• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Atlantic Airways med problemer igjen

Hvor lenge kan selskapet leve med slike hendelser og deretter oppslag i media?
 
personlig har jeg ingen grunn til å tvile på at sikkerheten blir ivaretatt hos Atlantic Airways (RC), men selskapet lever godt på charterkontrakter fra selskaper som er vare for imageproblemer, og som kanskje ikke alltid bruker fornuft når de skal ta avgjørelser. Jeg tror stadige oppslag som dette - der man hver gang blir minnet om Stord-ulykken - vil være en belastning for RCs charteroperasjoner. Dessverre
 
I følge selskapet selv en birdstrike! Avro maskinen fikk en fugl i motoren etter avgang fra København og pilotene oppdaget ikke før det hadde gått en tid hvor det oppsto indikasjon på at noe var galt.

De valgte å lande på nærmeste flyplass som på dette tidspunktet ble Sola....
 
I følge selskapet selv en birdstrike! Avro maskinen fikk en fugl i motoren etter avgang fra København og pilotene oppdaget ikke før det hadde gått en tid hvor det oppsto indikasjon på at noe var galt.

Dette hørtes jo veldig rart ut. Som regel er effekten av birdstrike rimelig merkbar rett etter det smeller. At det skal ha gått lang tid før de fikk problemer høres snodig ut.
 
Jeg tror heller ikke at sikkerheten blir ikke ivaretatt i RC. Problemet er at de var veldig uheldige i løpet av høsten. "Sultne" journalister bare sitter og venter på flere problemer eller vanskeligheter. Og til og med birdstrike betraktes nå som RC sin feil ... dumt ...
 
Depends...
En liten fugl som treffer utenfor core engine treger ikke kaste så mange kjøttbiter inn i core at det gjør noe, og da kan det ta en god stund før man eventuelt begynner å merke lukten gjennom aircondition-systemet. En ørn i canopy eller en svane i motoren gir som man kan tenke seg litt andre og mer umiddelbare indikasjoner enn en linerle i motoren... Mange birdstrikes går "unnoticed" og merkes ikke før man finner en bulk i vingen/halen, eller fjær på understellsdeler ved neste External Inspection.
 
Back
Top