fra Papua New Guinea blir launch operater når de nå får inn 3 maskiner, som skal brukes som Dash-8-100 erstattere

https://www.flightglobal.com/singap...for-stol-variant-of-atr-42-600/136666.article

PNG Air has become a launch customer for the short take-off and landing version of the ATR 42-600.


Setter en halvliter i mot. Widerøe ser neppe for seg ATR, den vil ha for store restriksjoner vinterstid og er i tillegg tuftet på en 35 år gammel grunnkonstruksjon. Å kjøpe inn noen av disse nå, og deretter ha de i flåten i 15-20 år er sannsynligvis såpass lite bedriftsøkonomisk lønnsomt at det ikke vil realiseres.

Widerøe har i tillegg investert store summer i livsforlengingsprogrammet til DHC-8 og øker livssyklusen fra 80.000 til 120.000 landinger. Det gir rundt ti år ekstra per maskin.

Vi får treffes rundt 2030 og gjøre opp status:cheers:

Du har nok rett, og en økonomisk usikkerhet har vel også å gjøre med usikkerhet rundt fremtidig teknologi og dermed restverdien, som er en vesentlig faktor i hva det koster å eie flyet. Hadde man vært sikkert på at flyet hadde en brukbar verdi om 15 år ville det trolig ikke vært noe problem. Men hvis akkurat dette segmentet faktisk blir dominert av elfly etter 2030 en eller annen gang, så stuper verdien av flyet. Det vil go også prises inn i leasingprisen da økt risiko = høyere pris. På samme måte som det er dyrere å lease en dieselbil til 400.000, enn en hybrid til samme nybilpris
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe eller kortbaner?

Da ser det ut som ATR gir opp denne modellen.

Litt overraskende da jeg trodde de hadde kommet såpass langt

https://www.atr-aircraft.com/presspost/atr-reinstates-core-business-focus/

Following an extensive market review and in light of lingering tensions on its supply chain, ATR has decided to focus efforts on further boosting the competitiveness of its current product portfolio. As a consequence, ATR will stop the development of its Short Take-Off and Landing variant (STOL), the ATR 42-600S, reflecting the company’s commitment to aligning operations with evolving market dynamics
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe eller kortbaner?

Da ser det ut som ATR gir opp denne modellen.

Litt overraskende da jeg trodde de hadde kommet såpass langt

https://www.atr-aircraft.com/presspost/atr-reinstates-core-business-focus/

Spørsmålet som ikke besvares er vel om de kom i mål med spesifikasjonene. Ut fra det som har vært publisert har det vært en god del begrensninger ved typisk STOL rullebaner på 800m. Kan nok hende at de har innsett at det ikke lar seg gjøre å få en ATR42 til å operere med full kapasitet, uansett modifikasjoner.
 
Back
Top