Re: ATR 72 i SAS farger på kastrup.
Tænk lige på hvor stort Danmark er i forhold til f.eks. Norge og Sverige.
I DK er der 6 lufthavne som har flyvninger til/fra CPH:
Aalborg, AAL, hvor Norwegian og SAS flyver fra CPH. Mange afgange hver dag.
Aarhus Tirstrup, AAR, hvor SAS er eneste selskab, dog mest med CRJ (både -200 fra Cimber og -900), MD-80 men snart også med A319 og A321.
Bornholm Rønne, RRN, hvor DAT er eneste operatør. Kanskje den vigtigste ruten i DK, da det er en øya, hvor der kun er færger (3-7 timerssejlads).
Sønderborg, SDG, hvor DAT er eneste operatør.
Billund, BLL, hvor SAS er eneste med rute til CPH. Snart kommer mange flere SAS ruter fea BLL.
Karup, KRP, hvor kun Norwegian flyver.
Altså ikke det store grundlag for at have noget ala Widerøe. Hvertfald ikke i DK.
I Sverige har man Golden Air og deres mange småselskaper (i.e. Kullaflyg), som jo giver ret god forbindelse til ARN og BMA. Så man kan godt sige at Golden Air er den svenske utgave af Widerøe, men ikke i samme størrelse som Widerøe.
De 4 CRJ'ere fra Cimber Air som flyver for SAS brukes primært på de mindre ruter i.e Hamburg og Luxembourg. Altså ruter uten mange pax. Har dog prøvet at flyve til HAM fra CPH ombord på en Cimber Sterling CRJ-200. Den var helt fyldt, men mest med buisness-folk, og endda mange som var kommet med SAS fra Newark.
Det Cimber Air som findes nu er primært lavet for at kunne fortsætte at operere de CRJ-200'ere som SAS leasede af Cimber Sterling. Havde man ikke opretet det Cimber Air A/S, så havde vi ikke noen ATR flyvende mellem CPH og BLL, samt de 4 CRJ-200'ere. ATR'en var nok stadig i Spania, og CRJ'erne var nok stadig parkeret i SDG, BLL eller CPH, ligesom en del af de gamle Cimber Sterling ATR'ere stadig er.