ARN-GOT Estisk DY crew

Re: ARN-GOT Estnisk DY crew

Jag struntar i om taxiföraren i Stockholm är polack, indier eller svensk.
Däremot tycker jag det vore väldigt fel om taxiföraren hade polsk eller indisk månadslön i Stockholm.
DY får gärna använda spansk eller östeuropa personal på svenska inrikeslinjer men då tycker jag de ska ha samma lön som sina svenska DY kollegor.
Jag blev mest förvånad över att ingen i kabinpersonalen på DY flighten mellan Stockholm och Göteborg kunde förstå svenska. Om nu Kjos planerar att använda spansk kabinpersonal i stor omfattning i Skandinavien, ja då tycker jag DY bör vara tydlig med att informera pax som åker DY inom Skandinavien inte bör ta förgivet att det går att kommunicera med kabinbesättningarna på svenska/norska/danska.

For ordens skyld: Du spurte kabincrewet om de hadde svensk eller estisk lønn?

Å klage på dette er like dumt som å si jeg vil ha en hvit estlender fremfor en svart svensk-iraner spør du meg.....på grensen til rasisme.

Så mobil som luftfarten er så spiller det vel ingen rolle hvilken base eller nasjonalitet de ansatte har..

Norwegian er et seriøst selskap som følger lover og regler.

Det spiller en rolle i lokalmarkedet. Dersom bestemuttern var pax på flyet, hadde hun ikke kunnet kommunisert med de ansatte. Jeg forventer at personen som sitter i kassa på Rimi, bak skranken på legekontoret snakker språket i lokalmarkedet de driver business i. På innenriksruter ville jeg gjort det samme.

Klart det er lov, men det sender ett dårlig signal og ett dårlig image, det er denne tråden ett bevis på

Nå opererer nå NCL minimalt i scandinavia da!

Nå så det ut til at det var kombinasjonen av navnet "Norwegian" og nasjonaliteter til de ombord det ble reagert på av SAS CC, ikke hvor de opererte...

Nå så det ut til at det var kombinasjonen av navnet "Norwegian" og nasjonaliteter til de ombord det ble reagert på av SAS CC, ikke hvor de opererte...

jeg håper du ser at det er forskjell på å drive cruise selskap i caribien enn det å drive flyselskap med base feks osl og arn! Det var det jeg ville frem til i svaret mitt.

Last edited:

Takk, trodde det egentlig var ganske opplagt :)

jeg håper du ser at det er forskjell på å drive cruise selskap i caribien enn det å drive flyselskap med base feks osl og arn! Det var det jeg ville frem til i svaret mitt.

Nå var det vel ikke det som var poenget, og det vil gå for langt OT om vi skal begynne å diskutere forskjeller og likheter mellom fly og cruise...

Nå var det vel ikke det som var poenget, og det vil gå for langt OT om vi skal begynne å diskutere forskjeller og likheter mellom fly og cruise...

Da har jeg misforstått igjen, og da beklager jeg på det sterkeste at vi er på vei ot

Norwegian sender ut feil signaler paa saa mange omraader og dette er bare ett av dem! Det er ingenting i veien med aa bruke internasjonalt crew saa lenge de kan kommunisere paa Norsk/ Skandinavisk i tillegg til Engelsk men dette ser ikke ut til a vaere prioritet hos DY. Dessuten blir navnet "Norwegian" fullstendig misvisende siden det er mindre og mindre som indikerer at det skal vaere et Norsk/ Skandinavisk selskap.

En veldig tristvutvikling - ikke for de som skal fly for kr 199,-, men for oss som ser på luftfarten i Skandinavia i en større sammenheng.

Tally-Ho

Jeg skjønner de som reagerer på dette, like godt som jeg skjønner at DY må gjøre dette for å kunne ekspandere og bli en tung internasjonal aktør. Skandinavia har for høye lønninger til å konkurrere med andre.

Ser ikke poenget med å støtte eller kritisere DY her, da dette er en naturlig konsekvens av det våre folkevalgte har bestemt. Er man uenig i utviklingen - stem SP. Ser man på hvor få som gjør det, syntes det som om konsekvensene av det frie marked har vært mer positiv enn negativ. Dette kan godt endre seg etterhvert, men DY i seg selv gjør bare de disponeringene folk syntes å etterspørre, indirekte vel og merke.

Det spiller en rolle i lokalmarkedet. Dersom bestemuttern var pax på flyet, hadde hun ikke kunnet kommunisert med de ansatte. Jeg forventer at personen som sitter i kassa på Rimi, bak skranken på legekontoret snakker språket i lokalmarkedet de driver business i. På innenriksruter ville jeg gjort det samme.

Klart det er lov, men det sender ett dårlig signal og ett dårlig image, det er denne tråden ett bevis på

Det sier jo seg selv at man må kunne snakke sitt eget språk i sitt eget land. Det er jo ett stort problem at mange arbeids innvandrere ikke lærer seg norsk, jobben selv med flere Polakker i et håndverker yrke, der problemet er at man ikke kan sende de ut til kunder aleine Pga språket. Man skal ikke kvi seg til å reise innenlands med fly for at ein ikke kan Engelsk.

Det sier jo seg selv at man må kunne snakke sitt eget språk i sitt eget land. Det er jo ett stort problem at mange arbeids innvandrere ikke lærer seg norsk, jobben selv med flere Polakker i et håndverker yrke, der problemet er at man ikke kan sende de ut til kunder aleine Pga språket. Man skal ikke kvi seg til å reise innenlands med fly for at ein ikke kan Engelsk.

Det sier seg vel ikke selv. Nasjonalstaten er ikke naturgitt, men politisk bestemt. Så det hele er en avveining mellom de problemene du peker på og andre problemer som løses ved at landegrensene ikke er så absolutte og språkkrav og annet ikke er så strengt. Det er altså snakk om politikk og verdier, og ulike typer foretningsdrift innenfor rammene av politikken/verdiene. Det er selvsagt lov å ikke ha sansen for den rådende politikken og konsekvensene av den. Poenget mitt er bare at disse tingene ikke sier seg selv og ikke er svart/hvitt.

Last edited:
For lenge siden (trolig en tidligere versjon av forum') så ble det jo diskutert om SAS den gangen kom til å bruke Baltic på Norsk innenriks, men 'alle' var vel da enige i at så dumme ville de ikke være mtp nettop service nivået med ikke å ha noen i cabinen som snakket et nordisk språk.
God man fortsatt har valgfrihet på noen områder, enten man handler på Biltema eller andre steder.

Er det en vanlig foreteelse at man har et komplett ikke-skandinavisk talende kabincrew, eller er det en konsekvens av ferieavvikling (og en sjeldenhet)? Vi diskuterer her som om det er det vanlige for DY, men jeg har aldri opplevd noe annet enn skandinavisk talende CC'er så jeg trodde det var det vanlige.

Back