Det de ikke har fått med her er at ved å bruke composite skrog kan trykket i kabinen økes fra 8,000 ft @ FL 410 til 6,000 ft uten noe vesentlig økning i vekt. Trykk og luftfuktighet er en vesentlig faktor i "passenger comfort"...! Et tilsvarene aluminium skrog ville veie flere tusen pund mere...:wow:
Vel, når man utformer arbeidsplasser og andre miljø folk skal utføre en oppgave i, oppleve noe i eller rett og slett holde ut over tid er det nødvendig å gjøre analyser av oppgaven som skal gjøres og brukerne og deres behov på flere nivåer. I tillegg til antropometri (brukernes fysiske mål, bevegelighet, etc.), lys- og klimaforhold, temperatur, støy, osv. osv. er psykososiale aspekter viktige. Det har sikkert deltatt noen med psykologikompetanse - i den forstand at man systematisk kartlegger brukernes mer subjektivt opplevde behov - i de tverrfaglige teamene som har laget konseptskissene og fullskalamodellen. Helt vanlig fremgangsmåte for alle mer komplekse produkter (typisk biler, etc.).
Hilsen husdesigneren.
(Hvor er det forresten blitt av husgeologen? Tar han virkelig doktor'n så alvorlig?)