ARN, CPH og OSL hva blir sluttstatistikken for 2007?

I 2006 var plasseringen til de tre i verdenssammenheng:
CPH - 59. plass
OSL - 70. plass
ARN - 71. plass

Som en målestokk, på 50. plass var MAN med 22,8 passasjerer og der er det ikke langt opp.

Og siden det er en årsavslutning, her er noen flere tall:

CPH - gjennomsnittlig 92 passasjerer på utenlandsavgangene og 51 passasjerer på innenlandsavgangene
90,7 % av passasjerene flyr til/fra utlandet - en nedgang på 0,5 pp

ARN - gjennomsnittlig 97 passasjerer på utenlandsavgangene og 61 passasjerer på innenlandsavgangene
71,8 % av passasjerene flyr til/fra utlandet - en oppgang på 2,2 pp

OSL - gjennomsnittlig 89 passasjerer på utenlandsavgangene og 81 passasjerer på innenlandsavgangene
53,2 % av passasjerene flyr til/fra utlandet - en oppgang på 1,0 pp

Som en liten kuriositet til slutt, sjansene er store for april i år (2008) kan bli første måned hvor OSL er større enn CPH. Hvis ikke det skjer, så ser det ut til at i hvert fall november er bombesikkert at OSL vil som største flyplass i Skandinavia den måneden.

Last edited:
måske i nordmænd burde have en smule rædusert optimisme for 2008. Vægsten kan lige ike fortsætte inn i 2008!:p

Jag vet att forumet domineras av Norska patrioter, men (som svensk patriot ;)) vill jag bara påpeka igen att man ska komma ihåg att Stockholm också inkluderar Bromma flygplats! Detta är en stor aktör, och Malmö Aviation går riktigt bra.
Då kommer alltid motsvaret att Torp finns... Och om vi nu ska ta med flygplatser som ligger så långt utanför (men fortfarande räknas till IATA staden) ska man ju inkludera Skavsta och Västerås för Stockholm. Men eftersom jag inte hittar VST's siffror för helår 07 struntar jag i VST i totalen nedan och lägger bara till NYO.
Så om man lägger samman alla siffrorna blir då svaret:

OSL + Torp: 19043800 + 1519305 = 20 563 105
ARN + BMA + NYO: 17913081 + 1805649 + 1995008 = 21 713 738

Så visst - OSL är större än ARN, men vi ska komma ihåg att Stockholm fortfarande har betydligt fler passagerare än Oslo.
Och detta är egentligen en rätt bra lösning för Stockholmarna - mycket inrikestrafik på BMA som är point-to-point eller endast håller sig inrikes, och på Arlanda är det desto mer utrikestrafik. Kapaciteten på Stockholms flygplatser används rätt smart med andra ord...

Jaja... Bara en åsikt från andra sidan gränsen! ;) :)

Som en liten kuriositet til slutt, sjansene er store for april i år (2008) kan bli første måned hvor OSL er større enn CPH. Hvis ikke det skjer, så ser det ut til at i hvert fall november er bombesikkert at OSL vil som største flyplass i Skandinavia den måneden.

Hvad bygger du denne antagelse på - er det din "normale" omgang med statistik der ligger til grund eller er det er mere gennemtænkt rationale bag?

Hvis jeg kigger på tallene for 2007 så ser jeg det som lidet sandsynligt at OSL i løbet af 2008 vil opleve en måned som den største lufthavn i Skandinavien.

Hvad bygger du denne antagelse på - er det din "normale" omgang med statistik der ligger til grund eller er det er mere gennemtænkt rationale bag?

pp da .. du vet like godt som meg at det finnes tre typer av loegn ... loegn, noedloegn og statistikk ... ;)

La naa Kurt kose seg med tallene sine og saa ser vi hvordan det ser ut naar tiden kommer ..

.

Riktig MOW, og dere kan arrestere meg på både april og november. November ser ut til å bli den som står sterkest. Dette fordi det er den måned det er minst avstand mellom CPH og OSL i 2007, og dessuten ser det ut det til at det er en trend for nordmenn å utvide sommerhalvåret på høstparten med tur til sørligere strøk og tidlig julehandletur til storbyer.

Da får vi se da PP :)

Kanskje denne er av interesse?

Top20Scan.jpg

Hvis jeg kigger på tallene for 2007 så ser jeg det som lidet sandsynligt at OSL i løbet af 2008 vil opleve en måned som den største lufthavn i Skandinavien.

Glimrende tall!
Jeg tror også at vi kan få se enkeltmåneder hvor OSL kan bli største flyplass i Skandinavia målt i passasjerer. Hvis OSL endelig får flere aktører på Intercont, vil ikke dette nødvendigvis isolert sett skape flere passasjerer, men matetrafikken til CPH og ARN kan minke noe, slik at det blir færre transferpax på disse flyplassene. Dette vil også slå ut i det totale antall passasjerer.
Forøvrig tror jeg at det blir et formidabelt godt år for luftfarten i 2008, hvor i alle fall vi ser en stor økning i antall bookinger så langt. Økonomien er bedre enn noen gang før, og det virker som om Ola Nordmann i ennå større grad ønsker å bruke sine hardt beskattede penger på reiser og opplevelser istedet for andre ting.

Finnes det noen oversikt over det 10 største rutene fra hver av flyplassene noe sted?

Kurt har vel DET tallgrunnlaget liggende og han vel Espen, han må sikkert bare lage noen grafer først, og ja, Kurt er KONGEN av statistikk!

Sorry, på det området er Avinor ekstremt dårlig med åpen informasjon, men på enkelte mindre flyplasser kan det foretas estimeringer.

Derimot er UK CAAs månedsrapport ekstremt bra. Hvis det er bare et selskap som trafikkerer strekningen hvor den ene flyplassen er i UK, så er det en smal sak å beregne kabinfaktor og all annen analyse. Et godt eksempel på det er SAS Norges OSL-MAN-OSL. Og hvilke fly som er benyttet får man fra ringwayreports.co.uk. Eller hva med Ryanairs STN-HAU-STN? Der er det bare å sette i gang med å regne.

Last edited:
Litt dumt det at Avinor er så "hemmelighetsfulle" med informasjon om største ruter. Men DN hadde en sak om dette på lørdag, hvor de vel kom frem til at fra OSL var det fire utenlandsruter inne blant de ti mest trafikkerte. CPH, ARN, LHR og AMS (AMS på 9. plass).

Vi snakker om flyplasser - ikke byer .... ;)

Nemlig, og for å få dét perspektivet, så er det kanskje på sin plass med en recap av innbyggertallene i hovedstadsområdene:

Stor København ca 1,7 mill
Stor Stockholm ca 1,6 mill
Stor Oslo ca 1,0 mill

Da må trafikktallene vurderes i relasjon til dette, tatt i betraktning samtlige flyplasser som sokner til de respektive hovedsteder.

Back