Asiatisk crew hos SAS

LN-FOC

ScanFlyer Blue
Bare for å ha slått det fast med en gang: dette er ikke et forsøk på å starte en ny tråd for å diskutere Norwegians utflagging av langdistanseflyene. Jeg har kun et spørsmål jeg håper å få svar på. Jeg har søkt i forumet uten å finne et klart og konsist svar.

Flere av SAS sine langdistansfly er registrert i Norge. SAS har imidlertid lov til å ha inntil 20% asiatisk crew på sine flyvninger til og fra Asia. Er det fordi disse går fra København at dette er lov, eller kan også Norwegian fly fra Oslo til Bangkok med 20% asiatisk crew?

Er det noen som kan disse reglene?

Dette er regulert i Japansk crew fra Japan og kinesisk fra Kina. Ikke 'generelt asiatisk'. SAS har ikke asiatisk crew fra Bangkok og hadde det heller ikke fra Delhi.

Er noen tråder om dette:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79814 - SAS' brug af crew på IC
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=32781 - Alt klart for asiatisk crew på SAS

Dessuten har MOW helt rett. På alle flyvninger mellom Skandinavia og Japan (NRT, KIX) har SAS, siden juratiden, to japanske vertinner (kvinner, kun, til ca 2004). Én jobbet i Business/First, den andre i Economy/Tourist. Motivet var japanernes usikre språkkunnsakper (og gode betalingsevne).

Lønn var aldri en del av motivet.

Kina-verter/-inner kom først omkring 2005. Angivelig var hovedmotivet kinesernes enormt økende reiselyst og -evne. Et delmotiv kan naturligvis ha vært lønnskostnader.

Det som skjer nå - med Norwegian - er noe helt annet. Og mye større/viktigere.

Ja, at dansk lovgivning åpner for dette er jo rimelig klart. Når du hører debatten her hjemme høres det imidlertid ut som problemet er at flyene er registrert i Norge. Det er det jeg lurer på, siden også SAS har flere langdistansefly registrert i Norge.

Registreringen på flyet er uvesentlig for SAS' del. Destinasjonen i Scandi også (tror jeg). SAS hadde jo flyvninger Stockholm-Tokyo også i noen år.

Var det ikke noe bråk rundt andelen asiatiske crew SK brukte på disse flygningene med fagforeningene? Mener SK brukte flere enn 2 stk, eller at de ville bruke det.

i snakker som i har forstand til....
Der er 2(TO) på hver..DY vil have HELE besætningen skal været kinesere, thaier eller what ever....
Vi har 2(TO) på flyvningerne til Japan og Kina...Det har de fleste selskaber...selv Thai har det på deres flyvninger til og fra Japan...det har jeg oplevet ved flere lejligheder...
LH/BA og stort set samtlige amerikanske selskaber har en eller to..ikke HELE besætningen. Og det er sikkert det der er hele forskellen
Hilsen Ole

Såvitt jeg husker er det krav om at minimum ett crewmedlem skal snakke språket i landet de skal til og da er det ganske logisk å ha en japansk/kinesisk/thai kabinbesetning på de destinasjonene. De aller fleste andre holder det med Engelsktalene, noe alle crew medlemmer er.

Men ikke skyt for hardt om jeg husker reglen feil. er ikke noe jeg har gjort noe veldig research på

Som andre nevner så er dette normalt og andre selskaper har det samme. Og f.eks til Japan sparer ikke selskapene noe på det da Japanere ikke akkurat er lavt lønnet

På mine nylige BA flighter til BOM var tre av crewet Mumbai basert

Se bort fra selskap i denne posten: Ville det ikke vært naturlig å betale kinesisk/japansk mannskap samme lønn som de andre i samme stilling ombord? Lik lønn for likt arbeid?

SAS gjør selvfølgelig dette for og spare penger de også, å si noe annet er rent sprøyt.

Grunnen til at SAS gjør dette er at de har fått et politisk frikort i forhold til loven i de tre land.

Der er ihvertfall blitt hevdet her inne tidligere at de Japanske har høyere lønn en de skandinaviske....

SAS gjør selvfølgelig dette for og spare penger de også, å si noe annet er rent sprøyt.

Grunnen til at SAS gjør dette er at de har fått et politisk frikort i forhold til loven i de tre land.

Det kan jo være en ørliten sjanse for at noen selskaper ønsker å tilby sine kunder et godt produkt. Ikke alle passasjerer fra Kina og Japan er like stødige i engelsk, og asiatisk trafikk til Skandinavia er en viktig del av kundegrunnlaget.
Ikke alle selskaper tenker kun på kostnader, men har også litt fokus på hva de kan tilby kundene.
Som sagt av flere tidligere er løsningen dyrerere for de japanske flyvertinnene enn rent skandinavisk crew.

Last edited:
Som andre nevner så er dette normalt og andre selskaper har det samme. Og f.eks til Japan sparer ikke selskapene noe på det da Japanere ikke akkurat er lavt lønnet

På mine nylige BA flighter til BOM var tre av crewet Mumbai basert

SAS sparer muligens ikke noe på japansk crew, men jeg antar at kinesisk crew er billigere?

Interessant å se at også BA bruker utenlandsk basert crew. Mon tro om disse har indisk eller engelsk lønn?

Da jeg fløy BA til PEK ble det sagt over PA at det kinesiskspråklige crewet var Singaporebasert. På returen var det også en indisk flyvert i tillegg til de kinesiskspråklige.

Da jeg fløy BA til PEK ble det sagt over PA at det kinesiskspråklige crewet var Singaporebasert. På returen var det også en indisk flyvert i tillegg til de kinesiskspråklige.
Og vel ganske naturligt at de europæiske selskaber yder denne service overfor deres indisk/kinesisk talende passagerer...
Disse lande er i vækst og ikke alle snakker et "forståeligt" engelsk .
Tror såmænd heller ikke at lønninger i Singapore hører til de mindste, og lur mig, om nogle år er heller ikke kinesiske/thai lønninger af mindste slags
Hilsen Ole

SAS har to kinesisk kabinansatte til PEK og PVG, samt to japanske kabinansatte til NRT. Disse lønnes etter japansk og kinesisk standard. Til Thailand har aldri SAS hatt noen thailandske kabinanatte, eller for å være korrekt har jeg aldri på mine 15 T/R CPH-BKK truffet noen thailandske kabinansatte.

Min erfaring siste 12 måneder (har flydd til BKK, NRT og PVG med SAS) er at de japanske og kinesiske kabinansatte har vært ombord for å catre til de kinesiske og japanske reisende (med en primært i business og en i økonomi), som ikke snakker spesielt godt engelsk. De server selvsagt resten av de reisende også, som de andre kabinansatte, og hjelper raskt til dersom en språkbarriere skulle oppstå. Samtlige har forøvrig vært svært hyggelige og serviceinnstilte og snakket i tilegg til sitt morsmål perfekt englesk (i motsetting til en del av de andre kabianansatte i SAS, men det er en anne diskusjon).

Last edited:
På SK fighter til/fra Thailand er vel mesteparten Skandinaviere, mens flighter til/fra Kina og Japan har høyere lokal trafikk.

På SK fighter til/fra Thailand er vel mesteparten Skandinaviere, mens flighter til/fra Kina og Japan har høyere lokal trafikk.

De aller fleste skjønner i alle fall et skandinavisk språk og/eller engelsk. Thaier flyr stort sett LH med Thai til Skandinavia.

Last edited:
Back