ATC radar SVG er nå på nett

Status
Not open for further replies.
Re: ATC radar SVG er nå på nett

Det var nettopp en LH-maskin (20xx?) som var synlig over østre Polen, den hadde en artig reg: D-AILY. :)

-A

Nå har det kommet noe nytt på radarn. En stripe som viser ruta flyet har fulgt.

Ja sånn som denne ;)
btw.jpg

Last edited:

Tok et bilde i dag, med et billig 300mm zoom objektiv. Så majestetisk ut selv i 37000 fot.

Attachments

• a380c.jpg
    a380c.jpg
    40.7 KB · Views: 586

Hei,

Har prøvd å stille spørsmålet før, men dårlig med svar: Hva er grunnen til at enkelte flytyper vises, men ikke andre på dette radarbildet? Det har jo ingenting med mode S å gjøre, den er definitivt også installert i eks MD80, Q400 etc og alle andre større rutefly - det er lovpålagt, så hva er grunnen...? Noen som vet...?

K

Tok et bilde i dag, med et billig 300mm zoom objektiv. Så majestetisk ut selv i 37000 fot.

Emirates`kjempelogo under maven. Snakk om promotering! Tøffingbilde. Gjett hvilke maskin dette er!!

Hei,

Har prøvd å stille spørsmålet før, men dårlig med svar: Hva er grunnen til at enkelte flytyper vises, men ikke andre på dette radarbildet? Det har jo ingenting med mode S å gjøre, den er definitivt også installert i eks MD80, Q400 etc og alle andre større rutefly - det er lovpålagt, så hva er grunnen...? Noen som vet...?

K

MODE-S-B er transponderen som viser posisjon
Teknologien som rår der også BU sin LN-BRJ hadde det gamle, men når den ble utleid til Air Baltic så fikk den
riktige transponder ombord , og som sikkert noen har sett så vises den idag på radaren.
Er også en regel som sier at alle fly over UK-territory skal vises, men det stemmer jo ikke heller

Takk for svar! Forstår imidlertid fremdeles ikke helt hvordan det henger sammen, men nå forstår nå ikke jeg alt her i verden heller da... Eks så er SAS sin nye CRJ900 utstyrt i h.h.t. absolutt alle tenkelige nåværende og fremtidige ATC transponder-krav bl.a. m.h.t reduced separation aircpace i Europa inkl UK og transatlantic etc etc, men heller ikke den kan jeg se på radaren...

Men som sagt; det er sikkert ikke meningen at jeg skal forstå alt her i verden...

Det er forskjell på Mode-S og ADS-B.
Mode-S er den 24-bits koden som identifiserer et fly, mens ADS-B er det som sender posisjon/fart/etc.

Mode-S er vel snart et krav for alle, men det snakkes vel om 2020 før det kan bli på tale om et krav for ADS-B.
Såvidt jeg vet er det kun Boeing og Airbus som leverer alle fly med ADS-B pr. idag

Vel, alle mode S viser både høyde, posisjon og vertikal aksellerasjon både til ATC og til oss i andre fly som får disse opplysningene på TCAS.

Så da er det kun fart som er forskjellen på mode S det du forklarer som ADS-B...? Trodde vel egentlig ATC fikk denne opplysningen fra oss også, men men...

Såvidt jeg har forstått, fungerer TCAS og SSR (ATC-radar) på den måten at transponderen må få en forespørsel om å sende data. Mode-3/C sender en id på flyet (squawk) og informasjon om høyde, når den blir "spurt" om dette fra en radar.

Mode-S, sender data hele tiden, derfor kan man motta informasjon med kun en "enkel" mottaker. Hvis man da har ADS-B i tillegg, vil man også få informasjon om høyde/fart via dette kringkastede signalet.

Noen som kan forklare denne? :)

Bildet er "tatt" i dag ca 17.30

Fikk ikke opp noe callsign eller reg.....

Attachments

• 0000.jpg
    0000.jpg
    65.3 KB · Views: 375

Her er det vel noe som ikke stemmer vel?

Attachments

• Radar.jpg
    Radar.jpg
    51.9 KB · Views: 276

De strekene er jo helt på bærtur og stemmer ikke med virkeligheten.

Jeg har lagt merke til at når man holder musa over ett av flyene så kommer det opp en liten melding med "callsign". Når man så dobbelklikker på flyet, får man opp data om flighten oppe i venstre hjørne. Men dersom callsign er blank, har ikke systemet mottatt nok info. Da har jeg inntrykk av at den kan vise noen streker bak som iallefall ikke er riktig rute. Så da er det nok systemet som gjør en feil i forhold til mangel på data.

Noen som har opplevd det samme? Noen som kan bekrefte min observasjon?

BF:cool2

Din observation är helt rätt, men systemet har inte gjort fel. Om callsign inte finns, så vet systemet inte vilken rutt flygplanet flugit, då visas istället senaste 240 minuter var planet har varit, vilket kan vara flera rutter/flygningar.

Status
Not open for further replies.
Back