ARN-GOT Estisk DY crew

En liten historie: Sist vinter ble jeg sittende ved siden av en eldre, hyggelig kar nordfra, nede på Kanariholmene. Han var en tidligere sjømann, og hadde veldig vanskelig med å tilgi norske myndigheter og norske redere som hadde gjort han arbeidsledig på sjøen, da han ble erstattet av en filippiner...
Så kom vi inn på luftfart, og han fløy selvfølgelig Norwegian - for de var billigst - sa han.

Når vi nå ser utviklingen i selskapet, med kontraktsansette piloter og CA'er, på estlandske betingelser eller kanskje en kortvarig PARC-kontrakt, som også snakker et ikke-skandinavisk språk - så er det vel rimelig å trekke sammenlikninger til hva som skjedde i eksemplet over...

Det sies at til vinteren vil DY ha opprettet en egen base nede på LPA, der man flyr "motsatt" med lokale spanske crew.

Tilbake til den eldre mannen - det var lett å forstå at han valgte billigste løsningen ( jeg tror de fleste av oss gjør det)...men i en større sammenheng kan det altså ha sin pris.

Det vil aldri bli noe konsensus i slike saker - konsumentene (kundene) går primært etter pris, mens de som jobber i selskaper med mer "gammeldagse" og mer ansettelsesvennlige holdninger til dette - ser med uro på utviklingen.

Og Kjos argumenterer med at han er nødt til å gjøre dette, ellers kommer den "store - stygge ulven (MOL) og tar oss alle som driver med skandinavisk luftfart.... Tøft initiativ av Kjos dette, men de øvrige selskapene her hjemme er blitt enda mer sårbare. De tvinges sannsynligvis etter hvert over i samme spor.

Tally-Ho
 
For ordens skyld: du har reist på svensk innenriks med Norwegian, TOS?

Nei, men jeg har reist med DY, både innenlands og utenlands. Det er vel uansett irrelevant - jeg spurte om dette var en vanlig foreteelse, noe som burde være en kurant spørsmål å svare på. Det diskuteres som om dette er vanlig, og jeg lurte på om dette rent faktisk var vanlig eller om dette var et enkeltstående (eller et av et fåtall slike) tilfeller.
 
Last edited:
Jeg ser alle sider av saken, og fryder meg over Norwegians vekst. Mener dog av prinsipp at alle flygninger som går til og fra Norge må ha norsktalende crew. Det er faktisk en del som ikke er særlig stødig i engelsk, tenker da spesielt blant eldre. Når man flyr i Norge, med et norsk selskap, så bør det å kunne komme fra a til b kun med norsk språk være et kriterie.
 
Det sier seg vel ikke selv. Nasjonalstaten er ikke naturgitt, men politisk bestemt. Så det hele er en avveining mellom de problemene du peker på og andre problemer som løses ved at landegrensene ikke er så absolutte og språkkrav og annet ikke er så strengt. Det er altså snakk om politikk og verdier, og ulike typer foretningsdrift innenfor rammene av politikken/verdiene. Det er selvsagt lov å ikke ha sansen for den rådende politikken og konsekvensene av den. Poenget mitt er bare at disse tingene ikke sier seg selv og ikke er svart/hvitt.

Vel, det er dine ord og meninger. Prøv det samme du sier i et ikke engelsk talende land, uten å lære deg det lokale språket, og fortell hvor langt du kommer med det. Burde jo ikke ha noe å si, da nasjonalstatene ikke er naturgitt, men politisk bestemt, selv i den tredje verden.
Jeg tar det som en selvfølge å kunne snakke norsk i Norge, samme hva sammenhengen er. Det skulle da vel bare mangle? Hvorfor skal man ikke få lov til å reagere når slikt skjer, men bare blir fortalt at "sånn er det, enten du liker det eller ikke". :rolleyes:
 
Det mest betimelige, som TOS flere ganger forsøker å få fram, er vel først å bringe på det rene om det virkelig er vanlig at man utelukkende har ikke-skandinavisksnakkende om bord, eller om det er et unntak.

Er det et unntak er jo det ikke stort å diskutere. Men jeg vil vel tro at kundene vil reagere svært negativt om det ble utbredt med ikke-skandinavisktalende om bord på flyvninger innen Skandinavia. Så det tror jeg vel rett og slett ikke vil lønne seg - i alle fall om man ønsker å ha med passasjerer over 60+.
 
Vel, det er dine ord og meninger. Prøv det samme du sier i et ikke engelsk talende land, uten å lære deg det lokale språket, og fortell hvor langt du kommer med det. Burde jo ikke ha noe å si, da nasjonalstatene ikke er naturgitt, men politisk bestemt, selv i den tredje verden.
Jeg tar det som en selvfølge å kunne snakke norsk i Norge, samme hva sammenhengen er. Det skulle da vel bare mangle? Hvorfor skal man ikke få lov til å reagere når slikt skjer, men bare blir fortalt at "sånn er det, enten du liker det eller ikke". :rolleyes:

Jeg prøvde ikke å gi uttrykk for noen meninger, så hvis jeg ga det inntrykket, formulerte jeg meg klønete :) Jeg skjønner godt at folk kan reagere på at ingen ombord kan norsk (særlig hvis det blir normalen). Jeg tror ikke jeg svarte på den måten du siterte meg på. Jeg mente det i alle fall ikke.

Det jeg ville få fram var at "det ikke sier seg selv" at man snakker norsk i Norge. Det er et politisk valg og et verdivalg. Og nasjonalstater har ikke eksistert så lenge, grenser flyttes, nye stater opprettes og andre opphører å eksistere. Vi har andre ordninger som EU og EØS, som sammen med folks voldsomme behov for å reise, bygge og pusse opp billig, skaper den situasjonen mange er bekymret for her. Men for all del: Men gjerne at det må endres! Ikke fordi det sier deg selv at man må møte på folk som snakket som de innfødte over alt, men fordi ulempene er større enn fordelene, slik at man bestemmer at det skal være sånn. (Akkurat som man i sin tid bestemte seg politisk for å opprette nasjonalstater osv.).
 
Last edited:
Back
Top